Finlandia Vodkalla menee hyvin Yhdysvalloissa

Vodka on Yhdysvalloissa yhä suositumpi juoma ja Finlandia Vodka saa yhä laajempaa jalansijaa amerikkalaismarkkinoilla.

– Jo yksi neljästä väkevästä Yhdysvalloissa myytävästä drinkistä on tehty vodkaan, kertoo Brown-Forman-yhtiön kansallinen brändijohtaja John Higgins yhtiön pääkonttorista Tennesseestä.

Brown-Forman omistaa nykyään 80 prosenttia Finlandiasta, ja Higginsin mukaan se on saanut yhä suuremman siivun markkinoista Yhdysvalloissa, kiitos hyvän markkinoinnin ja pr:n. Hänen mukaansa myynnin kasvu pyöriikin kaksinumeroisissa luvuissa, eli samassa linjassa koko yhtiön juomasektorin kasvun kanssa.

Brown-Forbesin juomien vuoden kolmannen neljänneksen nettovoitto kasvoi 16 prosenttia.

Finlandia on kuitenkin aiheuttanut myös tulosongelmia yhtiölle, sillä myynnin nousu on huvennut vahvan euron aiheuttamaan kustannusten kasvuun. Toisaalta Finlandian myynti Euroopassa on kasvanut sen jälkeen, kun Brown-Forman osti pääosan tuotemerkistä joulukuussa 2002.

– Kun ostimme sen, sitouduimme tuotteeseen täysillä, muistuttaa Higgins.

EdelleenAbsolutin varjossa

Finlandian lanseeraaminen James Bondin juomaksi kaksi vuotta sitten toi merkille varsin paljon myönteistä huomiota. Viime syksystä neljässä suurimmassa amerikkalaiskaupungissa pyörineet tv-mainoskampanjat ovat Higginsin mukaan ”kääntäneet päitä”.

Finlandia on kuitenkin yhä Absolut-vodkan varjossa USA:n markkinoilla. Absolutin myynti on noin miljoona laatikkoa, kun Finlandiaa myydään noin 300 000 laatikkoa.

– Uusimpien numeroiden valossa olemme kuitenkin saavuttamassa Absolutia, uskoo Higgins – tosin hieman epäröiden.

Higgins heittäytyy lähes runolliseksi kuvaillessaan Finlandian uutta pulloa, joka on hänen mukaansa hyvä myyntivaltti.

– Se on yksinkertainen, puhdas, elegantti. Uudet maut houkuttelevat kuluttajia. Lime ja karpalo ovat jo markkinoilla, ja kesällä tulee ulos uutuusmaku, mango.

Naiset innostuneetvodkasta

Higginsin mukaan juoman suosion salaisuutena Yhdysvalloissa ovat naiset. Lehtikampanjointia on suunnattu muun muassa naisten suosimiin trendilehtiin, kuten Cosmopolitaniin ja Vanity Fairiin.

Naiset ovatkin innostuneita vanhojen kunnon cocktailien paluusta. Nyt martinit ja vastaavat drinkit sekoitetaan vodkaan. Myös uudet, hieman makeat maut vetoavat juuri naisiin. Lisäksi suosikkisarja Sinkkuelämää on nostanut innostusta drinkkeihin.

Higginsin mukaan Finlandian liittäminen jäähän, puhtauteen ja keskiyön aurinkoon puree ainakin amerikkalaisiin kuluttajiin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    9. 9

      Savo-Solar sai puolen miljoonan rahoituksen aurinkokeräimelleen

    10. 10

      Ulla Nord lähti etsimään ”kadonneita” miehiä – kolkutteli heidän oviaan ja auttoi kädestä pitäen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    6. 6

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    9. 9

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    10. 10

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää