Valikko

Onko meillä varaa jättääsisävesiväylät kehittämättä?

Suomi tarvitsee Vuoksen ja Kymijoen vesistöt yhdistävän Mäntyharjun kanavan sekä Kymijoen kanavan merelle pääsemiseksi. Kanavaparin rakentaminen olisi varsinkin pitkällä tähtäyksellä katsoen yksi kannattavimmista hankkeista liikenne- ja elinkeinopolitiikassamme.

Sisävesiväylien ympärivuotinen käyttö meriliikenteen jatkeena lisäisi etenkin raskaan teollisuutemme mahdollisuuksia säilyä kilpailukykyisenä. Samalla se avaisi uusia mahdollisuuksia kehittää matkailua ja vähentäisi myös teiden kulumista.

Kanavien rakentaminen työllistäisi tuhansia henkilöitä monen vuoden ajaksi ja synnyttäisi välillisesti useita tuhansia muita työpaikkoja.

Euroopan unionin liikenteen valkoisen kirjan (12.9.2001) mukaan varsinkin raskaita ja vaarallisia kuljetuksia ollaan siirtämässä maanteiltä energia- ja ympäristöystävällisemmille ja turvallisemmille vesiväylille sekä rautateille. Näiden liikennemuotojen lisäämiseksi ilmeisesti erilaiset tiemaksut tulisivat käyttöön myös Suomen maanteille.

Jos tietullit säädetään ympäristöhaittojen vähentämiseksi, maantiekuljetusten hinta nousee vääjäämättä. Se merkitsisi vakavaa iskua etenkin sisämaan teollisuudelle ja liike-elämälle. Silloin viimeistään sisävesiväylät pääsisivät oikeaan arvoonsa pitkissä kuljetuksissa.

Kioton sopimus päästöjen vähentämiseksi edellyttää muun muassa biopolttoaineiden eli käytännössä kotimaisen metsähakkeen käytön voimakasta lisäämistä etenkin energian tuotannossa.

Hakkeen käytön lisääminen myös työllistäisi, mutta ilman ylivoimaisesti edullisinta vesitiekuljetusta sen siirto pitkien taipaleiden takaa rannikon voimaloille ei ole kannattavaa.

Mäntyharju–Kymijoki-kanavaparin hanke ei suinkaan ole uusi. Se on ollut vireillä jo vuosia. Näkyvimmin se oli esillä joulukuussa 2000, jolloin silloinen hallitus hylkäsi 135-metrisille aluksille mitoitetun kanavaparin rakentamisen liian kalliina (1 410 miljoonaa euroa).

Miksi hyöty-, käyttö- ja rakentamiskustannuksiltaan merkittävästi edullisempaa vaihtoehtoa, 90-metrisille DAS-aluksille mitoitettuja selvityksiä (720 miljoonaa euroa), ei huomioitu liikenneministeri Olli-Pekka Heinosen esittelyssä?

Merkillepantavaa hylkäämisessä oli, että samoihin aikoihin liikenneministeriön ylin johto jostakin syystä puuhasi Soneralle luvan umts-huutokauppaan, jonka seurauksena 4 100 miljoonaa euroa haihtui ilmaan. Lisäksi se oli antanut operaattoreille ilmaiseksi noin 3 300 miljoonan euron arvoiset kolmannen sukupolven tietoliikennekanavat. Näillä rahoilla olisi saatu rakennettua viisi 1 410 miljoonan euron tai peräti kymmenen 720 miljoonan euron kanavaparia.

Saimaan järvialueen (Vuoksen vesistön) reitti merelle oli poikki talvisodasta alkaen vuoteen 1968, jolloin nykyinen Saimaan kanava valmistui. Väylän avaamisen mahdollisti Neuvostoliiton kanssa 1963 tehty vuokrasopimus, joka päättyy 2013.

Rahtikuljetukset Suomen lipun alla liikennöivillä aluksilla eivät kuitenkaan ole lisääntyneet toivotulla tavalla. Tähän on ilmeisesti vaikuttanut se, että yrittäjät ovat pitäneet laivakalustoon investointia liian suurena ja arvaamattomana riskinä, koska kanavasta lähes puolet on Venäjän puolella.

Sisävesiväylien kehittäminen edistäisi osaltaan koko valtakunnan pitämistä elinkelpoisena ja alueellista tasapainoa. Hanke on otettava uudestaan esille ja rakennettava kanavapari omalle maalle.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    6. 6

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    7. 7

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    8. 8

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    9. 9

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    10. 10

      Pankin vaihtaminen helpottuu: pankki ilmoittaa uudet tiedot puolestasi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    4. 4

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    5. 5

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    10. 10

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää