Valikko

Hintakisa vie olutkaupan katteet

Halvasta oluestatuli kaupoilleuusi asiakastäky,jonka olematontamyyntikatettapaikataanmuun muassamaidon hinnalla

Maaliskuun alussa toteutettu alkoholiveron pudotus on lisännyt selvästi paitsi väkevien viinojen myös keskioluen myyntiä.

Päivittäistavarakaupoista kerättyjen tilastojen mukaan oluen myynti on kiihtynyt veropäätöksen jälkeen tasaisesti. Esimerkiksi maalis–huhtikuun vaihteessa päästiin jo noin 20 prosenttia parempaan myyntiin kuin vuotta aiemmin.

Markettien tarjouskampanjoiden ansiosta myyntivauhti on pysynyt roimasti plussalla myös viime viikkoina.

Taitetta alaspäin ennustellaan vasta ensi syksyksi, jolloin kesäkelit, grillauskausi ja kauppojen kovimmat alennuskampanjat ovat ohi.

Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtajan Osmo Laineen mukaan kaupat ovatkin ottaneet oluen uudeksi sisäänvetotuotteeksi, joka myös hinnoitellaan erittäin aggressiivisesti.

Todellinen hinnanpudotus on ollut lähes 25 prosenttia, kun ennen veropäätöstä tehdyt veikkaukset liikkuivat 15 prosentin tuntumassa.

– Keskioluen myyntikate oli vanhoilla hinnoilla 11–13 prosenttia, mutta nyt sellaisista ei voi haaveillakaan. Käytännössä olutale maksetaan jonkun muun tuotteen, vaikkapa maidon hinnassa, Laine toteaa.

Hintapohjat osuvatsuuriin sesonkeihin

Olutrallin tähän asti kovimmat tarjoukset osuivat maaliskuun alkupäiviin, jolloin olutkoreja myytiin pantteineen jopa 15 eurolla. Nyt suurten automarkettien hinnat liikkuvat 12 pullon pakkauksissa 8–9 euron ja 6 pullon pakkauksissa noin 4 euron tuntumassa.

Näilläkin hinnoilla myyntikate on erittäin ohut tai jopa tappiollinen, vaikka sitä ei julkisesti tunnusteta.

Sinebrychoffin myyntijohtajan Mikael Aron mielestä oluen myyminen pidempiä aikoja nykyisillä tarjoushinnoilla on kova saavutus. Hän uskookin, että kovin hintakisa keskittyy jatkossa muutamiin sesonkeihin, joista lähimpänä ovat vappu ja juhannus. Silloin nähtäneen myös uusimmat pohjahinnat. Pysyvämpi hintataso paljastuu syksyllä.

– Hinta on joka tapauksessa jo nyt sellainen, ettei kuluttajien kannata rahdata olutta Virosta, Aro toteaa.

Hintakisaan malliakahvimyynnistä

Kauppakeskus Jumbossa Vantaalla S-ryhmän Prisma ja Keskon Citymarket kisaavat vastapäätä toisiaan. Yksi täky on keskiolut, jonka hinnoittelussa seurataan tarkasti kilpailijan liikkeitä.

Prisman johtaja Timo Purhonen sanoo suoraan, että keskioluesta on saatu uusi asiakasmagneetti kahvin ja sokerin rinnalle. Hintakisa on lisännyt selvästi oluen myyntiä, sen tuotto on kuitenkin ollut suhteessa laihempi.

– Miinuskatteella emme ole kuitenkaan myyneet, Purhonen vakuuttaa.

Hän uskoo hintakilpailun jatkuvan, sillä kuluttajat ovat heränneet hintaeroihin. Jos joku yrittää nostaa hintaa, toimii kilpailija tietoisesti toisin.

Mikael Aron tavoin Purhonen ennustaa, että seuraava isompi tarjouspiikki osuu vappuun ja juhannukseen.

– Oluen osalta ollaan vasta taipaleen alussa. Esimerkiksi sopii hyvin kahvi, jota on myyty aina tarjoushinnoilla, muistuttaa Purhonen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Pankin vaihtaminen helpottuu: pankki ilmoittaa uudet tiedot puolestasi

    9. 9

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    10. 10

      Nesteen osake niiasi Trumpin johtajavalinnan jälkeen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    4. 4

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    5. 5

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    6. 6

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    7. 7

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    10. 10

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää