Kutistettu kuuskymppinen

Kokonaan uusittupikku-Volvo maistuumaantiellä, muttaahtaus yllättäätakapenkkiläiset

Volvo on uusinut viime vuosina mallistoaan melkoisen rohkeasti, mutta piskuisin 40-sarja on saanut odottaa nuorennusleikkausta muita kauemmin. Vuodesta 1995 tuotannossa ollutta ja Mitsubishi Carisman alustalle rakennettua pikku-Volvoa on toki matkan varrella kohennettu pariinkin otteeseen, viimeksi pari vuotta sitten.

Suomessa 40-sarjan myynti rullasi päivitysten ansiosta varsin kivuttomasti, mutta isommilla markkinoilla ikä alkoi jo painaa. Samalla vanhasta ”pyhimys-Volvosta” lainatut pyöreähköt muodot näyttivät 60-ja 70-sarjalaisten rinnalla jo vanhahtavilta.

Ensimmäinen tuntuma uudesta nelikymppisestä on sen koko. Vaikka se on perusmitoiltaan Audi A4:n ja C-mersujen luokassa, auto tuntuu yllättävän pieneltä. Etenkin sedan-versio tuntuu kuin kuivauslingossa kutistuneelta 60-mallilta. Design on tuttua, mutta aiempaa kompaktimmassa koossa.

Ahtaus tuntuu etenkin takapenkillä, jossa pää kolisee kattoon ja jalkatilaakin on kuskin kokoon katsomatta yllättävän niukasti. Sama ongelma on tosin kirjattu myös isoveli kuuskymppisen kohdalla. Farmari-versiossa katto on selvästi korkeammalla, joten takapenkkiläisilläkin on väljemmät olot.

Jos S40:n kritiikkilistalle lisää saman tien ahtaan takakontin luukun, kuljettajan istuimen selkänojan säätönupin hankalan sijoituspaikan, hieman liian lähelle vaihdekeppiä jäävät ilmastointilaitteen säätimet sekä turhan pieniksi muotoillut ulkopeilit, voi sen jälkeen keskittyä puhtaasti nautiskeluun.

Uutukaisen ajo-ominaisuuksia on ehditty kehua jo keskieurooppalaisilla teillä, eikä menossa ole valittamista kotimaan karkeilla kestopäällysteilläkään.

Fordin jo C-Maxiin rakentama ja myöhemmin myös Focukseen tuleva alusta istuu mainiosti pikku-Volvoon. Meno on tanakkaa, eleetöntä ja myös kiitettävän hiljaista. Ohjaus saatiin viilatuksi jo edellismallin viimeisessä päivityksessä kiitettävään kuntoon, mutta nyt on pantu paremmaksi. Vaikka ohjausta on kevennetty, tuntuma tiehen on edelleen oivallinen.

Pikku-Volvoa pyörittelee ihan mielikseen myös kaupungissa, vaikka maantiellä se onkin omimmillaan. Moottoritiellä meno on vakaata ja leppoisaa, mutkaisemmalla asfalttipätkällä taas voi tuntea oikeaa ajamisen iloa, sillä ohjaustuntuma on äärimmäisen tarkka.

Kun pakettiin vielä lisätään arkikäytössä nöyrästi palveleva 2,4-litrainen viisisylinterinen perusvoimanlähde, napakka vaihteensiirto sekä topakat jarrut, ei suu veny haukotukseen pidemmälläkään matkalla.

Volvon nuorennusleikkaus näkyy ja tuntuu myös sisätiloissa. Takavuosien harmaasta ilmeestä on päästy kiitettävästi eroon, mutta onneksi ei käytettävyyden kustannuksella. Kojetaulu-design onkin moderni, mutta äärimmäisen selkeä. Ainoastaan ilmastointilaitteen painikkeet ovat pienehköt, toisaalta niitä ei tarvitse perusasetusten jälkeen juurikaan painella. Myös säilytyslokeroita jää kaipaamaan lisää, sillä hansikaslokeroon ei mahdu kuin ohjekirja.

Koeajoautossa olleen cd-radion äänentoisto oli ikävän nasaali, mikä musiikinystävien kannattaa huomioida varusteita valittaessa. Virta-avain on muovinen kapula, ja virtalukko on nostettu selkeästi kojelautaan.

Kokonaisuudessaan Volvo jättää suuhun hyvän maun, Sporttinen yleisilme ei petä, sillä ajettavuus on huippuluokkaa. Jos perheessä ei ole enää vaunu- tai turvaistuinikäisiä lapsia, riittävät myös sisätilat peruskäyttöön.

Kokoonsa nähden Volvo on varsin hintava, ja euroja kuluu nopeasti lisää, jos haluaa kasvattaa varustetasoa. Vastapainona on kuitenkin passelinkokoinen ja kohtuukulutuksinen ajopeli, jolla pärjää pidemmälläkin maantietaipaleella.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    2. 2

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    3. 3

      5 kuukautta kestäneestä euribor-korkojen manipuloinnista valtavat sakot

    4. 4

      Postiväki pelkää: Jopa tuhansia työpaikkoja häviää

    5. 5

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    6. 6

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    7. 7

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    8. 8

      Posti lakiuudistuksesta: Asiakkaiden kulut kasvavat, irtisanomisia voi olla luvassa

    9. 9

      Lemminkäinen sopinut 10 kunnan kanssa asfalttikartelliasiassa

    10. 10

      Tarkista, onko sinulla tällainen asuntolaina – Professori: Koron pitäisi pudota miinukselle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    6. 6

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    7. 7

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    10. 10

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää