MAINOS


ILMOITUS - Kaikki tämän osion artikkelit ovat ilmoittajan mainosaineistoa
MAINOS

Loppuuko puhti kesken treenin? Kiinnitä huomiota näihin asioihin

ILMOITUS Runsaasti liikuntaa harrastavan aikuisen kannattaa huolehtia kivennäisaineiden ja vitamiinien riittävästä saannista.
On selvää, että vitamiinien ja kivennäisaineiden tarve kasvaa urheillessa. Vitamiinit ovat kasvun kannalta välttämättömiä aineita, joita ei muodostu elimistössä automaattisesti riittäviä määriä. Kasvun lisäksi vitamiineja ja kivennäisaineita tarvitaan perusaineenvaihdunnassa ja kudosten uusiutumisessa.

Yleensä monipuolinen ruokavalio takaa sen, että elimistö saa riittävästi energiaa lihasten työskennellessä. Urheilijan vitamiinien ja kivennäisaineiden tarve on hieman suurempi kuin ihmisen, joka ei harrasta liikuntaa. Jos urheilija syö päivittäin monipuolisesti ja riittävästi, ravinnosta on kuitenkin täysin mahdollista saada tarvittavat ravintoaineet.

Nesteytys kuntoon jo ennen treenin alkua!


Tunnin perustreenin aikana ei ole tarvetta nauttia nestettä, jos olet huolehtinut riittävästä nesteensaannista ennen treenaamisen aloittamista. Jos taas treenisi kestää yli 1,5 tuntia, juo muutama desilitra vettä puolen tunnin välein. Osa nesteestä voi hyvin olla urheilujuomaa.

Tiesitkö, että jo pienikin nestevaje heikentää fyysistä suorituskykyä huomattavasti? Ennen treenausta kannattaa siis juoda riittävästi nestettä.

Myös riittävä hiilihydraattien saanti on tärkeää, sillä hiilihydraatit ovat lihasten polttoainetta. Niukoilla lihasten hiilihydraattivarastoilla harjoittelu heikentää harjoituksen tehoa ja altistaa infektioille. Hyviä hiilihydraatteja saa täysjyväviljasta, hedelmistä, marjoista ja juureksista.

Ravintoaineiden riittävä saanti edellyttää monipuolista ja laadukasta ruokavaliota sekä riittävää energian saantia. Kun päivittäiseen ruokavalioon yhdistelee vaihtelevasti ruoka-aineita kaikista ruokaryhmistä, saa monipuolisen valikoiman vitamiineja ja kivennäisaineita.

Kasvikset, hedelmät ja marjat

C-vitamiini, B6-vitamiini, beetakaroteeni, foolihappo, kalium, kuitu, antioksidantit

Täysjyvävilja
E-vitamiini, B-ryhmän vitamiinit, rauta, sinkki, seleeni, magnesium, kuitu, antioksidantit

Kala
D-vitamiini, B12-vitamiini

Liha ja kananmunat
A-vitamiini, B-ryhmän vitamiinit, rauta, sinkki

Maitovalmisteet
D-vitamiini, B2-vitamiini, B12-vitamiini, kalsium, sinkki, seleeni, magnesium, kalium

Öljyt
E-vitamiini

Tarvittaessa avuksi monivitamiinilisä


Vitamiinit ja kivennäisaineet pitävät huolen liikkujan lihaksista, nivelistä ja luustosta. Varsinkin liikunta yhdistettynä painonpudotukseen ja ruokavalion tarkkailuun saattaa johtaa vitamiinien liian niukkaan saantiin.

Urheileva aikuinen tarvitsee D-vitamiinilisän ja voi myös hyötyä kalsiumlisän, probioottien sekä omega-3-valmisteiden käytöstä. Naisten on syytä tarkkailla rauta-arvojaan ja syödä tarvittaessa normaalia vahvempi rautakuuri.     

Arjen kiireessä monen aktiivisen liikkujan ravinto voi jäädä yksipuoliseksi ja riittämättömäksi. Monivitamiinilisä on silloin hyvä olla käytössä täydentämässä ruokavaliota.  Sen käyttö ohjeen mukaan on turvallisempaa kuin yksittäisten vitamiinien tai kivennäisaineiden käyttö suurina annoksina. Vitamiinien tarpeeseen vaikuttavat muun muassa liikkujan ikä, sukupuoli ja fysiologinen tila.

Suomessa kehitetty Minisun Vahva -monivitamiini on suunniteltu erityisesti aktiivista elämää viettäville ihmisille. Tuote sisältää paitsi reilun annoksen tarvittavia vitamiineja ja hivenaineita myös luonnon omia ravintoaineita mustikkauutteen muodossa. Mustikka luetaan niin sanottujen superfoodien joukkoon, sillä sen sisältämä C-vitamiini auttaa vähentämään esimerkiksi väsymystä ja uupumusta.

Tuote sisältää myös ubikinoni Q10:tä, joka on tärkeä solujen energia-aineenvaihdunnalle.


Lue lisää osoitteesta minisun.fi


MAINOS

MAINOS