Uusia väyliä

Mereltä lähestyttäessä Kotkan ja Haminan satamalaiturit näyttävät olevan yhtä vierekkäin kuin paperitehtaiden piiput. Ihmekö sitten, että monen mielestä katkera kilpailu kannattaisi lopettaa ja satamaorganisaatiot yhdistää. Satamien päättäjiä vanha fuusioidea ei innosta, ei varsinkaan Haminassa.

Haminan Satama Oy:n toimitusjohtaja Seppo Herrala myöntää, että Kaakkois-Suomi on ulkomaalaisten mielestä yksi alueellinen kokonaisuus lähellä Venäjää. Keskinäinen kilpailu pitää kuitenkin alueen satamat ja muut toimijat vireinä eli kilpailukykyisinä.

– Volyymit ovat pienet, mutta asiakkaat ja markkinat samoja. Jos yhteistyössä sovitaan erikoistumisesta, jokainen näivettyy, Herrala sanoo.

– Suomessa pitäisi osata kilpailla niin, ettei taistella henkihieveriin asti. Tehdään yhteistyötä silloin kun se on kaikille järkevää, muuten kilpaillaan, hän muotoilee.

Muiden Etelä-Suomen ja naapurimaiden satamien lisäksi Hamina kilpailee Uudenmaan ja Kymenlaakson terminaalikeskittymien ja ratapihojen kanssa – ovathan välivarastointi ja junaliikenne hyvin merkittäviä työllistäjiä myös Haminan sataman alueella.

Yhteistyön tarve ja kädenvääntö alkavat jo sataman nurkilla. Kasvavalle satama-alueelle on tarkoitus rakentaa uusi suorempi tie. Laajennusten tieltä satama haluaa myös lunastaa muutamia kesämökkejä. Nämä prosessit ovat vielä kesken.

Valtakunnanpoliittinen kysymys on meren suunnassa. Haminan satama toivoo saavansa 12 metriä syvän väylän satamaan. Kahden metrin lisäsyvyys mahdollistaisi isompien lastien kuljettamisen laivoissa. Esimerkiksi nestekuljetus Haminasta Rotterdamiin tulisi ainakin viidenneksen halvemmaksi, kun iso alus voisi ottaa suuremman lastin kuin nykyään. Hallituksen budjettilinjausten valossa ruoppaustyömaa ei ala Haminan edustalla moneen vuoteen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    2. 2

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    3. 3

      5 kuukautta kestäneestä euribor-korkojen manipuloinnista valtavat sakot

    4. 4

      Postiväki pelkää: Jopa tuhansia työpaikkoja häviää

    5. 5

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    6. 6

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    7. 7

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    8. 8

      Arveluttavatko lääkärien lääkeyhtiöiltä saamat rahat? – Nyt ne ovat julkisia

    9. 9

      Posti lakiuudistuksesta: Asiakkaiden kulut kasvavat, irtisanomisia voi olla luvassa

    10. 10

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    6. 6

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    7. 7

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    10. 10

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää