Venäjä aikoo kolminkertaistaa Siperian radan transitokuljetukset

Suurin osakonttivirrastakulkeeSuomen kautta

Venäjällä on aikomus kaapata rautateilleen huomattavasti nykyistä suurempi osa Kaukoidän ja Euroopan välisestä tavaravirrasta, joka nykyisin kulkee pääosin meritse. Venäjän rautatiet aikoo parissa vuodessa kolminkertaistaa Trans-Siperian radan transitokuljetukset.

Viime vuoden lopulla rautatieministeriöstä valtion omistamaksi osakeyhtiöksi muuttunut Venäjän rautatiet on perustanut konttiliikenteeseen erikoistuvan Transcontainer-tytäryhtiön, jonka yksi päätehtävistä on juuri Trans-Siperian radan transitoliikenteen kehittäminen.

– Aiomme nostaa Trans-Siperian radan vuotuiset transitokuljetukset 300 000 teu-konttiin vuodessa vuoteen 2006 mennessä, Venäjän rautateiden varapääjohtaja Salman Babajev vakuuttaa.

Mittayksikkö teu (twenty-foot equivalent unit) tarkoittaa yhtä 20 jalan konttia, pitkä merikontti on kaksi teuta.

Pontta Babajevin puheille antaa kuljetusten nopea kasvu radalla. Konteissa kulkee pääasiassa eteläkorealaista viihde-elektroniikkaa sekä japanilaista ja eteläkorealaista toimistoelektroniikkaa.

Lähes täysin Suomen kautta kulkevat Trans-Siperian radan ja sen jatkoyhteyksien transitokuljetukset melkein kaksinkertaistuivat viime vuonna 100 300 teuhun. Myös tänä vuonna konttiliikenteen kasvu on jatkunut kovana.

”Yhteistyö Suomen kanssa toimii hyvin”

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Trans-Siperian transitoliikenne kasvoi 75 prosenttia viime vuoden samaan aikaan verrattuna. Rahtimäärä on noussut jo 1980-luvun alun hyvien vuosien tasolle. Vuonna 1983 Trans-Siperian radalla Suomen kautta kulki 154 000 konttia.

Babajev uskoo, että myös tulevaisuudessa Trans-Siperian radan transitoliikenne kulkee suurelta osin Suomen kautta.

– Suomella ei ole mitään suosituimmuusasemaa transitokuljetuksissa. Tariffit ovat kaikille samat, ja viime kädessä reitin valinnan tekee kuljetuksen tilaaja. Yhteistyömme Suomen kanssa toimii kuitenkin erittäin hyvin, ja olemme yhdessä reagoineet markkinoiden vaatimuksiin nopeammin kuin muut maat. Rajalla on otettu esimerkiksi käyttöön sähköinen asiakirjojen vaihto, hän huomauttaa.

Välivarastointi Suomessa vähentyy

Tällä hetkellä suurin osa Kaukoidästä Trans-Siperian rataa pitkin tulevasta tavarasta välivarastoidaan Suomessa ja palautetaan vähitellen Venäjälle pääosin maantiekuljetuksina. Vain osa konteista jatkaa pidemmälle Eurooppaan.

Babajevin mukaan tähän on syynä se, että Venäjä tukee kauttakuljetusta pitämällä transitotariffeja alempana kuin Venäjälle päätyvien kuljetusten tariffeja. Tavara on näin halvempi kuljettaa varastoon Suomeen kuin esimerkiksi suoraan Moskovaan.

Babajev kuitenkin uskoo, että välivarastoinnille Suomessa ei ole tulevaisuutta ja tulevaisuudessa suurin osa konteista kulkee Suomen läpi.

– Tiedämme, että menetämme tässä. Uskon, että kun transitokuljetukset Trans-Siperian radalla nousevat 400 000–500 000 konttiin vuodessa, meille tulee mahdollisuus laskea Venäjälle päätyvien kuljetusten tariffeja niin, ettei kuljetus välivarastoon Suomeen enää kannata.

Tämä ei välttämättä kuitenkaan poista käytäntöä, sillä Suomen välivarastoinnin syiksi väitetään myös turvallisen ja nykyaikaisen varastotilan puutetta Venäjällä ja transitokuljetusten yksinkertaisempia tullimuodollisuuksia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    2. 2

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    3. 3

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    4. 4

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    5. 5

      8 kk Brexit-äänestyksestä: talous huolettaa brittejä enemmän kuin maahanmuutto

    6. 6

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    7. 7

      Sähkön säästämistä varten tehtiin ”peli” – 80 % vähensi kulutusta

    8. 8

      Eläkettä voi nyt nostaa jo ennen eläkeikää – katso laskelmat, kannattaako se vai ei

    9. 9

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    10. 10

      Go! Aviation asetettiin konkurssiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    2. 2

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    3. 3

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    4. 4

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    5. 5

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    8. 8

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    9. 9

      Eläkettä voi nyt nostaa jo ennen eläkeikää – katso laskelmat, kannattaako se vai ei

    10. 10

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää