MAINOS

MAINOS

Tiesitkö, mitä hyötyä on C-, D- ja E-vitamiineista ja omega-3-rasvahapoista?

ILMOITUS Tuttuja ainesosia, mutta tiesitkö, mitkä ovat niiden tehtävät ja mitä hyötyä niistä on kehon toiminnoille?
Kaikkia vitamiineja yhdistää se, että ne tulevat elimistöön ravinnon mukana. Ihmiskeho voi valmistaa ainoastaan D-vitamiinia, jota muodostuu ihossa, kun se altistuu auringon UV-säteilylle. Eri vitamiineilla ja mineraaleilla on omat tehtävänsä ja vaikutuksensa kehon toimintoihin. Osa vitamiineista ja mineraaleista toimii kehossa myös antioksidantteina.

Hedelmät ja vihannekset ovat yleisesti ottaen hyviä vitamiinien lähteitä, mutta mikäli ruokavalio on syystä tai toisesta yksipuolinen tai rajoitettu, voi olla tarpeellista varmistaa vitamiinien ja tärkeiden ravintoaineiden saanti ravintolisällä.

Soluja suojaavat antioksidantit C- ja E-vitamiini sekä seleeni

C- ja E-vitamiini sekä seleeni toimivat kehossa antioksidantteina, suojaten soluja hapettumisstressiltä. Hapettumisreaktio tapahtuu esimerkiksi silloin, kun altistumme stressille, saasteille, auringon UV-säteille tai kovalle fyysiselle rasitukselle. Kehomme reagoi niihin tuottamalla enemmän reaktiivisia happiyhdisteitä. Happiyhdisteet ovat keholle hyödyllisiä, mutta jos niitä muodostuu liikaa, ne voivat aiheuttaa elimistöä vaurioittavaa hapettumisstressiä. Hapettumisstressi on prosessi, joka hitaasti vaurioittaa soluja, ja jonka osatekijä on happi. Prosessi on aivan sama kuin naulan ruostuminen tai ruoan hapettuminen (esim. rasvan härskiintyminen tai omenan tummuminen).

Elimistö suojautuu luonnostaan hapetusstressiä vastaan hyödyntämällä antioksidantteja. Antioksidantit ovat yhdisteitä, jotka neutralisoivat reaktiivisia happiyhdisteitä. Elimistö pystyy itse tuottamaan joitakin antioksidantteja, kun taas osa on sellaisia, jotka on saatava ravinnosta, kuten C- ja E-vitamiini sekä seleeni. Varmistamalla antioksidanttien riittävän saannin autamme elimistöä suojautumaan liiallisilta reaktiivisilta happiyhdisteiltä.

Runsaasti antioksidantteja, esimerkiksi C- ja E-vitamiinia, sisältäviä ravintoaineita ovat muun muassa marjat, hedelmät, pähkinät, vihannekset ja mausteet.

Uudistunut VitaePro sisältää nyt enemmän antioksidantteja ja D-vitamiinia - Kokeile nyt tutustumishintaan!

C-vitamiini

C-vitamiini tunnetaan myös nimellä askorbiinihappo ja se on yksi vitamiineista, joka toimii samalla myös antioksidanttina. C-vitamiini on yksi tunnetuimmista vitamiineistamme ja hyvin tärkeä kehollemme. Sillä on monia tärkeitä tehtäviä kuten immuunijärjestelmän normaalin toiminnan ja energia-aineenvaihdunnan edistäminen. C-vitamiini auttaa myös tutkitusti vähentämään väsymystä ja uupumusta sekä sen tiedetään edistävän kollageenin muodostumista rustojen normaalia toimintaa varten. Päivittäisen saannin suositus on 75 mg sekä naisille että miehille.

Mikäli C-vitamiinin saanti jää alle 40 mg päivässä, voi vitamiinin puutos aiheuttaa oireita, kuten väsymystä ja uupumusta. Jos et syö riittävästi tuoreita hedelmiä ja vihanneksia, voi olla hyvä täydentää ruokavaliota ravintolisällä.

D-vitamiini

Hyvä lihaskunto on tärkeää, jotta voimme pysyä aktiivisina ja liikuntakykyisinä läpi koko elämän. Kropan voidessa hyvin on liikkuminenkin vaivattomampaa. Euroopan elintarviketurvallisuusviraston vahvistaman terveysväitteen mukaan D-vitamiini edistää normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä, minkä vuoksi on hyvä varmistaa sen riittävä päivittäinen saanti.

D-vitamiini onkin elintärkeä vitamiini ja sen riittävä saanti on välttämätöntä myös luuston hyvinvoinnin kannalta. Ihmisessä on noin 1 kg kalsiumia, joka on luuston tärkein rakennusaine. Kalsiumia tarvitaan jatkuvasti luuston rakennusaineeksi ja sen imeytymishäiriö aiheuttaa luuston haurastumista.

D-vitamiini edistää kalsiumin normaalia imeytymistä ja hyödyntämistä sekä vaikuttaa lihastoimintaan edistämällä normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä.

D-vitamiinin saantisuositus aikuisille on 10 μg/vrk (THL/2014). Valtion ravitsemusneuvottelukunta suosittelee, että iäkkäämmät ihmiset, jotka oleilevat vain vähän ulkona päivänvalossa, ottaisivat D-vitamiinilisää. Kehomme voi itse tuottaa D-vitamiinia ihon altistuessa auringon säteille, mutta D-vitamiinia ei kuitenkaan aina pääse muodostumaan riittävästi Euroopan maissa, etenkään talvikuukausina.

Uudistuneessa VitaeProssa on nyt entistä enemmän C-ja D-vitamiinia sekä seleeniä – Kokeile nyt tutustumishintaan!

E-vitamiini

E-vitamiini on yksi vitamiineista, joka toimii samalla myös antioksidanttina ja edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä. Kuten useimpia antioksidantteja, myös E-vitamiinia löytyy monista värikkäistä hedelmistä ja kasviksista, esimerkiksi punaisesta paprikasta, vihreistä lehtivihanneksista ja kuivatuista aprikooseista. Muita rikkaita E-vitamiinin lähteitä ovat kasvisöljyt, täysjyvät, vehnänalkiot ja -leseet, pehmeä kasvimargariini, pähkinät ja siemenet.

Ruokatutkimukset ovat osoittaneet, että syömme vähemmän E-vitamiinia kuin viranomaiset suosittelevat.

Omega-3-rasvahapot

Monityydyttymättömiä omega-3-rasvahappoja on kalassa ja kasveissa. Kehomme on näistä rasvahapoista riippuvainen ja tarvitsee niitä tärkeissä elintoiminnoissaan. Euroopan elintarviketurvallisuusviraston tutkimusten perusteella on todettu, että riittävä määrä tyydyttymättömiä rasvoja omega-3-rasvahappojen DHA ja EPA muodossa edistää sydämen normaalia toimintaa. Tutkittu vaikutus sydämen normaaliin toimintaan saadaan 250mg:lla EPA:a ja DHA:ta.

Ravintolisästä tukea päivittäiseen ruokavalioon

Tärkeiden ravintoaineiden saanti on olennaista esimerkiksi väsymyksen ennaltaehkäisyssä. Täydellisten ruokailutottumusten ylläpitäminen päivä toisensa jälkeen, vuosi vuodelta, on kuitenkin monen arjessa haastavaa. Päivittäistä ruokavaliota ja ravintoaineiden saantia voi kuitenkin tukea ravintolisien avulla. Yksi Pohjoismaiden käytetyimmistä ravintolisistä, VitaePro, soveltuukin hyvin päivittäisen ruokavalion tueksi monipuolisen koostumuksen vuoksi. Uudistunut koostumus sisältää nyt entistä enemmän antioksidantteja ja D-vitamiinia kehon hyvinvointiin.

Uudistunutta VitaeProta voi nyt kokeilla tutustumishintaan – Tilaa täältä!

Ravintolisän kehityksessä seurataan pohjoismaisia ja eurooppalaisia ravitsemussuosituksia sekä tieteellisiä tutkimuksia ainesosien vaikutuksista. Ainesosat ovat tarkoin valittuja edistämään kehon kokonaisvaltaista hyvinvointia ja tukemaan päivittäistä ruokavaliota.

Luonnollisista lähteistä

C-, D- ja E-vitamiinien ja omega-3-rasvahappojen lisäksi VitaePro sisältää kasviperäisiä karotenoideja, astaksantiinia, luteiinia ja zeaksantiinia sekä antioksidanttina toimivaa seleeniä.

Astaksantiini on peräisin makeanveden Haematococcus pluvialis -levästä. Astaksantiini uudessa VitaeProssa ei ole enää uute, vaan koko levä käytetään hyödyksi. Se kuivataan täysleväjauheeksi, joka sisältää runsaasti luonnollista astaksantiinia. Kaikki VitaePron vaikuttavat ainesosat ovat keholle luonnollisessa muodossa.

VitaePro valmistetaan tiukkojen laatuvaatimusten mukaisesti. Tuotannossa noudatetaan farmaseuttisen GMP-laatustandardin (Good Manufacturing Practice) suosituksia.

EU:n vahvistamat terveysväitteet

Useilla VitaePron ainesosilla on EU:n vahvistamia terveysväitteitä kehon eri toimintoihin, kuten vastustuskyvyn ja sydämen normaalin toiminnan edistämiseen sekä väsymyksen ja uupumuksen vähentämiseen.

Ainesosista C- ja D3-vitamiinit sekä seleeni edistävät vastustuskyvyn normaalia toimintaa ja omega-3:n DHA- ja EPA-rasvahapot edistävät sydämen normaalia toimintaa. Tutkittu vaikutus sydämen normaaliin toimintaan 250mg:lla EPA:a ja DHA:ta (2 kapselia/vrk). C-vitamiini auttaa myös tutkitusti vähentämään väsymystä ja uupumusta.

Euroopan elintarviketurvallisuusviraston vahvistaman terveysväitteen mukaan D3-vitamiini edistää normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä, jonka määrää uudistuneeseen koostumukseen on myös lisätty.

VitaeProlla on lukuisia käyttäjiä Pohjoismaissa ja useat käyttäjät haluavat jakaa positiivisia kokemuksiaan tuotteesta. Käyttäjien kokemuksiin voit tutustua tarkemmin alla olevasta linkistä.

Tutustu käyttäjien kokemuksiin tästä.
MAINOS

MAINOS