Vuoden huiput yhdistivät taiteen ja mainonnan

Veikkauksen Taitopelien 1X2 -sarjan mainosjatkoi voittoputkeaan

Grafia ry jakoi eilen illalla graafisen suunnittelun ja mainonnan Vuoden huiput -palkinnot. Alan ansioituneelle tekijälle annettavan Platinahuipun sai tänä vuonna mainostoimisto PHS:n perustajajäseniin kuuluva Kari Huttunen.

Kaikkiaan kilpailuun osallistui 1 257 työtä, joista kymmenen sai kultaa ja 30 hopeaa.

Kuluttajamainonnan sarjassa kultaa sai voittoputkeaan jatkanut Veikkauksen Taitopelien 1X2 -sarja tekijöinään mainostoimisto PHS:n AD Samuli Harjunpää ja copywriter Erkko Mannila.

Harjunpää sai kultaa myös graafisen suunnittelun sarjassa Naked Productionsille tekemästään tuotantotunnuksesta.

Yritysten välisen mainonnan sarjan parhaimmistoa tuomaristo kiitti monimutkaisten asioitten kiinnostavasta kiteytyksestä. Kultahuipun sarjassa sai MPS Finland Consultingin tilaama Kahvihuoneilmiö, jonka ovat tehneet mainostoimisto Skandaalin AD Erkki Mikola ja copywriter Pasi Lindqvist.

Hondamies hurmasituomariston

Tv- ja elokuvamainonnan sarjan parasta antia oli Helsingin Sanomien Nyt-liitteelle tehty filmi Messages. Siinä nuori mies ohjautuu jännityselokuvamaisen tarinan läpi lehdestä reväistyjen viestien ohjeita noudattamalla.

Mainostoimisto Hasan & partnersin AD Juha Larssonin ja copywriter Antti Einiön työ on tuomariston mielestä kansainvälisen luokan suoritus.

Antti Einiön käsialaa on myös radiomainonnan sarjan voittoisa työ Hondamies. AD:nä Honda Motor Europe Finlandin tilaamassa työssä oli Kimmo Kivilahti.

Tuomariston Hondamies hurmasi perusteellisesti:

– Selkärankainen konsepti, hyvät käsikirjoitukset, hauskat hahmot ja sujuvaa näyttelijäntyötä, kuului tuomio.

Taiteilijoitten mainontaa

Julistesarjan voittivat Koff-kaupunkitaidenäyttelyn julisteet. Mainostoimisto Momentumin copywriterin Liisa Paasion, graafisen suunnittelijan Jussi Moilasen ja kuvataiteilijoitten Rosa Liksomin, Katja Tukiaisen, Jani Leinosen ja Petri Hytösen yhteistyö teki tuomaristoon vaikutuksen.

Myös mainostekstien sarjassa juhlivat taiteilijat. Kari Hotakaisen kirjoittama teksti Hartwallin Urho-oluen taustaetikettien novellikokoelmaan toi kultaa. Mainostoimistona hankkeessa oli Bob Helsinki.

Digimedisarjan aatelia oli Säästöpankkiliiton verkkomainos Auta Anssia, jonka tekivät PHS Interactiven AD Sami Tossavainen ja copywriter Heikki Paatelma.

Kuvan ja kuvituksen sarjassa voittaja oli Tammen julkaisema aikuisten sarjakuva-albumi Linnut ja meret. Sen kuvitus ja graafinen suunnittelu on Ville Tietäväisen.

Julkaisugrafiikan sarjan paras työ oli suunnittelutoimisto dog designin AD-kaksikon Ilona Ilotun ja Petri Salmelan tekemä Ars Fennica 2003 Anu Tuominen -julkaisu.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Autokonserni Laakkosen yt:t päätökseen – 77 irtisanotaan

    2. 2

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    3. 3

      Lapsi hoitoon viimeistään 1,5-vuotiaana, isälle 6 kk vapaa – näin EK uudistaisi perhevapaita

    4. 4

      Kaljarallille on povattu hiipumista, mutta viime vuonna se ei näkynyt

    5. 5

      Asuntokaupan kahtiajako repesi entisestään

    6. 6

      Suvi- ja Palta-veneet myydään uudelle yhtiölle

    7. 7

      Berner: Seuraavan sukupolven 5G-verkot voivat tuoda Suomeen uusia operaattoreita

    8. 8

      Ohjelmistotalo palkkaa sata Turkuun: ”Turus on tarjol selvästen kaikkest enempi ossamist”

    9. 9

      Kiirettä pitää, koska kiire on statusta

    10. 10

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    5. 5

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    6. 6

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    7. 7

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    8. 8

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    9. 9

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    10. 10

      Kokoomus haluaa uudistaa perhevapaita – ja poistaa poliitikkoja koskevan epäkohdan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    7. 7

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää