Julkaistu: 26.6.2012 17:41, päivitetty: 26.6.2012 21:16

Lentoyhtiö Air Finland on lopettanut toimintansa ja jättää konkurssihakemuksen. Kaikki lennot on peruttu tästä päivästä lähtien.

Air Finlandin matkustajien kotiinpääsyn aikataulu on vielä epäselvä. Tietoa ei myöskään ole siitä, pääsevätkö lomalentoaan Suomessa odottavat matkaan korvaavilla lennoilla.

Lentoyhtiö ilmoitti tiistaina jättävänsä konkurssihakemuksen. Tiistaina peruttiin yhtiön lento Malagaan, ja myös kaikki tulevat lennot on peruttu.

Tilalle ei osattu suoralta kädeltä osoittaa korvaavia lentoja. Yhtiön toimitusjohtaja Mika Helenius ei tiennyt tiistaina, ovatko asiakkaat vielä saaneet tietoa lentojen perumisesta tai ohjeistusta matkansa uudelleenjärjestelyyn.

Air Finland lupasi tiedotteessaan välittää tietoa paluulennoista tekstiviestitse ja Air Finland Holidaysin nettisivuilla.

Helenius korosti STT:lle, että järjestelyt selviävät vasta, kun keskustelut kuluttajaviranomaisen kanssa etenevät.

- Tällaisessa tapauksessa kuluttajaviranomainen on se taho, joka kertoo, millä tavalla näitä asioita saadaan järjestettyä, Helenius totesi.

Heleniuksen mukaan Air Finlandin myyntijohtaja tiedottaa lentoyhtiön yhteistyökumppaneille ja pyytää niiltä apua matkustajien lentojen järjestämiseen.

Yhtiöllä on lomakohteissa noin tuhat asiakasta. Heleniuksen mukaan asiakkaita on ainakin Kreikan Rodoksella ja Kreetalla, Turkin Antalyassa ja Espanjan Aurinkorannikolla.

Valmismatkan ostaneilla on mahdollisuus hakea korvauksia Kuluttajavirastosta.
 

Syinä kova kilpailu ja kallis polttoaine


Mika Heleniuksen mukaan yhtiön vaikeuksien takana ovat polttoaineen korkea hinta, kova kilpailutilanne ja markkinoiden ylikapasiteetti.

- Tässä haastavassa tilanteessa emme onnistuneet hankkimaan lisärahoitusta ja joudumme nyt lopettamaan toimintamme, Helenius totesi tiedotteessa.

Air Finland on perustettu vuonna 2002, ja se on keskittynyt halpalentoihin. Yhtiön on tuottanut ja myynyt myös valmismatkoja nimellä Air Finland Holidays.

Air Finlandin omistaa viisi suomalaista ilmailun, rahoituksen ja matkailumarkkinoinnin ammattilaista.

Paluumatka korvataan - mielipahaa ei

Matkanjärjestäjän konkurssissa valmismatkan ostaneilla on mahdollisuus korvauksiin.
  • Asiakkaalle korvataan paluukuljetus sekä majoitus paluukuljetukseen asti, maksetut ennakkomaksut sekä keskeytyneestä matkasta käyttämättä jääneet vuorokaudet
  • Myös valmismatkaan oikeuttavat lahjakortit korvataan
  • Sen sijaan esimerkiksi menetystä työajasta koituvia kuluja tai mielipahaa ei korvata.
  • Korvaushakemukset osoitetaan Kuluttajavirastolle.
  • Virasto opastaa lähipäivinä, miten niiden Air Finlandin asiakkaiden pitää toimia, jotka eivät ole vielä ehtineet matkustaa.
  • Matkalla olevan kannattaa ottaa yhteyttä oppaaseen tai Suomen konsulaattiin.

Lähde: Kuluttajavirasto

Kommentit

Tuoreimmat