MAINOS

MAINOS

Tarkkaavaisuus voi herpaantua jokaisella meistä - Tämä auto jarruttaa jos et itse huomaa vaaraa

ILMOITUS Uuden Toyota Avensiksen vakiovarusteisiin kuuluva lasertutkan ja kameran avulla toimiva järjestelmä tunnistaa edellä olevat kohteet. Pre-Collision -järjestelmä pienentää peräänajojen riskiä joko hiljentämällä vauhtia tai pysäyttämällä auton kokonaan.
Uuden Toyota Avensiksen Pre-Collision -järjestelmä (PCS) tunnistaa edellä olevia ajoneuvoja ja etäisyyden niihin. Järjestelmän ydin on tuulilasissa, taustapeilin etupuolella sijaitseva kameran ja lasertunnistimien yksikkö.

Kamera tunnistaa ajoneuvot niiden muodon perusteella. Lasertunnistimet puolestaan mittaavat etäisyyttä ja nopeutta. Kun Pre-Collision havaitsee törmäysriskin, järjestelmä varoittaa kuljettajaa ääni- ja visuaalisilla merkeillä kehottaen tätä jarruttamaan. PCS myös valmistelee jarrujärjestelmän tuottamaan ylimääräistä pysäytysvoimaa kun kuljettaja painaa jarrupoljinta.

Mikäli kuljettaja ei reagoi ajoissa, turvavöiden törmäyskiristimet aktivoituvat ja järjestelmä jarruttaa automaattisesti hiljentäen vauhtia noin 30 kilometriä tunnissa estääkseen törmäyksen tai lieventääkseen törmäyksen voimaa. Hiljaisemmilla ajonopeuksilla ajettaessa järjestelmä kykenee pysäyttämään ajoneuvon kokonaan, jolloin törmäys pystytään varmuudella välttämään.

Estää törmäykset ruuhkajonossa


Keliolosuhteista riippuen uuden Toyota Avensiksen Pre-Collision -järjestelmä pystyy pysäyttämään hätäjarrutustoiminnon avulla auton alle 30 kilometrin tuntinopeudesta täysin itsenäisesti.

- Toiminto on erityisen hyödyllinen liikenneruuhkassa, jossa madellaan usein alle 30 kilometrin tuntinopeudella. Jos kuljettajan huomio on muualla kun jono yllättäen pysähtyy, järjestelmä pysäyttää auton ja estää peräänajon, tuotepäällikkö Tommi Lahtinen Toyotalta toteaa.

Järjestelmän törmäysvaroitin toimii 15-140 kilometrin tuntinopeuksissa ja automaattinen hätäjarrutustoiminto aina 80 kilometrin tuntinopeuteen asti.

- Yli 80 kilometrin tuntinopeudessa järjestelmä ei todennäköisesti pysty estämään törmäystä, mutta varoittaa kuljettajaa törmäysvaikutuksen minimoimiseksi, Lahtinen muistuttaa.

- Keliolosuhteet luonnollisesti vaikuttavat järjestelmän toimivuuteen, ja rankka vesi- tai lumisade saattaa vaikeuttaa järjestelmän kykyä havainnoida edellä ajavaa liikennettä. Lisäksi liukas tienpinta pidentää jarrutusmatkaa.

Näin Pre-Collision toimii


Uuden Toyota Avensiksen vakiovarusteisiin kuuluvan Pre-Collision -järjestelmän toimintaa voi kuvata mm. seuraavien esimerkkien avulla.

Esimerkki 1: Järjestelmä havaitsee törmäysvaaran noin 15-140 kilometrin tuntinopeuksilla. Törmäysvaroitin (FCW) hälyttää tilanteesta kuljettajalle merkkiäänellä ja mittariston monitoiminäytössä näkyvällä visuaalisella varoituksella.

Esimerkki 2: Kuljettaja reagoi törmäysvaroittimen hälytykseen ja jarruttaa. Noin 30-80 kilometrin tuntinopeuksilla Pre-Crash -hätäjarrutusassistentti (PBA) aktivoituu ja lisää kuljettajan jarrutusvoimaa auttamaan törmäyksen välttämisessä tai lieventämisessä.

Esimerkki 3: Kuljettaja ei reagoi törmäysvaroittimeen, jolloin järjestelmä tulkitsee että törmäys on väistämätön ilman toimenpiteitä. Noin 10-30 kilometrin tuntinopeuksilla automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (AEB) aktivoi jarrut ja pysäyttää auton itsenäisesti estäen törmäyksen. Noin 30-80 kilometrin tuntinopeuksilla automaattinen hätäjarrutus jarruttaa itse auttaen lieventämään törmäyksen voimakkuutta.

Lue lisää uudesta Toyota Avensiksesta.

ILMOITUS

Ota kantaa

Oletko ollut peräänajokolarissa?

Kyllä 47% Ei 53%
Ääniä yhteensä 211

Fakta: Auton aktiiviset turvallisuusvarusteet

- Toyota Safety Sense on innovatiivinen kokonaisuus aktiivisia turvallisuusvarusteita, joista Pre-Collision -järjestelmä on vakiona uuden Toyota Avensiksen koko mallistossa ja loput varusteista Avensiksen Active-varustelusta lähtien.

- Järjestelmä käyttää tuulilasiin asennettua kameraa ja lasertunnistinsarjaa, jotka seuraavat edellä olevaa tietä ja avustavat turvallisessa ajossa.

- Toyota Safety Sense pitää sisällään neljä kehittynyttä aktiivista turvallisuusratkaisua: Pre-Collision -järjestelmä (PCS), Kaistanvaihtovaroitin (LDA), Automaattiset kaukovalot (AHB) ja Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (RSA).

- Järjestelmien tarkoituksena on vähentää liikenneonnettomuuksia niin paljon kuin mahdollista, luoda turvallisempi ajoympäristön kaikille ja olla jokapäiväisen ajosi tukena.

- Aktiivisten turvallisuusjärjestelmien ansiosta Toyota Safety Sense on mukana parantamassa ajoturvallisuutta, mikä johtaa mahdollisesti pienempiin vakuutusmaksuihin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    MAINOS
    Lue myös:

    MAINOS