Onko meillä varaa jättääsisävesiväylät kehittämättä?

Suomi tarvitsee Vuoksen ja Kymijoen vesistöt yhdistävän Mäntyharjun kanavan sekä Kymijoen kanavan merelle pääsemiseksi. Kanavaparin rakentaminen olisi varsinkin pitkällä tähtäyksellä katsoen yksi kannattavimmista hankkeista liikenne- ja elinkeinopolitiikassamme.

Sisävesiväylien ympärivuotinen käyttö meriliikenteen jatkeena lisäisi etenkin raskaan teollisuutemme mahdollisuuksia säilyä kilpailukykyisenä. Samalla se avaisi uusia mahdollisuuksia kehittää matkailua ja vähentäisi myös teiden kulumista.

Kanavien rakentaminen työllistäisi tuhansia henkilöitä monen vuoden ajaksi ja synnyttäisi välillisesti useita tuhansia muita työpaikkoja.

Euroopan unionin liikenteen valkoisen kirjan (12.9.2001) mukaan varsinkin raskaita ja vaarallisia kuljetuksia ollaan siirtämässä maanteiltä energia- ja ympäristöystävällisemmille ja turvallisemmille vesiväylille sekä rautateille. Näiden liikennemuotojen lisäämiseksi ilmeisesti erilaiset tiemaksut tulisivat käyttöön myös Suomen maanteille.

Jos tietullit säädetään ympäristöhaittojen vähentämiseksi, maantiekuljetusten hinta nousee vääjäämättä. Se merkitsisi vakavaa iskua etenkin sisämaan teollisuudelle ja liike-elämälle. Silloin viimeistään sisävesiväylät pääsisivät oikeaan arvoonsa pitkissä kuljetuksissa.

Kioton sopimus päästöjen vähentämiseksi edellyttää muun muassa biopolttoaineiden eli käytännössä kotimaisen metsähakkeen käytön voimakasta lisäämistä etenkin energian tuotannossa.

Hakkeen käytön lisääminen myös työllistäisi, mutta ilman ylivoimaisesti edullisinta vesitiekuljetusta sen siirto pitkien taipaleiden takaa rannikon voimaloille ei ole kannattavaa.

Mäntyharju–Kymijoki-kanavaparin hanke ei suinkaan ole uusi. Se on ollut vireillä jo vuosia. Näkyvimmin se oli esillä joulukuussa 2000, jolloin silloinen hallitus hylkäsi 135-metrisille aluksille mitoitetun kanavaparin rakentamisen liian kalliina (1 410 miljoonaa euroa).

Miksi hyöty-, käyttö- ja rakentamiskustannuksiltaan merkittävästi edullisempaa vaihtoehtoa, 90-metrisille DAS-aluksille mitoitettuja selvityksiä (720 miljoonaa euroa), ei huomioitu liikenneministeri Olli-Pekka Heinosen esittelyssä?

Merkillepantavaa hylkäämisessä oli, että samoihin aikoihin liikenneministeriön ylin johto jostakin syystä puuhasi Soneralle luvan umts-huutokauppaan, jonka seurauksena 4 100 miljoonaa euroa haihtui ilmaan. Lisäksi se oli antanut operaattoreille ilmaiseksi noin 3 300 miljoonan euron arvoiset kolmannen sukupolven tietoliikennekanavat. Näillä rahoilla olisi saatu rakennettua viisi 1 410 miljoonan euron tai peräti kymmenen 720 miljoonan euron kanavaparia.

Saimaan järvialueen (Vuoksen vesistön) reitti merelle oli poikki talvisodasta alkaen vuoteen 1968, jolloin nykyinen Saimaan kanava valmistui. Väylän avaamisen mahdollisti Neuvostoliiton kanssa 1963 tehty vuokrasopimus, joka päättyy 2013.

Rahtikuljetukset Suomen lipun alla liikennöivillä aluksilla eivät kuitenkaan ole lisääntyneet toivotulla tavalla. Tähän on ilmeisesti vaikuttanut se, että yrittäjät ovat pitäneet laivakalustoon investointia liian suurena ja arvaamattomana riskinä, koska kanavasta lähes puolet on Venäjän puolella.

Sisävesiväylien kehittäminen edistäisi osaltaan koko valtakunnan pitämistä elinkelpoisena ja alueellista tasapainoa. Hanke on otettava uudestaan esille ja rakennettava kanavapari omalle maalle.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    2. 2

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    3. 3

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    4. 4

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    5. 5

      Sähkön säästämistä varten tehtiin ”peli” – 80 % vähensi kulutusta

    6. 6

      Eläkettä voi nyt nostaa jo ennen eläkeikää – katso laskelmat, kannattaako se vai ei

    7. 7

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    8. 8

      Työttömyys laski tammikuussa

    9. 9

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    10. 10

      Venäläiset ovat ”taloustilanteen passiivisia panttivankeja”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    3. 3

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    4. 4

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    5. 5

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    6. 6

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    7. 7

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    8. 8

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    9. 9

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    10. 10

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää