SAPin käyttö hyytyy heti alkuunsa It-tukitoimet hunningolla

Täysi hyöty jää saamatta
Kun toiminnaohjausjärjestelmä SAPin tai sen osien käyttöönottaminen saadaan päätökseen, tyydytään pitämään yllä saavutettua tasoa eikä jakseta pyrkiä enempään.

Capgeminin, SAPin ja IDC:n tekemän tutkimuksen mukaan suomalaisyritykset ovat melko tyytyväisiä SAP-käyttäjiä ja kokevat sen tuovan hyötyä liiketoiminnalle, mutta järjestelmien tuomia mahdollisuuksia ei kuitenkaan täysin hyödynnetä.

"Ei meitä yllätä, etteivät käyttäjät riemusta kilju", SAP Finlandin toimitusjohtaja Jukka Sonninen sanoo.

Hän perustelee lausahdustaan rankalla käyttöönotolla. Kun SAP-maailmaan lähdetään, yrityksellä voi olla käytössään jopa satoja järjestelmiä, jotka on ensin harmonoitava SAP-maailmaan sopivaksi.

"Se on raskasta ja epäseksikästä perusduunia."

Tutkimuksessa haastateltiin 17:ää suomalaisyritystä, joissa SAP on otettu käyttöön Suomi-lähtöisesti. Keskimäärin se on ollut tutkimukseen osallistuneissa yrityksissä käytössä 3,7 vuotta, ja sillä on keskimäärin 516 käyttäjää. Kyseessä ovat Suomen mittakaavassa varsin suuret yritykset.

Palvelun laatua ei mitata

Yritysten SAP-ratkaisua mitattiin kokonaiskustannusten (total cost of ownership) valossa. Mukana olleet yritykset olivat saavuttaneet noin 77 prosenttia SAPin mahdollistaman liiketoimintahyödyn maksimitasosta.

Parhaiten yrityksissä koettiin onnistutun tiedon hyödyntämisessä (90 prosenttia maksimiarvosta) ja yritysten tuottavuuteen liittyvissä asioissa (76 %). Heikoimmin oli onnistuttu loppukäyttäjien saamassa hyödyssä (66 %).

Tutkimuksessa haastateltiin sekä it- että liiketoimintajohtoa. Vaikuttaa siltä, että SAP-käyttöönotto koetaan edelleenkin it:n, ei liiketoiminnan muutosprosessiksi.

"SAP-hanke vaatii koko organisaatiolta ja varsinkin liiketoimintajohdolta voimakasta sitoutumista hankkeeseen", Sonninen vastaa.

Tutkimuksessa myös SAP-palvelutalot saivat sapiskaa. SAP-tukitoiminta näyttää olevan pitkälti pääkäyttäjäorganisaation vapaaehtoisuuden varassa, mutta sen saama tuki huolestuttaa. Palveluraportteja suolletaan liiankin kanssa, mutta palvelun laadusta ei ole sovittu mitään.

"Yleisimmin pääkäyttäjien tuki on ulkoistettu palveluntuottajalle, mutta siltä saatavan palvelun laadun mittaaminen on vielä alkutekijöissään. Huolestuttavaa", konsultointijohtaja Juha Riihonen Capgeministä sanoo.Samassa tutkimuksessa selvitettiin myös yleisemmin yritysten it-tukitoimien organisointia tuloskortin avulla.

Mukana on yhdeksän aihealuetta: henkilöstö, organisaation toiminta, organisaation ilmapiiri, palveluiden tuottaminen, palvelunhallinta, prosessien standardointi, mittaaminen, välineet ja it-ympäristö.

Näiden avulla voidaan mitata yrityksen it-tukitoimintojen tehoa. Tutkituissa 17 yrityksessä ilmapiiri, it-ympäristö ja palveluiden tuottaminen ovat kunnossa, mutta muilla osa-alueilla onkin sitten parantamisen varaa.

"Keskimääräinen yritys pystyisi parantamaan kustannustehokkuuttaan jopa 16-20 prosenttia, jos se kiinnittäisi huomiota tuloskortin eri osiin", johtaja Jukka Virkkunen Capgeministä huomauttaa.

"Vaikuttaa siltä, että it-tukitoimintoja on kyllä viilattu tehokkaiksi, mutta kehittäminen on unohdettu. Ja kun ongelmia tai nopeita ratkaisutarpeita tulee, ne ulkoistetaan, koska itse ei pystytä vastaamaan näihin haasteisiin."

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      Pakkasen kiristyminen voi moninkertaistaa sähkönkulutuksen – näin vältyt yllätyksiltä

    3. 3

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    4. 4

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    5. 5

      Eduskunta äänestää tänään Bernerin luottamuksesta

    6. 6

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    7. 7

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    8. 8

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    9. 9

      Liki 4 miljardia euroa 2 vuodessa – ennätysmäärä rahaa virtasi Kiinasta Suomeen

    10. 10

      Vähittäiskaupan myynti kasvoi tammikuussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    5. 5

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    6. 6

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    7. 7

      Siwojen ja Valintatalojen yt:t päättyivät: 51 kauppaa lopettaa, 206 työpaikkaa katoaa

    8. 8

      Asumisunelmat karkaavat: ”Monet yksinäiset vanhukset ovat loukussa”

    9. 9

      Kelan omat työntekijät huolestuivat ruuhkista: ”Jälleen yksi varoittava esimerkki”

    10. 10

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää