Julkaistu: 1.1.2014 6:07

IS listasi, millainen välipala on lapselle terveellinen ja ravitseva.

1. Välipaloissa kannattaa satsata kasviksiin, hedelmiin ja marjoihin.

2. Välipala riippuu iästä. Alle kouluikäinen voi pärjätä ihan hyvin pelkällä hedelmällä, kuten omenalla, mandariinilla tai banaanilla.

3. Urheileva nuori tarvitsee välipalaksi jotain raskaampaa. Nuori voi syödä esimerkiksi täysjyväleipää. Päälle voi laittaa leikkelettä ja juustoa, jotta lapsi saa proteiinia.

4. Lapsi tarvitsee myös maitotuotteita, joten lasillinen maito aon hyvä välipalajuoma.

5. Optimaalisin välipala kasvavalle lapselle on hedelmä, täysjyväleipä ja maitolasi.

6. Kotona voi olla lapselle tarjolla tuoreita kirsikkatomaatteja tai pikku porkkanoita, joita voi napostella.

7. Useimmiten jukurtit, vanukkaat ja rahkat ovat hirveän sokerisia. Yksi sokerijukurtti ei nyt maailmaa kaada, mutta jaksaako lapsi pelkällä sokeroidulla välipalalla? Kun yksi ei riitä, syö toisen ja silloin energiaa tulee liikaa. Hedelmä- ja marjarahkat voi tehdä kotona. Silloin sokerinmäärää voi itse säädellä.

8. Marja- ja hedelmäsmoothiet vaativat hieman vaivaa mutta voivat olla mieluisia lasten makuun. Smoothieen voi lisätä banaania tuomaan makeutta.

9. Välipalapatukat eivät välttämättä ole huono vaihtoehto, jos yhden sellaisen, kuituja sisältävän patukan lisäksi syö jonkin hedelmän. Jos keksejä syö monta, tulee välipalasta liian tuhti.

10. Valmisruoat, kuten perinteiset laatikot ovat ihan ok, kunhan niiden kanssa syö kasviksia. Hyvä valmisruoka ei ole hampurilainen tai einespizza.

Asiantuntijana toimi ravitsemusterapeutti Anette Palssa.

Kommentit

Tuoreimmat