Valikko

Purjehdusdraamaa sponsorirahalla

Purjehduksen megatapahtuma Volvo Ocean Race panostaa nyt kilpailun televisiointiin, sillä suuri yleisö tuo mukanaan suuria sponsoreita

Maailman suurimpiin urheilutapahtumiin kuuluvan Volvo Ocean Racen veneet nostavat purjeensa vasta puolentoista vuoden kuluttua, mutta tapahtuman markkinointiponnistelut ovat jo täydessä käynnissä.

Tällä kertaa kilpailun järjestäjät panostavat aiempaa enemmän televisiomediaan. Tavoitteena on houkutella ennätyksellinen määrä katsojia seuraamaan miehistöjen vaiheita puolisen vuotta kestävän valtameripurjehduksen ajan.

Jokainen vene varustetaan seitsemällä kameralla ja erityisellä "paniikkinapilla", jota miehistö voi painaa kun tapahtumat veneessä äityvät erityisen dramaattisiksi.

– Viime kerralla meillä oli vain kolme kameraa. Ja kun eteen tuli katastrofi, tilanne veneessä oli niin akuutti, ettei sitä ehditty kuvata, kertoo Volvo Ocean Racen toimitusjohtaja Glenn Bourke, joka vieraili hiljattain Tukholmassa markkinoimassa kilpailua ja julkistamassa prinssi Carl Philipin nimittämisen sen uudeksi suojelijaksi.

Mediatapahtumana Volvo Ocean Race on jättimäinen, ja se rahoitetaan täysin sponsorien voimin. Pääsponsorit Volvo ja Volvo Cars sijoittivat viimeksi kilpailuun 33 miljoonaa euroa, ja jokainen yksittäinen kampanja rasittaa Bourken mukaan sponsoreiden kukkaroita yhteensä noin 15–20 miljoonalla eurolla.

Paremmalla kuvamateriaalilla yritetään kasvattaa kilpailusta lähetettyjen tv-tuntien määrää, sillä se on yksi ainoista konkreettisista tavoista mitata sponsoreiden sijoituksen tuottoa. Vuosina 2001– 2002 käyty edellinen kisa keräsi 800 miljoonaa katsojaa.

– Viime kerralla tuotto oli 30–60 miljoonaa euroa suoran media-ajan muodossa, sanoo Bourke.

Alustavasti kisaan on ilmoittautunut 32 venekuntaa, joista useimmat neuvottelevat yhä sponsorisopimuksista. Suomalaista venekuntaa kisaan ei ole ilmoittautunut, mutta Bourken mukaan myös suomalaisyritysten kanssa käydään keskusteluja sponsoroinnista.

Varmuudella kisaan ovat sitoutuneet espanjalainen Telefónica yhdellä ja hollantilainen ABN Amro kahdella veneellä.

Kun kilpailu starttaa ensi vuoden marraskuussa, on lähtö ensimmäistä kertaa siirretty pois Britanniasta. Ykkösetappi alkaa Espanjan Vigosta.

– Yritysvieraiden kannalta on kiinnostavampaa ja jännittävämpää matkustaa johonkin uuteen paikkaan, Bourke uskoo.

Monet päätökset Volvo Ocean Racessa perustuvatkin rahoittajien toiveisiin. Reitti ja satamat valitaan tarkkaan heidän toiveitansa noudattaen, ja jokaisessa pysähdyspaikassa järjestetään suuria sponsoritapahtumia.

Sponsorit hakevat kilpailusta muutakin kuin positiivista julkisuutta tavaramerkilleen.

– Jotkut haluavat sitoa hajanaisia yrityksiä yhteen, jotkut haluavat saada julkisuutta emoyhtiölle. Jotkut hakevat yrityksen sisäistä motivaatiota, toisille kyse on asiakasvieraanvaraisuudesta, Bourke listaa sponsoroinnin syitä.

Viime kilpailussa SEB:n veneen kapteenina toiminut Gurra Krantz sanoo yritysten sponsoroivan yhä useammin juuri purjehdusta.

– Purjehdus on ympäristöystävällistä sekä vapaata huumeista ja yleisöväkivallasta. Lisäksi siitä on helppo löytää rinnastuksia johtamiseen ja tiimityöhön, hän huomauttaa.

Volvo Ocean Race etenee ainakin Kapkaupungin, Melbournen, Uuden Seelannin, Rio de Janeiron, Baltimoren ja New Yorkin kautta. Lopuista satamista ei vielä ole päätetty, mutta todennäköisesti laivue pysähtyy Britanniassa ja Ruotsissa ennen päätymistään Kieliin tai Pietariin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      8 vinkkiä – näin nobelisti kääntäisi Suomen talouden nousuun

    9. 9

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää