Elisa ottaa tutkitun riskin

TaivasDesign loi tietoliikenneyhtiölle uuden ilmeen, jonka pitäisi kuvastaa selkeyttä, luotettavuutta ja suomalaisuutta. Brändijohtaja Petteri Anttila uskoo, että mukana on myös Radiolinjan rentous.

TaivasDesignin neuvotteluhuoneessa paukkuvat henkselit. Tietoliikenneyhtiö Elisa on edellispäivänä esitellyt uuden yhteisen brändinsä, ja ensireaktiot ovat myönteisiä.

– On ihan hemmetin huojentunut olo, myöntää Elisan brändijohtaja Petteri Anttila.

Vieressä nyökyttelevät TaivasDesignin toimitusjohtaja Mikko Helme ja luova johtaja Mikko Männistö. Yritysidentiteettien suunnitteluun erikoistunut toimisto on luonut uuden Elisan pyöreät muodot, määrittänyt sinivalkoiset värit ja etsinyt kuviin juuri oikealla tavalla hymyileviä ihmisiä.

– Nyt on tärkeintä tehdä uusi Elisa tunnetuksi ja liittää siihen myönteisiä tunteita. Jos joku vielä kolmen kuukauden päästä menee ostamaan Radiolinjan liittymää, olen pettynyt, Anttila sanoo.

Heinäkuussa on kulunut melkein vuosi siitä, kun Elisan brändiuudistus alkoi visusti piilossa julkisuudelta. Silloin Anttilakin oli vielä Radiolinjan brändijohtaja.

Elokuussa Elisa oli sekava kokoelma yhtiöitä ja brändejä, joista kuluttajat eivät oikein saaneet tolkkua. OIi Elisaa, Radiolinjaa, Soonia, Riihimäen Puhelinta ja Helnetiä. Konserni myi samaa tuotetta eri nimillä, maksoi monen brändin ylläpidosta ja ponnisteli koko ajan kirjavammiksi muuttuvilla markkinoilla.

Syksyn mittaan Elisa valitsi mainostoimistokumppanikseen Taivaan ja tutki kuluttajia. Yli sadan asiakkaan syvähaastattelu antoi selkeän ohjeen: yksi suuri brändi on parempi kuin pussillinen pieniä. Yhtiö listasi Radiolinjan ja Elisan plussia ja miinuksia, kuunteli Taivasta ja mietti. Varmuuden vuoksi molempien sukulaisuutta alettiin korostaa mainonnassa jo etukäteen.

Helmikuussa Elisa valitsi Elisan. Päätöksestä tiesivät vain ylimmät johtajat, mutta huhut kyllä kulkivat.

– Ihmiset kauhistelivat, että ei kai vaan kivasta Radiolinjasta luovuta. He eivät tienneet, millainen uusi Elisa on, Anttila sanoo.

Johtoryhmä ja Taivas tiesivät. Konseptia oli täsmennetty jo kuukausia. Männistö joukkoineen oli väsännyt kymmeniä logoehdotuksia, joista Anttila sai nähtäväkseen parhaat. Juuri oikean sinisen värin löytäminen vei viikkoja. Sinisen tehtävä on muun muassa muistuttaa kuluttajalle tyylikkäästi, että Elisa on kokonaan suomalainen.

– Logo on minusta sairaan hyvä. Sininen henkii Elisan luotettavuutta. Selkeys ja iloisuus tulevat Radiolinjasta, ihastelee Anttila.

Maaliskuussa melkein valmis logo ja uuden Elisan konsepti menivät asiakkaiden arvioitaviksi. Tutkittavat arvioivat graafisen ilmeen moderniksi, selkeäksi, luotettavaksi ja suomalaiseksi. Konseptikin kiinnosti kovasti.

Tulokset kuultuaan Männistö väänsi, käänsi, karsi ja sovelsi, kunnes jäljellä oli lopullinen versio logosta ja valtavasti muuta yrityksen identiteettiin kuuluvaa. Viime torstaina kaikki oli valmista. Tai ainakin melkein: 400 auton teippaaminen vie toukokuun puoliväliin, työasujen uusiminen jää syksyyn ja 80 myymälän ilmeet muuttuvat kampanja kampanjalta.

Se, että paljon on jo kunnossa, johtuu tiukasta projektinhallinnasta.

– Jaoimme uudistuksen 16 osaprojektiin, jotta pystyimme delegoimaan vastuita ja tuottamaan materiaalia erissä. Samaan aikaan piti pitää kokonaisuus mielessä, Anttila sanoo.

Yksi yhä jatkuva osaprojekti ovat konsernin työntekijät. Vannoutuneimmatkin radiolinjalaiset pitäisi saada tuntemaan itsensä elisalaisiksi. Siksi Anttila puhuu koko ajan uudesta Elisasta.

– Brändimuutos auttaa varmasti yhtenäisen yhtiökulttuurin luomisessa. Se olisi ollut edessä joka tapauksessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    2. 2

      Töistä jäädään pois yhä useammin mielenterveyden pettäessä – ”Erityisen huolestuttavaa”

    3. 3

      Autokonserni Laakkosen yt:t päätökseen – 77 irtisanotaan

    4. 4

      Asuntokaupan kahtiajako repesi entisestään

    5. 5

      Lapsi hoitoon viimeistään 1,5-vuotiaana, isälle 6 kk vapaa – näin EK uudistaisi perhevapaita

    6. 6

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    7. 7

      Masentuneen eläkehakemus hylätään yhä useammin – ”Syy ei ole tiedossa”

    8. 8

      Berner: Seuraavan sukupolven 5G-verkot voivat tuoda Suomeen uusia operaattoreita

    9. 9

      Tutkija: Joka neljäs työtön tosiasiassa työkyvytön tai tuen tarpeessa

    10. 10

      Kiirettä pitää, koska kiire on statusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    5. 5

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    6. 6

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    7. 7

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    8. 8

      Asuntokaupan kahtiajako repesi entisestään

    9. 9

      Autokonserni Laakkosen yt:t päätökseen – 77 irtisanotaan

    10. 10

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    7. 7

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    8. 8

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää