Katso autosi viat!

Julkaistu: 30.5.2008 12:00

Kuulostaa kliseiseltä, mutta varmaa on, että toiset autot kestävät paremmin ja toiset huonommin. IS:n suuri vikaselvitys paljastaa, että jopa kymmenen vuotta vanha auto voi menestyä paremmin katsastuksessa kuin uusi eurooppalainen.

Kysymys voi olla myös tekemisen kulttuurista. Siitä, mikä on auton ns. alkuperämaa ja millaista autotehtaan laadunvalvonta on. Myös alihankkijan käyttö voi vaikuttaa auton vikoihin.

- Sama automalli voi olla laadultaan erilainen johtuen esimerkiksi siitä, missä maassa auto on tehty, katsastuspäällikkö Pasi Lahtinen K1-Katsastajien Raision konttorilta toteaa.

IS selvitti, millaisia vikoja automalleissa on esiintynyt auton vuosikatsastuksessa. Hylkäysprosentit puhuvat karua kieltään. Esimerkiksi alustan pallonivelvikoja voi olla toisessa autossa enemmän kuin toisessa. Raidetangon nivel tai pallonivelet saattaa olla monen auton vitsaus, kun toisessa merkissä pallonivelvikoja ei esiinny lähes lainkaan.

- Erään automerkin kohdalla voi törmätä siihen, että pallonivelvikoja ei ole juuri koskaan. Jossain toisessa maassa tehty pallonivel ei kestä vuottakaan, Lahtinen lataa.

- Auton paino ja teho voivat kohdistua eri tavalla auton niveliin. Toisenlainen alustan rakenne rasittaa niveliä enemmän kuin joku toinen, Lahtinen toteaa.

Sillä, kuinka autojen suunnittelutiimi on auton alustan rakentanut, on myös merkitystä. Uusi rakenne voi osoittautua käytännössä sellaiseksi, että niin sanottuja lastentauteja ilmenee. Kun automallin toinen sukupolvi tulee markkinoille, edellisen sukupolven vikaa ei enää esiinnykään.

Näin selvitys tehtiin

IS selvitti vuosimallien 1998-2006 K1-katsastusasemilla katsastuksessa käyneiden automallien hylkäysprosentit viime vuodelta.

Automalli näkyy K1-Katsastajien tilastossa, jos jokaisella tyyppikoodilla olevaa autoa on käynyt katsastuksessa vähintään sata autoa vuodessa. Tämän vuoksi esimerkiksi vuosimallin 2006, 2005 ja 2004 autoissa on mukana vähän merkkejä ja malleja. Luetteloista on nähtävissä vuosimalleittain auton merkki, malli ja moottori, hylkäysprosentti katsastuksessa sekä auton yleisimmät hylkäykseen johtaneet viat.

Vaikka tilastoihin on kirjattu automallit moottorin koon mukaan, tilastot pätevät myös muihin samaa merkkiä ja mallia edustavaan samanikäiseen autoon. Poikkeuksen tekevät mallistojen ääripäät: isolla moottorilla varustettu auto verrattuna pienimoottoriseen eroaa usein jarrulaitteiltaan tai ohjaukseltaan. Auton päästöihin liittyvät ongelmat koskevat vain tiettyä tilastoissa mainittua moottorityyppiä.

K1-Katsastajat katsastivat viime vuonna 550.000 ajoneuvoa. Rekisteröintitapahtumia asemille tuli noin 300.000. K1-Katsastajilla on tällä hetkellä Suomessa 46 katsastustoimipistettä.

Moottorin CO- eli häkäpitoisuus mitataan moottorin käydessä joutokäynnillä ja yli 2.000 kierrosta minuutissa.

Liian korkea hiilivety- eli HC-pitoisuus ilmaisee, että moottori ei polta tarpeeksi puhtaasti polttoainetta.

Liian korkea O2- eli happipitoisuus ilmaisee, että autossa vuotaa pakosarja tai pakoputki.

Lambda-arvo kertoo ilman ja polttoaineen seoksen suhteesta. Kun suhdeluku on yksi, polttoaine palaa tehokkaimmin.

Tuoreimmat