Valikko

Venäjä aikoo kolminkertaistaa Siperian radan transitokuljetukset

Suurin osakonttivirrastakulkeeSuomen kautta

Venäjällä on aikomus kaapata rautateilleen huomattavasti nykyistä suurempi osa Kaukoidän ja Euroopan välisestä tavaravirrasta, joka nykyisin kulkee pääosin meritse. Venäjän rautatiet aikoo parissa vuodessa kolminkertaistaa Trans-Siperian radan transitokuljetukset.

Viime vuoden lopulla rautatieministeriöstä valtion omistamaksi osakeyhtiöksi muuttunut Venäjän rautatiet on perustanut konttiliikenteeseen erikoistuvan Transcontainer-tytäryhtiön, jonka yksi päätehtävistä on juuri Trans-Siperian radan transitoliikenteen kehittäminen.

– Aiomme nostaa Trans-Siperian radan vuotuiset transitokuljetukset 300 000 teu-konttiin vuodessa vuoteen 2006 mennessä, Venäjän rautateiden varapääjohtaja Salman Babajev vakuuttaa.

Mittayksikkö teu (twenty-foot equivalent unit) tarkoittaa yhtä 20 jalan konttia, pitkä merikontti on kaksi teuta.

Pontta Babajevin puheille antaa kuljetusten nopea kasvu radalla. Konteissa kulkee pääasiassa eteläkorealaista viihde-elektroniikkaa sekä japanilaista ja eteläkorealaista toimistoelektroniikkaa.

Lähes täysin Suomen kautta kulkevat Trans-Siperian radan ja sen jatkoyhteyksien transitokuljetukset melkein kaksinkertaistuivat viime vuonna 100 300 teuhun. Myös tänä vuonna konttiliikenteen kasvu on jatkunut kovana.

”Yhteistyö Suomen kanssa toimii hyvin”

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Trans-Siperian transitoliikenne kasvoi 75 prosenttia viime vuoden samaan aikaan verrattuna. Rahtimäärä on noussut jo 1980-luvun alun hyvien vuosien tasolle. Vuonna 1983 Trans-Siperian radalla Suomen kautta kulki 154 000 konttia.

Babajev uskoo, että myös tulevaisuudessa Trans-Siperian radan transitoliikenne kulkee suurelta osin Suomen kautta.

– Suomella ei ole mitään suosituimmuusasemaa transitokuljetuksissa. Tariffit ovat kaikille samat, ja viime kädessä reitin valinnan tekee kuljetuksen tilaaja. Yhteistyömme Suomen kanssa toimii kuitenkin erittäin hyvin, ja olemme yhdessä reagoineet markkinoiden vaatimuksiin nopeammin kuin muut maat. Rajalla on otettu esimerkiksi käyttöön sähköinen asiakirjojen vaihto, hän huomauttaa.

Välivarastointi Suomessa vähentyy

Tällä hetkellä suurin osa Kaukoidästä Trans-Siperian rataa pitkin tulevasta tavarasta välivarastoidaan Suomessa ja palautetaan vähitellen Venäjälle pääosin maantiekuljetuksina. Vain osa konteista jatkaa pidemmälle Eurooppaan.

Babajevin mukaan tähän on syynä se, että Venäjä tukee kauttakuljetusta pitämällä transitotariffeja alempana kuin Venäjälle päätyvien kuljetusten tariffeja. Tavara on näin halvempi kuljettaa varastoon Suomeen kuin esimerkiksi suoraan Moskovaan.

Babajev kuitenkin uskoo, että välivarastoinnille Suomessa ei ole tulevaisuutta ja tulevaisuudessa suurin osa konteista kulkee Suomen läpi.

– Tiedämme, että menetämme tässä. Uskon, että kun transitokuljetukset Trans-Siperian radalla nousevat 400 000–500 000 konttiin vuodessa, meille tulee mahdollisuus laskea Venäjälle päätyvien kuljetusten tariffeja niin, ettei kuljetus välivarastoon Suomeen enää kannata.

Tämä ei välttämättä kuitenkaan poista käytäntöä, sillä Suomen välivarastoinnin syiksi väitetään myös turvallisen ja nykyaikaisen varastotilan puutetta Venäjällä ja transitokuljetusten yksinkertaisempia tullimuodollisuuksia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    2. 2

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    3. 3

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    8. 8

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    9. 9

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    10. 10

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää