Senja

Autot

Valikko

Autot

Kohti maailmanennätystä

Huippunopeus
Helsinkiläinen Kimmo Nevalainen metsästää maailmanennätyksiä. Vauhti on kuin huume – ja tällä kertaa ihan laillinen sellainen.
Ilta-Sanomat seurasi Nevalaisen menoa. Tässä on reportaasi viime viikonlopulta.

Herätyskello on naputtanut omaa morsetustaan yöpöydällä jo hyvän aikaa, kun saan silmäni auki. Kerään työhuoneesta päivään tarvittavat varusteet:  kamerakaluston, kannettavan tietokoneen, tulenkestävän hupun sekä autoiluun tarkoitetun kypärän. Minut tullaan hakemaan pian.

On aikainen lauantaiaamu jossain päin Uudenmaan maakuntaa. Keskelle harvaan asuttua aluetta, silti vain muutaman kymmenen kilometrin päähän Kolmen Sepän Patsaasta joskus aikanaan rakennettu peltihalli pitää sisällään puolen tusinaa henkilöautoja, jotka ovat kaikki iältään sellaisia, että useampikin hallituspuolue haluaisi niistä eroon.

Ja sitä ne ovat myös moottoritehoiltaan. Nevalainen kääntää viininpunaiseksi maalatun, vuoden 1965 Chevrolet Corvetten virta-avainta. Starttimoottori pyöräyttää 6,5-litraista V8-moottoria ehkä kerran tai puolitoista ja detroitilainen herää eloon. Se ei kakistele, ei yski, se käy uskomattoman tasaisesti.


Käynnin tasaisuudesta tekee erityisen uskomattoman se, että on kylmä ja hieman kostea alkusyksyn aamu, eikä Nevalainen ole rakentanut tätä moottoria ympärivuotista käyttöä varten.

Voimalaitos


Niin, rakentanut itse. Moottorin pohjana on 400-kuutiotuumainen, 1970-luvulla valettu ja alun perin Chevroletin pick-upiin tarkoitettu voimalaitos.

Se ei ole uutena tuottanut tehoa juuri enempää kuin tämän päivän keskikokoiset perheautot. Tänä päivänä se tuottaa tehoa saman verran kuin pienen kerrostaloyhtiön pihasta löytyvät perheautot. Yhteensä.

Vielä uskomattomamman moottorista tekee se, että asennettuna tähän koriin sillä on ajettu kovempaa kuin kukaan maailmassa on ajanut tällaisella toisen sukupolven Corvettella, C2:lla, kuten alan harrastajat sitä kutsuvat. 

Nevalainen ajoi viime vuonna Lappeenrannan lentokentällä Corvettellaan rikki maagisen 200 mailin haamurajan, yli 320 km/h. Se on tuloksena käsittämätön, sillä vauhti kerätään paikaltaan lähtiessä mailin (1 609 m) matkalla. Tavallisella, kaupasta ostettavalla keskivertoperheautolla saisi tällä matkalla kelattua vauhtia ehkä 180 km/h, jos sen huippunopeus antaa myöden.

Epäuskoa


Amerikkalaisten Corvette-harrastajien keskuudessa levisi mykistynyt hiljaisuus kun tieto Nevalaisen vauhdista levisi internetissä viime syksynä.

”Kukaan ei pysty ajamaan tuon ikäisellä Sting Ray:lla yli 230km/h, se nousee lentoon”. Vasta video ja tunnettujen Corvette-velhojen osallistuminen keskusteluun käänsivät keskusteluun siihen, että Nevalaisen auto pitää saada Yhdysvaltojen maaperällä näyttämään voimavaransa. Ja siihen ollaan nyt valmistautumassa.

Projektikuntoisesta raadosta näyttelyvoittajatasoiseksi rakennettu autovanhus kulkee tasaisesti ja erityisesti voimavaroihin nähden hyvin hiljaisesti.

Keskustelu moottoritienopeuksilla sujuu vielä kohtalaisesti, vaikka Nevalainen valittaa äänenvaimentimien resonoivan koriin jossain taka-akseliston takana.


Moottoritiellä meidät ohittaa useampikin auto, katseet kaikista käännettyinä viininpunaiseen Corvetteen. Auton takapuskurin tuntumaan asennettu jarruvarjo ei liene niitä tavallisimpia varusteita tälläkään väylällä.

Jarruvarjo ei ole lentokenttäajoissa pakollinen varuste, mutta se on erittäin hyvä olla olemassa. Noin 300 euron hintainen paketti laukaistaan maalilinjan jälkeen penkin viereen asennetusta vivusta. Nevalainen kertoo tuoreesta keskustelusta toisen vauhtinarkomaanin kanssa.

"Entäs jos auton pyörät eivät kosketa maata?"


- Erään toisen auton omistaja sanoi että hänellä on hyvät ja tehokkaat jarrut, hän ei tarvitse jarruvarjoa. Sanoin että entäs jos auton pyörät eivät kosketa maata, miten hidastaminen silloin onnistuu. Kaveri oli hetken hiljaa ja kysyi että paljonko varjo maksaa ja mistä niitä saa.

Yli 50 vuotta vanhan automallin aerodynamiikka ei vastaa Nevalaisen vauhdin tarvetta, ja niinpä Corvetten alta löytyy paljon taikaa. Korin on päällepäin täysin alkuperäinen, ilman ylimääräisiä siipiä, mutta pohjalevyn alta löytyy autourheilun kuninkuusluokasta, F1:stä tuttuja ratkaisuja. Tämän auton alle ei saa mennä, eikä sieltä saa ottaa kuvia, mutta Nevalainen kertoo, ettei sieltä löydy mitään mitä muualla ei olisi jo keksitty.

Kuuman metallin napse

Lappeenrannan lentokenttä on tänään suljettu ilmaliikenteeltä, ja kentällä johtavalla huoltotiellä jonossa vuoroaan odottaa ehkä viitisenkymmentä autoa: Corvetteja, Audeja, BMW:tä, Volvoja, Saabeja, yksi Lamborghini jonka takapuskuri on poistettu tilapäisesti koska sen takaa löytyvät pakokaasuahtimet todennäköisesti sulattaisivat puskurin ensimmäisen vedon aikana.

Osa autoista, kuten viisioviset Saabit, näyttävät hyvin kilteiltä ja viattomilta, mutta niiden konehuoneessa mouruaa usein tehoa enemmän Ferrarin superautoissa.


Nevalaisen Corvette on täysin laillinen auto – polttoaineensuihkutuksen ohjelmistoa voi vaihtaa napista, ja katuajossa auto täyttää täysin vuosimallin, lakipykälien ja rekisteriotteensa asettamat rajat, ja sitä paitsi kuluttaa mitatusti maantiellä 10,7 litraa satasella. Saman verran kuin isot saksalaiset sedanit tänä päivänä.

Kojelaudan alla on kuitenkin nappi, josta saadaan kytkettyä päälle taistelutehot.

Ilokaasua!


Voimaa saadaan lisää vielä etupenkkien takana sijaitsevista sinisistä pulloista, joiden kyljessä lukee NOS. Lyhenne tarkoittaa että pulloista löytyy typpioksiduulia, ilokaasua. Se on voimakas hapetin, ja sen syöttäminen moottoriin mahdollistaa lisäpolttoaineen annostelemisen koneeseen. Lisää polttoainetta, lisää ilmaa, lisää tehoa.


Nevalainen antaa suurpiirteiset lukemat auton tehoista. Sitä on suunnilleen saman verran kuin maailman tehokkaimmassa sarjavalmisteisessa autossa,  Bugatti Veyron Super Sportissa.

Yli tuhat hevosvoimaa, kenties 1 200 hevosvoimaa. Eikä viininpunainen Corvette ole edes tämän leikkikentän tehokkain auto.

Suomen nopein

Ensimmäisessä vedossa Nevalainen tunnustelee autoaan, rataa ja omaa fiilistään. Hermostuneisuus näkyy päälle, vaikka kaikki rutiinit auton valmisteluun huippunopeusajoa varten sujuvat lähes ajattelematta.

Corvette ampuu viivalta kun lähettäjä on nostanut merkkilippunsa sivuun, ja häviää horisonttiin, nokka kohti Lappeenrannan Prismaa. Vaihteet napsahtelevat päälle yksi kerrallaan, ja reaaliajassa toimiva tulospalvelu päivittää nettisivuille vauhdin muutama sekunti Nevalaisen ylitettyä maalilinjan.

Ensimmäinen veto ajetaan ilman ilokaasuja. Tuloksena on 283 km/h. Se on pari kilometriä tunnissa enemmän kuin Nevalainen ajoi viimeksi, ja edelleen uusi vapaasti hengittävien autojen Suomen ennätys. Tätä kovempaa ei kukaan ole Suomessa ajanut ahtamattomalla autolla Suomessa, ei Ferrarilla, ei Porschella, ei Lamborghinilla. Nevalainen ajoi lähes 50 vuotta vanhalla Chevroletilla.

Seuraavan vajaan tunnin aikana tehdään säätöjä: sytytystulpat vaihdetaan lämpöarvoltaan kylmempiin, jarruvarjon varmuussokasta poistetaan maantiellä tuplavarmistuksena toimineet nippusiteet ja tuulilasinpyyhkijät teipataan kiinni toisiinsa. Nevalainen kiinnittää letkut ilokaasupulloon ja avaa venttiilit, kuuntelee mahdollisia vuotoja ja keskittyy.


Epäonnea

On tullut seuraavan vedon vuoro. Jonossa on kymmeniä autoja, mutta kaikkia yhdistää yksi ainoa kilpailija – se ei ole kukaan paikalla olevista, se on ilmanvastus. Apua annetaan puolin ja toisin, eikä huoltopaikalta takaisin jonoon saapuvaa liputeta rivin viimeiseksi.

Ajo taltioidaan kameralla. Kuvassa näkyy mattamustaan kypärään ja rennosti t-paitaan ja farkkuihin pukeutunut Nevalainen, joka saapuu lähtöviivalle aivan kun olisi tulossa liikennevaloihin. Kokeilee ensin että vaihde on  vapaalla, sitten päällä, ja vielä kerran vapaalla. Säätää nelipisteturvavöitä, tarkastaa jäähdytysnesteen lämpötilan. Kartturin jalkatilassa kaksi seosmittaria kertoo 109-oktaanisen kisabensiinin (noin 7 euroa litralta) ja ilman seoksen pyörivän noin 13-14 välillä.

Lippumies väistää sivuun, Nevalainen kytkee ykkösvaihteen päälle ja antaa Corvettelle kaasua. Ei pohjaan, sillä pedaalin runttaaminen lattiamattoon tarkoittaisi että Corvette sutisi suurimman osan mailin matkasta.

Lähtö on ulkopuolisen silmin jopa hyvin rauhallinen, mutta rullattuaan parikymmentä metriä Nevalainen antaa Corvettelle ilman, bensiinin ja ilokaasun seosta niin että tuntuu.



Corvetten akselistot on rakennettu uusiksi, mutta nekään eivät voi valtavalle voimalle mitään. Auton perä painuu kymmenisen senttiä alas, renkaat hamuavat pitoa asvaltista ja pakoputkista puhaltaa ulos tulikuumaa pakokaasua. Niin kuumaa ja niin paljon että se näkyy myös lähtöviivalta otetuissa kuvissa ilman väreilynä. Corvette häviää pieneksi pisteeksi silmänräpäyksessä.

Videolla näkyy kun Nevalainen vetää vaihteita yksi toisensa jälkeen sisään. Kojetaululle nopeusnäytöksi asennettu matkapuhelin näyttää vauhtia, jota tulee 30, 40, 50 km/h kerrallaan lisää. Tämän nopeammin puhelin ei pysty näyttöään päivittämään.

Sitten tapahtuu jotain. Viitoselta kuutoselle vaihdossa Nevalaisen intuitio kertoo ettei kaikki ole kunnossa, ja videolta näkyy kuinka seosmittarit hyppäävät yhtäkkiä reilun kympin lukemista pariinkymmeneen. Auto käy yhtäkkiä laihalla seoksella, tai sitten osa sylintereistä on poissa pelistä.


Matkapuhelimen näytössä ehtii vilahtaa lukema 315 km/h kun Nevalainen heittää vaihteen vapaalle ja survoo jarruvarjon kahvan eteen.

Matkaa maaliviivalle on vielä hetkisen, sillä tutka mittaa nopeudeksi 310 km/h, jolloin jarruvarjo on jo avautumassa. Puhelimen päivitystaajuus huomioiden oikea vauhti jarrulle tultaessa saattoi olla yli 320 km/h.

Ensi kerta tulee vielä


Päivän ajot ovat ohitse. Corvette nilkuttaa kuudella sylinterillä varikolle ja sieltä aikanaan trailerin kyytiin.

Normaalisti Nevalainen pitää kunnia-asianaan sitä, että hän käy edellisenä iltana Helsingin Cruising Nightissa ja ajaa kotoaan Helsingistä lentokentälle, lentokentällä ja lentokentältä taas kotiin. Kenttäajoissa hajoaa autoja joka ikinen kerta, Nevalaisella harvemmin. Silti Nevalaisen auto on päivän nopeimman kuuden auton joukossa. Se on päivän ainoa 1960-luvun auto ja selvästi vanhin 300 km/h ylittänyt laite.

Ensi vuonna pitäisi lähteä isojen poikien leikkikentälle, Yhdysvaltoihin. Kutsu on käynyt jo ajamaan ainakin Texas Milelle, joka on kuuluisin mailinajotapahtuma.

Siellä ovat kaikki maailman nopeimmat autot, ja kenties ensi vuonna myös maailman nopein C2-korimallin Corvette. Niin nopea, etteivät amerikkalaisetkaan usko ennen kuin näkevät.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Marit Björgenin jättihauikset taas huomion kohteena – Kike Elomaalla vahva näkemys norjalaisen hurjista lihaksista

    2. 2

      Julkaisi rajun twiitin 10-vuotiaasta Barron Trumpista – Saturday Night Live -ohjelman käsikirjoittaja hyllytettiin

    3. 3

      Kommentti: Berner-farssi voi käydä Sipilälle kalliiksi

    4. 4

      Kahdeksan lapsen yh-äiti on ”liian kaunis töihin”: ”Miehet näkevät minut vain seksisymbolina”

    5. 5

      ”Maailman identtisimmät kaksoset” katuvat kauneusleikkauksiaan – pitävät lopputulosta rumana: ”Häpeämme”

    6. 6

      Anne Berner kommentoi Twitterissä: ”Tämä vallankumous on käynnissä juuri nyt”

    7. 7

      Android-haittaohjelmasta vapaata riistaa: Pankkitilejä tyhjennetään jo

    8. 8

      Naku-uikkari on kesän kuumin uimapukutrendi – aivan kuin päällä ei olisi yhtään mitään

    9. 9

      Ensitreffit alttarilla -tähti julkaisi kuvan vauvansa kanssa – tarkkasilmäiset fanit huomasivat kivuliaan sairauden

    10. 10

      Trumpin ensitempaukset hämmentävät tutkijaa: Fokus väärässä kohtaa – ”Ehkä Trumpin egolle on niin tärkeää...”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ensitreffit alttarilla -tähti julkaisi kuvan vauvansa kanssa – tarkkasilmäiset fanit huomasivat kivuliaan sairauden

    2. 2

      Kahdeksan lapsen yh-äiti on ”liian kaunis töihin”: ”Miehet näkevät minut vain seksisymbolina”

    3. 3

      Auervaaroja netissä jahtaava Tuula, 74, täräytti valemajurille: ”Minä en maksa penniäkään” – huijarin vastaus oli paljon puhuva

    4. 4

      Sarjahukuttajan röyhkeä piiloleikki Joensuun torilla: ”Aika paljon pitää olla pokkaa”

    5. 5

      Kommentti: Autoveron poistaminen kätkee myös ansan – kuulutko satoihintuhansiin maksumiehiin?

    6. 6

      Naku-uikkari on kesän kuumin uimapukutrendi – aivan kuin päällä ei olisi yhtään mitään

    7. 7

      Katso listat: Näin on käynyt S- ja K-ryhmien alentamille hinnoille

    8. 8

      Syyte: hampurilaisketjun toimitusjohtaja kahmi 1,8 miljoonaa – veti jopa päiväkassat liiveihinsä ja suunnitteli muuttoa Australiaan

    9. 9

      Tässä ovat Tanssii tähtien kanssa -kilpailijat – mukana Musta Barbaari ja Eevi Teittinen

    10. 10

      Antti Tuiskulta tyhjentävä kommentti hänestä tehdystä Putouksen Abdul Tuisku -hahmosta – tiivisti ensireaktionsa yhteen sanaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juo aamulla vettä tyhjään vatsaan – 8 mahtavaa vaikutusta

    2. 2

      Auervaaroja netissä jahtaava Tuula, 74, täräytti valemajurille: ”Minä en maksa penniäkään” – huijarin vastaus oli paljon puhuva

    3. 3

      Serbian seksikkäin laulaja Milica, 25, purskahti korsetistaan ulos kesken keikan – yleisö villiintyi

    4. 4

      Ei herkkohermoisille: Tältä näyttää työuupumus sairaalassa

    5. 5

      Nainen synnytti salaa vessassa – raskaudesta tietämättömät vanhemmat havahtuivat pamaukseen

    6. 6

      Ensitreffit alttarilla -tähti julkaisi kuvan vauvansa kanssa – tarkkasilmäiset fanit huomasivat kivuliaan sairauden

    7. 7

      Uimapukumalli Chrissy Teigen jakoi rehellisen kuvan reisistään – miehet hämmentyivät: ”Olen katsonut tätä jo minuutin, ja...”

    8. 8

      Kaikki irti Whatsappista! Tiesitkö jo nämä 9 kätevää kikkaa?

    9. 9

      Yksi kuoli rekan pudottua moottoritieltä Lohjalla – erikoinen tapahtumaketju johti karmeaan turmaan

    10. 10

      Poliisi IS:lle: Näin sarjahukuttaja jäi kiinni – ”Hänellä oli itsellään tiedossa...”

    11. Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Marit Björgenin jättihauikset taas huomion kohteena – Kike Elomaalla vahva näkemys norjalaisen hurjista lihaksista

    2. 2

      Julkaisi rajun twiitin 10-vuotiaasta Barron Trumpista – Saturday Night Live -ohjelman käsikirjoittaja hyllytettiin

    3. 3

      Kommentti: Berner-farssi voi käydä Sipilälle kalliiksi

    4. 4

      Kahdeksan lapsen yh-äiti on ”liian kaunis töihin”: ”Miehet näkevät minut vain seksisymbolina”

    5. 5

      ”Maailman identtisimmät kaksoset” katuvat kauneusleikkauksiaan – pitävät lopputulosta rumana: ”Häpeämme”

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Ensitreffit alttarilla -tähti julkaisi kuvan vauvansa kanssa – tarkkasilmäiset fanit huomasivat kivuliaan sairauden

    2. 2

      Kahdeksan lapsen yh-äiti on ”liian kaunis töihin”: ”Miehet näkevät minut vain seksisymbolina”

    3. 3

      Auervaaroja netissä jahtaava Tuula, 74, täräytti valemajurille: ”Minä en maksa penniäkään” – huijarin vastaus oli paljon puhuva

    4. 4

      Sarjahukuttajan röyhkeä piiloleikki Joensuun torilla: ”Aika paljon pitää olla pokkaa”

    5. 5

      Kommentti: Autoveron poistaminen kätkee myös ansan – kuulutko satoihintuhansiin maksumiehiin?

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Juo aamulla vettä tyhjään vatsaan – 8 mahtavaa vaikutusta

    2. 2

      Auervaaroja netissä jahtaava Tuula, 74, täräytti valemajurille: ”Minä en maksa penniäkään” – huijarin vastaus oli paljon puhuva

    3. 3

      Serbian seksikkäin laulaja Milica, 25, purskahti korsetistaan ulos kesken keikan – yleisö villiintyi

    4. 4

      Ei herkkohermoisille: Tältä näyttää työuupumus sairaalassa

    5. 5

      Nainen synnytti salaa vessassa – raskaudesta tietämättömät vanhemmat havahtuivat pamaukseen

    6. Näytä lisää