Valikko

Elisa iskee valvomot yhteen

Asiakasrekisterit seuraavat perässä
Elisa sulattelee itseensä tytäryhtiöiden verkkoja ja järjestelmiä.

Organisatorisesti Elisa rakentaa konsernia yhden luukun periaatteella. Verkot, tuotteet ja asiakkaat saavat palvelut yhdestä paikasta riippumatta siitä, käyttävätkö he mobiilia vai kiinteää verkkoa.

Pääkaupunkiseudulla Elisa liittää yhteen verkkojen valvomot ja contact centerit. Lisäksi yhtiö tutkii asiakasrekisterien ja laskutusjärjestelmien yhdistämistä.

Taloushallintonsa konserni siirtää ensi vuoden loppuun mennessä saksalaisen SAPin käyttäjäksi. Emoyhtiö on käyttänyt TietoEnatorin Meritt-järjestelmää ja Radiolinja Tieto-Enatorin Intimea.

Radiolinjan Espoon Olarissa sijainnut valvomo muuttaa parin kuukauden aikana yhteen lankaverkon valvomon kanssa, joka sijaitsee Helsingin Pitäjänmäellä. Turvallisuussyistä Elisa jättää toimimaan Tampereen valvomon varajärjestelmäksi.

IP-verkko häämöttää

Puhelinmaailma uumoilee verkkojen seuraavaa murrosta, jossa matkapuhelinverkot ja perinteiset kupariverkot sulautuvat yhdeksi Internet-pohjaiseksi verkoksi. Verkossa kulkevat niin puhe kuin data pakettipohjaisessa muodossa. Nokia otti viime kesänä kantaa tulevaan kehitykseen ja ilmaisi tukensa ip-verkoille.

Elisan verkkoliiketoiminnasta vastaava johtaja Jukka Veteläsuo sanoo kehityksen vievän kohti ip-pohjaisia verkkoja. Synergioita tavoitteleva Elisa ei ole kuitenkaan julkistanut asiasta virallista strategiaa.

”Vie vuosikymmenen loppuun ennen kuin ollaan ip-pohjaisissa verkoissa. Meillä on vanhoja tekniikoita vielä paljon jäljellä.”

Keilaranta tyhjenee

Asiakaspalvelussa Elisa karsii palvelunumeroiden runsasta määrää. Yhtiöllä on ollut omia numeroita Internet-, gsm- ja eri paikkakuntien lankaverkkojen asiakkaille.

”Emme ole lyöneet lukkoon, toteutetaanko ratkaisu IVR-toiminnalla vai jollakin muulla”, asiakaspalvelujohtaja Esa Aspholm suunnittelee.

IVR (interactive voice response) tarkoittaa automatisoitua vastausjärjestelmää, jossa asiakasta opastetaan näppäintoimintoja käyttäen hoitamaan palvelunsa itsenäisesti puhelimessa ilman palveluneuvojaa.

Konserni yhdistää contact centerit eli asiakaspalvelujärjestelmät pääkaupunkiseudulla ja Tampereella. Radiolinjan entinen pääkonttori Espoon Keilarannassa tyhjenee entisestään, kun contact center muuttaa Helsingin Kallioon. Joensuun, Kokkolan ja Turun contact centerit jatkavat entiseen tapaan toimintaansa. Uusien keskusten avaamista Elisa ei suunnittele.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    9. 9

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    10. 10

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää