MAINOS


ILMOITUS - Kaikki tämän osion artikkelit ovat ilmoittajan mainosaineistoa
MAINOS

Väsyttääkö? Näin torjut kevätväsymyksen

ILMOITUS Kevätväsymys on monelle tuttu vaiva, jonka voi selättää helposti kotikonstein.
Pitkän ja harmaan talven jälkeen valon määrä lisääntyy merkittävästi maalis–huhtikuussa. Katukuvasta huomaa, että kevään edetessä myös ihmisten mieliala nousee ja vastaan kävelee toinen toistaan aurinkoisempia ihmisiä. Kevättä rinnassa, sanotaan.

Kuitenkin entistä suurempaa osaa väestöstä väsyttää kevään korvalla. On tutkittu, että jopa puolet suomalaisista tuntee jonkinlaisia kevätväsymyksen oireita kuten väsymystä, haluttomuutta ja voimattomuutta. Mielikin voi olla maassa.

Kevätväsymys on lievempi muoto kevätmasennuksesta ja siihen voi olla monia syitä. Suurimpana syynä pidetään liian vähäistä unta ja unirytmin sekoittumista. Valon määrän lisääntyessä ihmiset pysyvät aktiivisina myöhempään ja nukkumaanmeno helposti viivästyy. Näin ollen yöuni jää lyhyemmäksi, vaikka unen tarve säilyy samanlaisena vuodenajasta riippumatta. Myös epäterveellinen ruokavalio ja liikunnan puute voivat aiheuttaa kevätväsymystä.

Miten kevätväsymystä voi torjua?


Asiantuntijat toistavat samaa mantraa keväästä toiseen: ravinto, lepo ja liikunta. Jos nämä kolme asiaa ovat kunnossa, pysyy kevätväsymys poissa.

Liikunta piristää! Eikä sen tarvitse missään nimessä olla hikijumppaa, vaan vaikkapa reipas kävelylenkki lähiluonnossa. Pitkän ja kiireisen työpäivän jälkeen kotisohva ja television viihdetarjonta houkuttelevat usein enemmän kuin liikunta missään muodossa. Oman jaksamisen kannalta liikunnan harrastaminen olisi kuitenkin ensiarvoisen tärkeää. Jokaiselle löytyy varmasti mieluisa laji, jos motivaatio on kunnossa.  

Riittävä määrä lepoa on jaksamisen kannalta oleellista. Miten voisi saada vuorokauden tunnit riittämään ilman, että täytyisi nipistää kunnon yöunista? Ihmisten unentarve on hyvin yksilöllinen. Joku pärjää kuudella tunnilla, joku tarvitsee 10 tunnin unet. Aikuisilla keskimääräinen unentarve vaihtelee seitsemän ja yhdeksän tunnin välillä. Tärkeintä on tunnistaa oma rytmi ja unentarve. Ja huolehtia, että lepoon jää riittävästi tunteja.

Myös monipuolinen ravinto on hyvinvoinnin perusedellytys. Jokainen tietää, että rasvaiset ruoat väsyttävät. Kukapa ei olisi syönyt joskus lounaaksi pihviä kermakastikkeella ja ranskalaisilla perunoilla – ja muistaisi, miten loppupäivä meni ihmeellisessä horteessa. Hyvä ja energisoiva ruokavalio sisältää luonnollisesti paljon kasviksia ja marjoja, mutta myös sopivassa määrin proteiinia ja hiilihydraatteja. Jos ruokavalio on yksipuolinen, sitä kannattaa täydentää vitamiinilisällä.

Monivitamiinista lisäenergiaa!


Suomessa kehitetyn Minisun Vahva -monivitamiinin erittäin vahva antaa lisäenergiaa joka päivä. Tuote sisältää paitsi reilun annoksen tarvittavia vitamiineja ja hivenaineita myös luonnon omia ravintoaineita mustikkauutteen muodossa. Mustikka luetaan niin sanottujen superfoodien joukkoon, sillä sen sisältämä C-vitamiini auttaa vähentämään esimerkiksi väsymystä ja uupumusta.

Tuote sisältää myös ubikinoni Q10:tä, joka on tärkeä solujen energia-aineenvaihdunnalle.


Lue lisää osoitteesta minisun.fi


MAINOS

MAINOS