Valikko

SAPin käyttö hyytyy heti alkuunsa It-tukitoimet hunningolla

Täysi hyöty jää saamatta
Kun toiminnaohjausjärjestelmä SAPin tai sen osien käyttöönottaminen saadaan päätökseen, tyydytään pitämään yllä saavutettua tasoa eikä jakseta pyrkiä enempään.

Capgeminin, SAPin ja IDC:n tekemän tutkimuksen mukaan suomalaisyritykset ovat melko tyytyväisiä SAP-käyttäjiä ja kokevat sen tuovan hyötyä liiketoiminnalle, mutta järjestelmien tuomia mahdollisuuksia ei kuitenkaan täysin hyödynnetä.

"Ei meitä yllätä, etteivät käyttäjät riemusta kilju", SAP Finlandin toimitusjohtaja Jukka Sonninen sanoo.

Hän perustelee lausahdustaan rankalla käyttöönotolla. Kun SAP-maailmaan lähdetään, yrityksellä voi olla käytössään jopa satoja järjestelmiä, jotka on ensin harmonoitava SAP-maailmaan sopivaksi.

"Se on raskasta ja epäseksikästä perusduunia."

Tutkimuksessa haastateltiin 17:ää suomalaisyritystä, joissa SAP on otettu käyttöön Suomi-lähtöisesti. Keskimäärin se on ollut tutkimukseen osallistuneissa yrityksissä käytössä 3,7 vuotta, ja sillä on keskimäärin 516 käyttäjää. Kyseessä ovat Suomen mittakaavassa varsin suuret yritykset.

Palvelun laatua ei mitata

Yritysten SAP-ratkaisua mitattiin kokonaiskustannusten (total cost of ownership) valossa. Mukana olleet yritykset olivat saavuttaneet noin 77 prosenttia SAPin mahdollistaman liiketoimintahyödyn maksimitasosta.

Parhaiten yrityksissä koettiin onnistutun tiedon hyödyntämisessä (90 prosenttia maksimiarvosta) ja yritysten tuottavuuteen liittyvissä asioissa (76 %). Heikoimmin oli onnistuttu loppukäyttäjien saamassa hyödyssä (66 %).

Tutkimuksessa haastateltiin sekä it- että liiketoimintajohtoa. Vaikuttaa siltä, että SAP-käyttöönotto koetaan edelleenkin it:n, ei liiketoiminnan muutosprosessiksi.

"SAP-hanke vaatii koko organisaatiolta ja varsinkin liiketoimintajohdolta voimakasta sitoutumista hankkeeseen", Sonninen vastaa.

Tutkimuksessa myös SAP-palvelutalot saivat sapiskaa. SAP-tukitoiminta näyttää olevan pitkälti pääkäyttäjäorganisaation vapaaehtoisuuden varassa, mutta sen saama tuki huolestuttaa. Palveluraportteja suolletaan liiankin kanssa, mutta palvelun laadusta ei ole sovittu mitään.

"Yleisimmin pääkäyttäjien tuki on ulkoistettu palveluntuottajalle, mutta siltä saatavan palvelun laadun mittaaminen on vielä alkutekijöissään. Huolestuttavaa", konsultointijohtaja Juha Riihonen Capgeministä sanoo.Samassa tutkimuksessa selvitettiin myös yleisemmin yritysten it-tukitoimien organisointia tuloskortin avulla.

Mukana on yhdeksän aihealuetta: henkilöstö, organisaation toiminta, organisaation ilmapiiri, palveluiden tuottaminen, palvelunhallinta, prosessien standardointi, mittaaminen, välineet ja it-ympäristö.

Näiden avulla voidaan mitata yrityksen it-tukitoimintojen tehoa. Tutkituissa 17 yrityksessä ilmapiiri, it-ympäristö ja palveluiden tuottaminen ovat kunnossa, mutta muilla osa-alueilla onkin sitten parantamisen varaa.

"Keskimääräinen yritys pystyisi parantamaan kustannustehokkuuttaan jopa 16-20 prosenttia, jos se kiinnittäisi huomiota tuloskortin eri osiin", johtaja Jukka Virkkunen Capgeministä huomauttaa.

"Vaikuttaa siltä, että it-tukitoimintoja on kyllä viilattu tehokkaiksi, mutta kehittäminen on unohdettu. Ja kun ongelmia tai nopeita ratkaisutarpeita tulee, ne ulkoistetaan, koska itse ei pystytä vastaamaan näihin haasteisiin."

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    2. 2

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    3. 3

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    4. 4

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    7. 7

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    8. 8

      Ferrari takoi uudet pohjat Milanossa

    9. 9

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    10. 10

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    5. 5

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää