Airi, Aira

Autot

Valikko

Autot

Autoliitto: Osa autoilijoista uskoo, että nykyautojen keräämää anturitietoa ja paikkadataa käytetään pian verotukseen ja seurantaan

tutkimus
Suomalaiset ovat kansainvälisen autoliitto FIA:n tekemän tutkimuksen mukaan haluttomimpia jakamaan autojensa keräämää tietoa sekä erityisen huolissaan ajoneuvojen tietoturvasta.
Autoilijat haluavat sen sijaan itse päättää kuka ajoneuvojen keräämää tietoa saa hyödyntää ja missä tilanteissa.

Nykyaikaiset autot keräävät runsaasti tietoa niiden käytöstä ja pystyvät välittämään dataa eteenpäin verkon välityksellä.

Auton omistaja ei aina edes tiedä, mitä tietoja kerätään ja kuka niihin pääsee käsiksi. Kansainvälinen autoliitto FIA selvitti kuluttajien suhtautumista verkottuneisiin autoihin 12 Euroopan maassa.

Tutkimuksessa selvisi, että suomalaiset suhtautuvat asiaan kaikkein epäilevimmin.

Autonomistajat haluavat päättää tietojensa käytöstä

Euroopanlaajuisesti 90 % autoilijoista oli sitä mieltä, että auton keräämien tietojen omistus kuuluu kuljettajalle tai auton omistajalle. Suomalaisista peräti 95 % oli tällä kannalla. Sekä koko tutkimuksessa että Suomessa 91 % haluaa, että ajoneuvon tietojen välittäminen on mahdollista kytkeä pois päältä.

Ylivoimainen enemmistö (76 % koko tutkimuksessa ja 82 % suomalaisista) haluaa, että tietoja välitetään vain rajattu aika. Suomalaisista jopa kolmasosa antaisi luvan tietojen jakamiseen vain yhdeksi matkaksi kerrallaan, kun koko tutkimuksessa luku oli 25 %.

– Tutkimus osoitti selvästi sen, että ihmiset haluavat itse päättää kuka auton tietoja hyödyntää ja mitä tietoja ylipäänsä kerätään. Autonomistajat karsastavat sitä, jos heidät sidotaan esimerkiksi autonvalmistajan valitsemiin palveluntuottajiin. Kuluttajat haluavat itselleen vapauden valita, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen kertoo.

Suomalaiset ovat varuillaan

Suomalaisten suurimmat huolenaiheet olivat henkilökohtaisten tietojen paljastuminen ja käyttö kaupallisiin tarkoituksiin. Ajoneuvojen seuranta huolestutti 77 prosenttia vastaajista koko tutkimuksen keskiarvon ollessa 70 %.

Mieluiten suomalaiset jakaisivat auton paikkatietoja tiepalvelulle tarvitessaan apua (80 %), mutta tämäkin lukema jää alle tutkimuksen keskiarvon (85 %). Ajoneuvon etädiagnosointiin on valmis antamaan luvan 76 % suomalaisista, mikä on pari prosenttiyksikköä keskiarvoa vähemmän. Reilu viidesosa suomalaisista ei olisi valmis jakamaan autonsa tietoja kenellekään.

– Haluttomuus tietojen jakamiseen johtunee osittain siitä, että muutama vuosi sitten tällaisista ominaisuuksista puhuttiin paljon verotuksen ja seurannan näkökulmasta. Asia voi olla vieras myös Suomen vanhan autokannan takia. Jos autossa on hädin tuskin ajonvakautus, niin netin kautta keskustelevat ja tietoja keräävät autot eivät ole ensimmäisenä mielessä, Tolvanen arvioi.

Verkottuneet autot tuovat kuitenkin mukanaan hyödyllisiä palveluita autoilijoille. Esimerkiksi automaattinen hätäpuhelu eCall hälyttää avun välittömästi paikalle onnettomuuden sattuessa ja ajoneuvojen verkottuminen mahdollistaa tehokkaat ruuhka- ja kelivaroitusjärjestelmät.

– Tervetullut palvelu olisi sekin, että auto ilmoittaa polttoaineen huvetessa missä reitin varrella on halvinta tankata. Vain mielikuvitus on palvelujen kehittämisessä rajana. Ihmiset haluavat kuitenkin itse päättää mihin palveluihin kytkeytyvät. Näin hyvät palvelut elävät ja kehittyvät, huonot tai tarpeettomiksi koetut kuolevat pois, Tolvanen sanoo.

Peräti 95 % tutkimukseen osallistuneista oli sitä mieltä, että kuluttajien oikeudet ajoneuvon keräämiin tietoihin pitää varmistaa joko kansallisella tai EU-lainsäädännöllä.

Näin tutkittiin

Tutkimusyhtiö Research Now toteutti tutkimuksen FIA Alue 1:n toimeksiannosta 12 Euroopan maassa syyskuun ja lokakuun puolivälin aikana 2015. Mukana olivat Suomi, Itävalta, Belgia, Tsekki, Tanska, Ranska, Saksa, Italia, Hollanti, Puola, Espanja ja Iso-Britannia.

Tiedot kerättiin nettikyselyllä. Tutkimukseen kerättiin 12 000 lomaketta – noin 1000 joka maasta (Suomi 1006 kpl). Kohderyhmänä olivat 18-70-vuotiaat henkilöt, joiden taloudessa on auto, ja jotka käyttävät autoa vähintään kerran viikossa.

My Car My Data -kampanja

Autoliitto käynnisti marraskuussa yhdessä FIA alue 1:n ja eurooppalaisten sisarjärjestöjensä kanssa My Car My Data -kampanjan, jonka tavoitteena on vahvistaa kuluttajien asemaa verkottuneiden autojen (connected car) yleistyessä.

Kampanjalla pyritään lisäämään ihmisten tietoisuutta verkottuneiden autojen ominaisuuksista sekä saada aikaan lainsäädäntö, jolla taataan, että auton kuljettaja tai omistaja saa päättää kuka tietoihin pääsee käsiksi.

Ota kantaa

Uskotko, että autojen keräämiä tietoja käytetään pian verotukseen ja seurantaan?

Kyllä 77% En 23%
Ääniä yhteensä 5328

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Imatralla ampumavälikohtaus: Yle: Kolme ihmistä kuollut

    2. 2

      Imatran ampumavälikohtauksen silminnäkijä kertoo IS:lle: ”Näin kuinka joku vietiin raudoissa poliisiautoon”

    3. 3

      Uutisvuodon Sipilä-vitsi hämmensi lauantai-iltana – Mitä lähetyksessä tapahtui?

    4. 4

      Saara Aallon uskomaton esitys lumosi jopa Simon Cowellin: ”Olit sensaatiomainen”

    5. 5

      Todelliset syyt, joiden vuoksi naiset voihkivat seksin aikana

    6. 6

      Arvostettu brittilehti povaa Saara Aallolle koko kisan voittoa – katsojat häkeltyivät huikeista esityksistä: ”Jos tämä olisi ollut finaali, olisit voittaja”

    7. 7

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    8. 8

      IS seurasi hetki hetkeltä: Saara Aalto onnistui semifinaalin esityksissään täydellisesti – villitsi tuomarit: ”Ansaitset olla finaalissa”

    9. 9

      Näin leveästi elää Pohjois-Korean rahaeliitti – kännyköitä, autoja ja muotivaatteita

    10. 10

      New York Times kertoo 44-vuotiaan suomalaismiljonäärin uskomattoman tarinan: luksuselämää ja satojen miljoonien avioerotaistelu

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Tuulenvire paljasti Donald Trumpin omituisen ”asumokan” – netti sekosi lentokentältä napatusta kuvasta

    3. 3

      New York Times kertoo 44-vuotiaan suomalaismiljonäärin uskomattoman tarinan: luksuselämää ja satojen miljoonien avioerotaistelu

    4. 4

      Perhesyyt eivät painaneet? Mika Salolla teoria Nico Rosbergin lopettamisesta: ”Kukaan ei tajua sitä…”

    5. 5

      Huoltomiehet yllättyivät suomalaisten nuorten aikuisten uusavuttomuudesta – eivät omista edes ruuvimeisseliä

    6. 6

      Vappu Pimiältä roisi paljastus MTV:lle – rinnat täysin paljaana Tanssii Tähtien Kanssa -kulisseissa: ”Mikko repi puvun auki”

    7. 7

      Kurveistaan tunnettu matkabloggaaja vietti kolme viikkoa Suomessa – upeat kuvat villitsevät netissä: ”Mieletön paikka”

    8. 8

      Beth, 22, nukahti sohvalle marraskuussa – heräsi vasta toukokuussa

    9. 9

      IS seurasi hetki hetkeltä: Saara Aalto onnistui semifinaalin esityksissään täydellisesti – villitsi tuomarit: ”Ansaitset olla finaalissa”

    10. 10

      MTV:n teiniäiti poseerasi uhkeana uusissa kalenterikuvissa – muistatko vielä kohut? Tienasi 1,5 miljoonaa seksivideolla vuonna 2013

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Raju huhu Lewis Hamiltonista – ”Se on yksityisasia”

    2. 2

      Sorrutko sinäkin aina näihin virheisiin? 4 asiaa, jotka kannattaa jättää väliin ennen seksiä

    3. 3

      7 yleisen syövän varhaiset varoitusmerkit – tunnista ajoissa

    4. 4

      Raakel Lignellin raju painonpudotus ja tiukka ruokavalio johtivat pysyviin terveysongelmiin: ”Riistäytyi vähän käsistä”

    5. 5

      Nainen teki ”pettämistestin” poikaystävälleen – lopputulos ei ilahduttanut, videolla jo 6 miljoonaa katselukertaa

    6. 6

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    7. 7

      Aleksi Valavuori julkaisi matkakuvan Los Angelesista: maisemaotos paljastuikin Ikean sisustustauluksi – some repesi

    8. 8

      Eija, 32, huomasi vauvansa olevan erilainen – elämä muuttui pikkuhiljaa painajaiseksi

    9. 9

      Saara Aalto teki historiallisen tempun – kukaan muu brittien X Factorissa ei ole kyennyt samaan

    10. 10

      Perhesyyt eivät painaneet? Mika Salolla teoria Nico Rosbergin lopettamisesta: ”Kukaan ei tajua sitä…”

    11. Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Imatralla ampumavälikohtaus: Yle: Kolme ihmistä kuollut

    2. 2

      Imatran ampumavälikohtauksen silminnäkijä kertoo IS:lle: ”Näin kuinka joku vietiin raudoissa poliisiautoon”

    3. 3

      Uutisvuodon Sipilä-vitsi hämmensi lauantai-iltana – Mitä lähetyksessä tapahtui?

    4. 4

      Saara Aallon uskomaton esitys lumosi jopa Simon Cowellin: ”Olit sensaatiomainen”

    5. 5

      Todelliset syyt, joiden vuoksi naiset voihkivat seksin aikana

    6. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Tuulenvire paljasti Donald Trumpin omituisen ”asumokan” – netti sekosi lentokentältä napatusta kuvasta

    3. 3

      New York Times kertoo 44-vuotiaan suomalaismiljonäärin uskomattoman tarinan: luksuselämää ja satojen miljoonien avioerotaistelu

    4. 4

      Perhesyyt eivät painaneet? Mika Salolla teoria Nico Rosbergin lopettamisesta: ”Kukaan ei tajua sitä…”

    5. 5

      Huoltomiehet yllättyivät suomalaisten nuorten aikuisten uusavuttomuudesta – eivät omista edes ruuvimeisseliä

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Raju huhu Lewis Hamiltonista – ”Se on yksityisasia”

    2. 2

      Sorrutko sinäkin aina näihin virheisiin? 4 asiaa, jotka kannattaa jättää väliin ennen seksiä

    3. 3

      7 yleisen syövän varhaiset varoitusmerkit – tunnista ajoissa

    4. 4

      Raakel Lignellin raju painonpudotus ja tiukka ruokavalio johtivat pysyviin terveysongelmiin: ”Riistäytyi vähän käsistä”

    5. 5

      Nainen teki ”pettämistestin” poikaystävälleen – lopputulos ei ilahduttanut, videolla jo 6 miljoonaa katselukertaa

    6. Näytä lisää