Valikko

Kauttakulku kasvattaa,konttiliikenne uudistaa

Junakuljetukset ja kemianteollisuuden investoinnit muokkaavat Haminaa, EU:n itäisintä satamaa

Maisema on muuttunut lyhyessä ajassa tuntuvasti Haminan satama-alueella. Kovan kasvun vuosi 2003 jätti jälkensä muualle kuin kuljetustilastoihin: uusi sataman toimistorakennus ja pari uutta terminaalirakennusta kertovat kehityksestä.

Pelkästään viime vuoden tilinpäätöksen valmistuminen ja kaunis kevätpäivä eivät selitä Haminan Satama Oy:n toimitusjohtajan Seppo Herralan myhäilyä. Ilmassa, tai pikemminkin neuvottelupöydissä, on selvästi uusia bisneshankkeita.

Kiertoajelu kehitysjohtaja Esa Eerikäisen opastuksella viittaa samaan. Vähän joka kulman takana on uudisrakennus tai lähitulevaisuuden laajennuksille varattu kenttä. Satamayhtiö toivoo alueelle lisää huolintaa terminaaleineen, kemianteollisuutta ja muuta yritystoimintaa.

Nykyisen EU-alueen itäisin satama on vain 35 kilometrin päässä Venäjän rajasta:

– Sillä on suuri merkitys, Herrala toteaa.

Eerikäinen mainostaa Haminan houkuttimina myös sataman keskimääräistä joustavampaa palvelukokonaisuutta sekä alueen yritysjoukkoa.

Herrala ennustaa, että lisää venäläisiä yrityksiä asettuu lähivuosina Suomeen. Sellaisia hän tavoittelee lisää myös satama-alueelle.

Hamina on isomman naapurinsa Kotkan tavoin perinteinen metsäteollisuuden vientisatama. Syväsataman eteläkärjestä näkeekin monta tehtaan piippua. Viereisellä laiturilla Stevecon porukka lastaa rajantakaisen Svetogorskin paperitehtaan rullia laivaan. Tehtaan omistaa amerikkalaisjätti International Paper.

Piippuja ja putkilinjoja löytyy paljon satamastakin. Haminan satamalla on pitkät perinteet nestemäisten kemikaalien käsittelystä. Nesteen eli nykyisen Fortumin sekä Suomen Petroolin perässä satama-alueelle tuli vuosikymmenien saatossa muitakin kemianyhtiöitä.

Saksalaisen Basfin uusi lateksitehdas sekä tutkimusyksikön tulo J M Huberin tehtaan yhteyteen ovat innostaneet muitakin kuin haminalaisia. Lähistön isot metsäteollisuuslaitokset ja alihankkijakunta vetävät puoleensa ulkomaisia metsäkemian investointeja.

Kuljetus- ja huolintayritysten ohella juuri metsäkemia on tuonut viime vuosina seutukunnalle myös ulkomaisia johtajia ja asiantuntijoita.

Metsäteollisuuden kuljetukset ovat nykyään alle puolet sataman koko tavaraliikenteestä. Seutukunnan jättiläinen Stora Enso on päättänyt kustannussyistä keskittää Pohjois-Euroopan kuljetuksiaan ja lisätä omien secu-lastiyksiköidensä käyttöä paperinkuljetuksissa. Etelä-Suomessa tämä merkitsee kuljetusten keskittämistä nykyistä enemmän Kotkan satamaan:

– Satamaoperaattori Stevecon arvion mukaan paperinkuljetukset vähenevät täällä 20 prosenttia, Eerikäinen kertoo.

Kauttakulkuliikenteellä on perinteitä Haminassa. Venäjän-transiton sisältö on muuttunut tuntuvasti, enemmän kuin määrät ovat vaihdelleet 90-luvulta alkaen. Transito tarjoaa Haminan kaltaiselle satamalle myös kasvua ja kehitystä, vaikka Suomen omat vienti- ja tuontikuljetukset näyttävät keskittyvän yhä harvempiin satamiin.

Kemikaalien vienti Venäjältä länteen sai rinnalleen jo viime vuosikymmenellä tuontikuljetukset Venäjälle. Konttiliikenne alkoi kasvaa Haminassakin.

Venäjän talouskriisi 90-luvun lopulla ja Baltian ja Pietarin satamainvestoinnit hidastivat sitten haminalaisten menoa.

Vuosi 2003 oli jälleen komea vuosi. Vaikea jäätalvi naapurimaiden satamissa ja Venäjän kova tuontikysyntä vilkastuttivat Haminan satamaa. Uusi rahtilaivalinja Lyypekkiin ja toinen Pietariin aloittivat liikennöinnin.

Toimitusjohtaja Herralan mukaan konttiliikenne on hyvin toisenlaista kuin perinteinen vientikuljetusten hoitaminen. Kansainvälisyys ja palveluiden joustavuusvaatimukset ovat aivan toista luokkaa. Konttien osuus kasvaa entisestään Itämerellä, niin myös Haminan satamassa.

– Sataman bisneksen edellytykset ovat ihan erilaiset kuin kymmenen vuotta sitten. Ihmisten pitäisi se ymmärtää, Herrala korostaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    3. 3

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    4. 4

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    5. 5

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    8. 8

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    9. 9

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    10. 10

      EKP torjui Monte dei Paschin pyynnön – pelastusoperaatio askeleen lähempänä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    7. 7

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    8. 8

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää