Valikko

Tekijänoikeudet askarruttavatyhä useampaa mainostajaa

Battery opettiSinebrychoffinhankkimaanriittävän laajatoikeudet mainosten käyttöön,mutta internet- jamobiilimainontaaiheuttavatuseimmille vieläpaljon päänvaivaa

Runsas vuosi sitten Battery-energiajuoman brändistä vastaava Teemu Tommila sai mielenkiintoisen ehdotuksen: Sinebrychoff voisi esiasennuttaa Battery-mainoksen yli miljoonaan uuteen matkapuhelimeen. Tommila innostui, varsinkin kun yksi valmiista tv-spoteista sopi kännykkään mainiosti.

Ongelmaksi nousivat tekijänoikeudet. Sinebrychoff oli sopinut tekijöiden kanssa mainoksen käytöstä vain televisiossa ja elokuvateattereissa, ei kännyköissä.

– Filmiyhtiön kanssa pääsimme suhteellisen helposti sopimukseen korvauksista, mutta musiikin kanssa tuli pulmia. Teosto arvioi spotissa käytetyn kymmenen sekunnin musiikkipätkän samanhintaiseksi kuin kokonaisen ilmaiseksi jaettavan cd-levyn, Tommila kertoo.

Musiikin käyttö kännykkämainoksissa olisi maksanut Sinebrychoffille vajaat miljoona euroa, mikä Tommilan mielestä oli liikaa. Neuvottelut venyivät, ja lopulta mobiilimainoksissa käytettiin musiikin sijasta teostomaksutonta piipitystä. Mainonnan teho väheni eikä alkuperäismusiikin tekijän kassa karttunut ollenkaan.

– Korvauksista sopiessa kannattaa olla edellä aikaansa ja ajatella laajasti, Tommila summaa.

Battery opetti Sinebrychoffille sen, mikä kaikkien mainostajien pitäisi osata. Mainonnan tekijänoikeuksia pohditaan harvoin oikeusistuimissa, mutta pikkukiistoja lakimiehet joutuvat selvittelemään suhteellisen usein. Yleensä kyse on tiedon puutteesta.

– Useimmiten kiista selviää yhdellä puhelinsoitolla. Kädenväännöiltä vältyttäisiin, jos sopimukset tehtäisiin huolellisemmin etukäteen, kuvaa tilannetta asianajaja Markku Varhela asianajotoimisto Heinonen & Co:sta.

– Suomalainen perinne on ehkä yhä vähän sellainen, ettei asioista sovita kovin tarkasti, tehdään vaan. Moni luottaa siihen, ettei ongelmia tule.

Viime vuosina ongelmia on synnyttänyt juuri mainosten käyttö eri välineissä. Jos sopimuksessa lukee printtimainos, mainostaja ei saa käyttää sitä internetissä.

– Kun mobiilimarkkinoinnin merkitys kasvaa, siitä tulee seuraava pulmapaikka, Varhela ennustaa.

Päänvaivaa aiheuttaa myös musiikin käyttö. Se vaatii kolmenlaisia lupia, ja usein mainostaja luulee yhden luvan kattavan useampia tahoja.

– Yhdenkin luvan puuttuminen tuo pulmia, Varhela muistuttaa.

Jos mainostaja esimerkiksi tahtoo käyttää tv-mainoksessaan valmista biisiä, hänen pitää saada lupa säveltäjien ja sanoittajien oikeuksia valvovalta Teostolta, levy-yhtiöltä ja kaikilta levyllä esiintyviltä muusikoilta kapellimestarista pienimpään triangelinkilkuttajaan.

Ainakaan Batteryn suhteen ongelmia ei enää ole. Nykyisin Sinebrychoff omistaa kaikki Battery-spottien oikeudet pysyvästi. Niinpä se voi esittää esimerkiksi Kaappi-spottia yli 20 maassa televisiossa, elokuvissa, tapahtumissa, internetissä ja tarpeen vaatiessa kännyköissäkin.

– Päädyimme kertakorvaukseen. Se on kalliimpi kuin käytön mukaan maksettava korvaus, mutta vaivattomampi, Tommila sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    4. 4

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    8. 8

      Näkökulma: Vaarallisin jytky uhkaa 4. joulukuuta – voittaisi Brexitin ja Trumpin

    9. 9

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    10. 10

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää