X3 on ponteva pikkuveli katumaastureiden luksusluokkaan

BMW:n uusi X3 on syntisen hauska ajettava

BMW:n iso katumaasturi X5 on ollut myyntimenestys samaan tapaan kuin esimerkiksi Volvon jyhkeä XC 90. Hiukan pienempien luksusluokan katumaastureiden sarjassa oli puolestaan tyhjää ennen BMW:n X3:a.

X3 ei varsinkaan hyötytiloiltaan ole kovinkaan paljon isoveljeä pienempi. Esimerkiksi tavaratila on käytännössä yhtä suuri kuin X5:ssä eli ihan mukavan kokoinen. Joku onkin jo ehtinyt huolestua, että huokeampi X3 syö markkinat isoveljeltään.

X3 seuraa isompansa jalanjäljillä myös pahanteossa. Koeajettu automaattivaihteinen, kolmilitraisella bensakoneella varustettu auto on kokoisekseen melkoinen bensarosvo. Ympäristötietoiselle on onneksi tarjolla myös dieselversio, joka BMW:n loistavasti onnistuneen kehitystyön ansiosta on yhtä suorituskykyinen, mutta hurjasti taloudellisempi kuin bensaversio.

Bensankulutukseen nähden X3:n polttoainesäiliö (67 litraa) on turhan pieni. Toimintasäde yhdellä tankkauksella jää lyhyeksi.

Bensakoneinen X3 vaalii bemarin sporttista mainetta pitämällä kuusisylinterisen moottorin murinan ilmeisen tarkoituksellisesti kuljettajan kuultavana. Moottorimelu ei tässä tapauksessa ärsytä, mutta matalaprofiilisista nastarenkaista sisään tuleva rouske ei ole yhtä miellyttävää.

Koeajoautossa oli lisävarusteena peräti 18-tuumaiset vanteet ja niissä vain 50-sarjan renkaat. Tämä Suomen oloihin järjetön rengastus haittasi kuitenkin talviajettavuutta ihmeen vähän.

Pitävät nokialaiset ja tehokas, luistonhallinnalla varustettu nelivetoauto on ajettavuudeltaan huikea yhdistelmä ääriliukkaille talviteille. X3 pysyy kuitenkin helposti hallinnassa oloihin nähden järjettömissäkin nopeuksissa. Se ei ole pelkästään hyvä asia, jos ajonhallintajärjestelmä on pois kytkettynä.

Osansa ajovakauteen tuo nelivetojärjestelmä, joka jakaa voimaa joustavasti akseleiden välillä tarpeen mukaan. Ajossa järjestelmän toiminnasta ei keksinyt pahaa sanottavaa. Paksujen hankien alla olleisiin maastoihin tai jyrkkiin rinteisiin ei tosin tullut edes yritettyä, mutta lumipöperöissä auto eteni hienosti.

Olemukseltaan ja ominaisuuksiltaan katumaasturit ja erityisesti BMW:t eivät ole mitään jorpakkoautoja. Kuoppaisille tai lumisille mökkiteille ne ovat kuitenkin omiaan. Bemarilla ei tarvitse tinkiä maantieajettavuudestakaan.

Perävaunun vetokyvyllään X3 nousee katumaastureiden jokamiesluokan yläpuolelle, mutta oikeiden maastureiden hinauskykyyn jää vielä matkaa. Tyyliin sopisivat vesisukset katolle ja traileriin nopea vene.

Hintaluokkaan nähden kovahkon melun takia moottoritieajo on selvästi tylsempää kuin kurvailu. Pitkän matkan mukavuutta verottaa myös turhan pieni kuljettajan istuin, joka on kuitenkin hyvin sähköisesti säädettävissä.

Koeajoautossa oli oheisen taulukon listahintaan sisältyvien varusteiden lisäksi melkoinen kasa erikseen maksettavia herkkuja, joista isoimman vaikutuksen teki hulppean suuri lasikattoluukku (2 620 euroa). Se tuo suljettunakin avoauton tuntua talviseen ajoon.

Avattuna luukku synnyttää huminaa hämmästyttävän vähän ja sitä voi kuvitella pitävänsä auki muuallakin kuin rantabulevardilla.

Pysäköintitutkan piipitykseen kuitenkin ehti jo muutamassa päivässä kyllästyä.

Navigointijärjestelmä, integroitu puhelin, kaarteen mukaisesti kääntyvät valot, televisio, tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin ja paljon muuta koeajoautosta löytyi. Eikä siinä vielä kaikki, jos vaan ostajalla riittää rahaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    5. 5

      Valtorin yt-neuvottelut päättyivät – irtisanoo enintään 90

    6. 6

      Takoma varoittaa konkurssiriskistä

    7. 7

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    8. 8

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    9. 9

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    10. 10

      Japanilaisjätti haukkasi banaanikauppias Fyffesin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    3. 3

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    4. 4

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    5. 5

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    6. 6

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    7. 7

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    8. 8

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    9. 9

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    10. 10

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää