Kyllikki

Autot

Valikko

Autot

Neljä autoa, lähes tuhannen kilometrin taloudellisuusajolenkki - mikä kulutti vähiten?

Neljä autoa, matkakohteena Koli ja takaisin Helsinkiin. IS ja Auto Bild Suomi ottivat autoista mittaa lähes tuhannen kilometrin kulutuslenkillä.
Honda Insight Hybrid, Volkswagen Up, Volvo V70 ja Opel Zafira Tourer.

Neljän auton nokat suuntautuivat pääkaupunkiseudulta kohti Pohjois-Karjalaa ja siellä komeat maisemat Pieliselle omaavaa vaaraa, Kolia.

Tehtävänä oli saattaa jokainen auto perille ja takaisin Helsinkiin mahdollisimman pienellä polttoaineenkulutuksella. Vaikka Ilta-Sanomien ja Auto Bild Suomen Green Touriin osallistuneiden autojen joukko oli varsin kirjava, yhteistä kaikille autoille oli se, että jokaisen valmistaja lupaa omalle tuotteelleen vain runsaan neljän litran yhdistetyn polttoaineenkulutuksen.

Odotukset olivat siis korkealla. Selvää oli, että kaupunkiajoon suunniteltu Honda menee pienellä kulutuksella silloin, kun nopeus ei nouse paljoa alle 80 km/t. Sähkömoottoriavusteinen Honda on kirjaimellisestikin kevyt-hybridi, sillä painoakaan autolla on tuskin yli 1200 kilon.

Mutta entä laajan otsapinta-alan omaava seitsenpaikkainen Opel Zafira - siitä oli vaikea uskoa, että pienellä menisi. Testiryhmän ajatuksissa oli ottaa ensi ekotestiin 99 gramman hiilidioksidipäästöt omaava Opel Astra. Maahantuoja oli kuitenkin sinnikäs tarjoamaan Zafiraa, joten luovuimme väittelystä.

Volvon tuttu ja turvallinen perhefarmari oli varustettu 1,6-litraisella dieselillä. Manuaalivaihteisen D2-moottorin kulutus on osoittautunut pieneksi, mutta millaista taloudellinen matkanteko olisi automaattivaihteiston tavoin toimivalla kaksoiskytkinvaihteistolla?

Joukon pienin, Volkswagen Up on suunniteltu kaupunkiin ja siihen kohdistuivatkin suurimmat ennakkoluulot. Kuinka pienellä kaupunkikulkineella ylipäätään jaksaa ajaa lähes tuhannen kilometrin siivun?

Neljä autoa vaati tietysti neljä kuljettajaa: Auto Bild Suomen toimituspäällikkö Juha Koski, toimittaja Jani Kiviranta, valokuvaaja
Toni Lindström sekä allekirjoittanut Ilta-Sanomien edustaja valmistautuivat lähtöön Helsingissä Etelä-Haagassa olevalla huoltoasemalla, jossa autot tankattiin.



Vaikka jokaisen auton tankki oli jo edellisenä iltana tankattu täyteen, polttoainetta lirutettiin vielä jokaisen auton tankkiin, jotta polttoainesäiliöt olisivat aivan piripinnassa. Autojen polttoainetankit on tarkoituksella muotoiltu niin, että tankatessa niihin jää aina ilmataskuja paisuntavaraksi.

Nyt tuo paisuntavara otettiin tankeista pois, polttoainesäiliöihin lirutettiin menovettä, autoja heiluteltiin, jotta ilma tulisi pois ja taas uutta menovettä tankkiin. Kun sama toimenpide toistettiin tankatessa sekä Kolilla, että maalissa Helsingissä, polttoaineenkulutus saataisi mitattua mahdollisimman tarkkaan.



Ja jotta kuljettajista johtuvat erot saataisi eliminoitua, jokainen kuski ajaisi jokaista autoa mennen sekä tullen. Ensimmäinen autojen vaihto olisi Heinolassa, toinen Juvalla, kolmas Heinäveden Karviossa ja paluumatkalla päinvastoin. Viimeinen pysähdys ja autojen tankkaus tapahtuisi muutamaa kilometriä ennen Kolin huipulle kiipeämistä.
Myös auton ilmastointilaitteen käyttö matkalla oli kiellettyä.
Pihistelyajo kohti itäistä Suomea oli valmis alkamaan!

Autojen erilaisuus tuli hyvin esille

Auto Bild Suomen ja Ilta-Sanomien Green Tourilla menomatka ajettiin todella pihistellen. Kuljettajien kesken oli sovittu, että yli 90 km/t nopeutta ei ylitetä. Paluumatka ajettiin nopeusajoitusten mukaan, joten moottoritiellä 120 kilometrin tuntinopeus oli sallittua.

Menomatkalla nelikon keskinopeudeksi tuli 77 km/t, paluumatkalle 84 km/t. Paluumatkan keskinopeutta laski loppumatkan ruuhkiin juuttuminen sekä lyhyempi siivu moottoritietä. Palatessa takaisin pääkaupunkiseudulle moottoritieltä poistuttiin Keravan kohdalla, sillä eteen tuli totaalinen ruuhka.

Mutta entä kulutus? Opel oli positiivinen yllättäjä jo menomatkasta pienimmällä kulutuksellaan ja paluumatkasta se korjasi melkein koko Green Tourin voiton. Ajettavuudenkin suhteen Opel oli selkeä kuljettajien suosikki, vaikka autossa oli herkkä kaasupoljin. Herkkä poljin toisaalta tarjosi hyvät edellytykset tarkkaan kaasun annosteluun.

Opelin rullaavuus oli ihailtavaa - sillä olikin pidettävä hyvää välimatkaa edellä ajaneeseen, sillä alamäissä Opel saavutti helposti rullaamalla edellä ajavat.

Paluumatkasta Honda oli ainoa, joka saavutti alle neljän litran kulutuksen. Hondasta uskottiin myös, että sen hybriditekniikka yhdistettynä vakionopeudensäätimeen on sen verran kehittynyttä, että sillä ajettiin vakionopeudensäädin päällä Econ-tilassa.

Vakionopeudensäädin pyrki hoitamaan kiihdytykset sähkömoottorin turvin rasittamatta liikaa polttomoottoria. Vakionopeudensäädin myös salli nopeuden hiipumisen ylämäissä - tietysti polttoaineenkulutusta ajatellen.

Volvo puolestaan kärsi selvästi vastaavaan manuaalivaihteiseen versioon verrattuna siitä, että kaksoiskytkinvaihteistolla varustettuna se ei rullannut kovinkaan hyvin. Muutekin Volvon meno oli hieman tahmeaa ja kuljettajia se korpesi - jokainen tiesi dieseliä kuluvan hukkaan.

Volkswagen Up oli nelikon ainoa, jossa ei ollut alhaisen vierinvastuksen renkaita. Ennakkoasenteista huolimatta Volkswagen myös tuntui kelvolta vaihtoehdolta matkustusmukavuudenkin suhteen taittamaan pitkää matkaa. Auton kaupunkipainotteisuus tuli esiin kuitenkin paluumatkan korkeissa nopeuksissa. Up:in välityssuhteet ja voima loppuivat yksinkertaisesti kesken korkeimmissa nopeuksissa ja kulutus nousi jyrkästi moottoritiellä.

IS:n ja Auto Bild Suomen Green Tourin tulokset eivät ole tieteellisesti täysin päteviä, mutta ne antavat erittäin hyvän suunnan siitä, millaisiin kulutuslukemiin kyseisillä autoilla voi päästä. Meno- ja paluumatkan keskinäistä vertailukelpoisuutta heikentää myös matkan tuuliolosuhteet. Menomatkalla tuuli oli välillä voimakkaasti vastainen ja paluumatkalla myötäinen. Lisäksi kuljettajat olivat paluumatkalla jo tottuneet hyvin autoihin.

Ja tässä koko kulutuslenkin lopputulos:

Honda Insight 1.3 Elegance

Menomatka: 4,02 l.
Paluumatka: 3,98 l.
Koko matkan keskikulutus: 4,00 l.
Koko matkan CO2-päästöt: 94 g/km
Mikä: Hybridiauto.
Mitat: Pituus 4,4 m, leveys 1,7 m, korkeus 1,43 m, akseliväli 2,55 m, tavaratila 408-1017 l. (VDA). Oma massa: 1296 kg.
Moottori: 1,3-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori; teho 88 hv (5800 rpm), vääntö 121 Nm (4500 rpm) sekä sähkömoottori; teho 14 hv. Järjestelmän yhteisteho 98 hv. Muuttuvavälityksinen automaattivaihteisto, etuveto.
Kiihtyvyys: 12,4 s.
Huippunopeus: 182 km/t.
Kulutus (maantie/yhd., valmistajan ilmoitus): 4,2/4,3 l.
CO2-päästöt: 99 g/km.
Hinta: 27690 euroa.

Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Ecoflex Cosmo


Menomatka: 3,97 l.
Paluumatka: 4,09 l.
Koko matkan keskikulutus: 4,03 l.
Koko matkan CO2-päästöt: 105 g/km
Mikä: 7-paikkaiseksi muuntuva perheauto.
Mitat: Pituus 4,66 m, leveys 1,88 m, korkeus 1,69 m, akseliväli 2,76 m, tavaratila 152-1860 l. (VDA). Oma massa: 1701 kg.
Moottori: 2-litrainen diesel; teho 130 hv (4000 rpm), vääntö 300 Nm (1750-2500 rpm). 6-portainen käsivaihteisto, etuveto.
Kiihtyvyys: 9,8 s.
Huippunopeus: 193 km/t.
Kulutus (maantie/yhd., valmistajan ilmoitus): 4,0/4,5 l.
CO2-päästöt: 119 g/km.
Hinta: 33066 euroa.

Volkswagen Up 1.0 55kW Move-Up



Menomatka: 4,07 l.
Paluumatka: 4,64 l.
Koko matkan keskikulutus: 4,35 l.
Koko matkan CO2-päästöt: 102 g/km
Mikä: Pieni neliovinen kaupunkiauto.
Mitat: Pituus 3,54 m, leveys 1,64 m, korkeus 1,49 m, akseliväli 2,42 m, tavaratila 251-951 l. (VDA). Oma massa: 940 kg.
Moottori: 3-sylinterinen, 1-litrainen bensiini; teho 75 hv (6200 rpm), vääntö 95 Nm (3000-4300 rpm). 5-portainen käsivaihteisto, etuveto.
Kiihtyvyys: 13,2 s.
Huippunopeus: 172 km/t.
Kulutus (maantie/yhd., valmistajan ilmoitus): 3,7/4,2 l.
CO2-päästöt: 98 g/km.
Hinta: 14108 euroa.

Volvo V70 D2 Summun aut.


Menomatka: 4,28 l.
Paluumatka: 4,57 l.
Koko matkan keskikulutus: 4,42 l.
Koko matkan CO2-päästöt: 115 g/km
Mikä: Perhefarmariauto.
Mitat: Pituus 4,82 m, leveys 1,86 m, korkeus 1,53 m, akseliväli 2,82 m, tavaratila 575-1600 l. (VDA). Oma massa: 1609 kg.
Moottori: 1,6-litrainen; teho 115 hv (3600 rpm), vääntö 270 Nm (1750-2500 rpm). 6-portainen kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.
Kiihtyvyys: 13,2 s.
Huippunopeus: 180 km/t.
Kulutus (maantie/yhd., valmistajan ilmoitus): 4,2/4,5 l.
CO2-päästöt: 119 g/km.
Hinta: 47106 euroa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Robinin, 18, Linnan juhlat -asussa mukana yksityiskohta, joka jäi monilta huomaamatta – presidentiltä erityinen pyyntö kättelyjonossa

    2. 2

      Trump nimitti showpainin johtajan vetämään valtion virastoa

    3. 3

      Raivostunut Matti Nykänen perui keikkansa Kanarialla – ravintola joutui maksumieheksi: ”V**ut minä mitään keikkaa vedä”

    4. 4

      Isä julkaisi Facebookissa avoimen kutsun tyttärensä 15-vuotispäiville - juhlat karkaamassa täysin lapasesta

    5. 5

      Suomen 50 halutuinta osoitetta – löytyykö omasi listalta?

    6. 6

      Katin ja Mikon loppumaton tuska – tytär ei elä enää pitkään: ”Lapsi jota on niin kovasti toivonut, otetaan pois”

    7. 7

      Arman Alizad valitsi Linnan juhlien parhaat pukeutujat – 5 napakymppiä: ”Näytti Kreikan kuningattarelta”

    8. 8

      ”Loheton lohi” on tämän hetken suurin ruokahitti – tärkeä ainesosa ostettiin loppuun kaupoista

    9. 9

      Jokaisen ysäripopin ystävän toive saattaa toteutua – Esiintyvätkö supertähdet vihdoin yhdessä?

    10. 10

      Suomalainen likööri hävisi kilvan 100-vuotisjuhlaliköörin tittelistä virolaiselle Vana Tallinnille – Alko vetoaa laboratorioanalyysiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Hänellä oli Linnan juhlien rohkein iltapuku – IS:n lukijat äänestivät illan räväyttävimmän pukeutujan

    2. 2

      Linnan jatkoilla nousi hässäkkä – Heikki Lampela ja Hanna Kärpänen sisään vahvassa juhlatunnelmassa: ”Haluan seikkailuja”

    3. 3

      Järkyttävä tragedia golfin huipputurnauksessa – ”Kaikki ovat shokissa ja järkyttyneitä”

    4. 4

      X Factor -finalistin kotiinpaluujuhla kalpeni selvästi Saara Aallolle – Helsinki-hysteriassa moninkertainen yleisömäärä

    5. 5

      Raivostunut Matti Nykänen perui keikkansa Kanarialla – ravintola joutui maksumieheksi: ”V**ut minä mitään keikkaa vedä”

    6. 6

      Matti Vanhasen tyrmäävä naisystävä Heidi säväytti Linnassa – sahaperijättären mekko paljasti dekolteen

    7. 7

      Sharon Osbourne ”teki kylmät” Saara Aallolle – vaikuttaako mentorin tuen puuttuminen X Factorin voittoon?

    8. 8

      Ruben Stiller yllättäen pois tv-ruudusta

    9. 9

      Arman Alizad valitsi Linnan juhlien parhaat pukeutujat – 5 napakymppiä: ”Näytti Kreikan kuningattarelta”

    10. 10

      Katin ja Mikon loppumaton tuska – tytär ei elä enää pitkään: ”Lapsi jota on niin kovasti toivonut, otetaan pois”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Poliisi IS:lle: Tällainen tausta Imatran epäillyllä 23-vuotiaalla kolmoismurhaajalla on

    2. 2

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    3. 3

      7 yleisen syövän varhaiset varoitusmerkit – tunnista ajoissa

    4. 4

      Tuulenvire paljasti Donald Trumpin omituisen ”asumokan” – netti sekosi lentokentältä napatusta kuvasta

    5. 5

      Perhesyyt eivät painaneet? Mika Salolla teoria Nico Rosbergin lopettamisesta: ”Kukaan ei tajua sitä…”

    6. 6

      Hänellä oli Linnan juhlien rohkein iltapuku – IS:n lukijat äänestivät illan räväyttävimmän pukeutujan

    7. 7

      Todelliset syyt, joiden vuoksi naiset voihkivat seksin aikana

    8. 8

      Nainen teki ”pettämistestin” poikaystävälleen – lopputulos ei ilahduttanut, videolla jo 6 miljoonaa katselukertaa

    9. 9

      Linnan jatkoilla nousi hässäkkä – Heikki Lampela ja Hanna Kärpänen sisään vahvassa juhlatunnelmassa: ”Haluan seikkailuja”

    10. 10

      Eija, 32, huomasi vauvansa olevan erilainen – elämä muuttui pikkuhiljaa painajaiseksi

    11. Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Robinin, 18, Linnan juhlat -asussa mukana yksityiskohta, joka jäi monilta huomaamatta – presidentiltä erityinen pyyntö kättelyjonossa

    2. 2

      Trump nimitti showpainin johtajan vetämään valtion virastoa

    3. 3

      Raivostunut Matti Nykänen perui keikkansa Kanarialla – ravintola joutui maksumieheksi: ”V**ut minä mitään keikkaa vedä”

    4. 4

      Isä julkaisi Facebookissa avoimen kutsun tyttärensä 15-vuotispäiville - juhlat karkaamassa täysin lapasesta

    5. 5

      Suomen 50 halutuinta osoitetta – löytyykö omasi listalta?

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Hänellä oli Linnan juhlien rohkein iltapuku – IS:n lukijat äänestivät illan räväyttävimmän pukeutujan

    2. 2

      Linnan jatkoilla nousi hässäkkä – Heikki Lampela ja Hanna Kärpänen sisään vahvassa juhlatunnelmassa: ”Haluan seikkailuja”

    3. 3

      Järkyttävä tragedia golfin huipputurnauksessa – ”Kaikki ovat shokissa ja järkyttyneitä”

    4. 4

      X Factor -finalistin kotiinpaluujuhla kalpeni selvästi Saara Aallolle – Helsinki-hysteriassa moninkertainen yleisömäärä

    5. 5

      Raivostunut Matti Nykänen perui keikkansa Kanarialla – ravintola joutui maksumieheksi: ”V**ut minä mitään keikkaa vedä”

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Poliisi IS:lle: Tällainen tausta Imatran epäillyllä 23-vuotiaalla kolmoismurhaajalla on

    2. 2

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    3. 3

      7 yleisen syövän varhaiset varoitusmerkit – tunnista ajoissa

    4. 4

      Tuulenvire paljasti Donald Trumpin omituisen ”asumokan” – netti sekosi lentokentältä napatusta kuvasta

    5. 5

      Perhesyyt eivät painaneet? Mika Salolla teoria Nico Rosbergin lopettamisesta: ”Kukaan ei tajua sitä…”

    6. Näytä lisää