Valikko

Elisa ottaa tutkitun riskin

TaivasDesign loi tietoliikenneyhtiölle uuden ilmeen, jonka pitäisi kuvastaa selkeyttä, luotettavuutta ja suomalaisuutta. Brändijohtaja Petteri Anttila uskoo, että mukana on myös Radiolinjan rentous.

TaivasDesignin neuvotteluhuoneessa paukkuvat henkselit. Tietoliikenneyhtiö Elisa on edellispäivänä esitellyt uuden yhteisen brändinsä, ja ensireaktiot ovat myönteisiä.

– On ihan hemmetin huojentunut olo, myöntää Elisan brändijohtaja Petteri Anttila.

Vieressä nyökyttelevät TaivasDesignin toimitusjohtaja Mikko Helme ja luova johtaja Mikko Männistö. Yritysidentiteettien suunnitteluun erikoistunut toimisto on luonut uuden Elisan pyöreät muodot, määrittänyt sinivalkoiset värit ja etsinyt kuviin juuri oikealla tavalla hymyileviä ihmisiä.

– Nyt on tärkeintä tehdä uusi Elisa tunnetuksi ja liittää siihen myönteisiä tunteita. Jos joku vielä kolmen kuukauden päästä menee ostamaan Radiolinjan liittymää, olen pettynyt, Anttila sanoo.

Heinäkuussa on kulunut melkein vuosi siitä, kun Elisan brändiuudistus alkoi visusti piilossa julkisuudelta. Silloin Anttilakin oli vielä Radiolinjan brändijohtaja.

Elokuussa Elisa oli sekava kokoelma yhtiöitä ja brändejä, joista kuluttajat eivät oikein saaneet tolkkua. OIi Elisaa, Radiolinjaa, Soonia, Riihimäen Puhelinta ja Helnetiä. Konserni myi samaa tuotetta eri nimillä, maksoi monen brändin ylläpidosta ja ponnisteli koko ajan kirjavammiksi muuttuvilla markkinoilla.

Syksyn mittaan Elisa valitsi mainostoimistokumppanikseen Taivaan ja tutki kuluttajia. Yli sadan asiakkaan syvähaastattelu antoi selkeän ohjeen: yksi suuri brändi on parempi kuin pussillinen pieniä. Yhtiö listasi Radiolinjan ja Elisan plussia ja miinuksia, kuunteli Taivasta ja mietti. Varmuuden vuoksi molempien sukulaisuutta alettiin korostaa mainonnassa jo etukäteen.

Helmikuussa Elisa valitsi Elisan. Päätöksestä tiesivät vain ylimmät johtajat, mutta huhut kyllä kulkivat.

– Ihmiset kauhistelivat, että ei kai vaan kivasta Radiolinjasta luovuta. He eivät tienneet, millainen uusi Elisa on, Anttila sanoo.

Johtoryhmä ja Taivas tiesivät. Konseptia oli täsmennetty jo kuukausia. Männistö joukkoineen oli väsännyt kymmeniä logoehdotuksia, joista Anttila sai nähtäväkseen parhaat. Juuri oikean sinisen värin löytäminen vei viikkoja. Sinisen tehtävä on muun muassa muistuttaa kuluttajalle tyylikkäästi, että Elisa on kokonaan suomalainen.

– Logo on minusta sairaan hyvä. Sininen henkii Elisan luotettavuutta. Selkeys ja iloisuus tulevat Radiolinjasta, ihastelee Anttila.

Maaliskuussa melkein valmis logo ja uuden Elisan konsepti menivät asiakkaiden arvioitaviksi. Tutkittavat arvioivat graafisen ilmeen moderniksi, selkeäksi, luotettavaksi ja suomalaiseksi. Konseptikin kiinnosti kovasti.

Tulokset kuultuaan Männistö väänsi, käänsi, karsi ja sovelsi, kunnes jäljellä oli lopullinen versio logosta ja valtavasti muuta yrityksen identiteettiin kuuluvaa. Viime torstaina kaikki oli valmista. Tai ainakin melkein: 400 auton teippaaminen vie toukokuun puoliväliin, työasujen uusiminen jää syksyyn ja 80 myymälän ilmeet muuttuvat kampanja kampanjalta.

Se, että paljon on jo kunnossa, johtuu tiukasta projektinhallinnasta.

– Jaoimme uudistuksen 16 osaprojektiin, jotta pystyimme delegoimaan vastuita ja tuottamaan materiaalia erissä. Samaan aikaan piti pitää kokonaisuus mielessä, Anttila sanoo.

Yksi yhä jatkuva osaprojekti ovat konsernin työntekijät. Vannoutuneimmatkin radiolinjalaiset pitäisi saada tuntemaan itsensä elisalaisiksi. Siksi Anttila puhuu koko ajan uudesta Elisasta.

– Brändimuutos auttaa varmasti yhtenäisen yhtiökulttuurin luomisessa. Se olisi ollut edessä joka tapauksessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      Lehti: Hatchimals-hulluus iski - kirjailija osti hittileluja 20 000 dollarilla

    4. 4

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    5. 5

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    6. 6

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    3. 3

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    4. 4

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    5. 5

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    6. 6

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    7. 7

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    11. Näytä lisää