Valikko

Ahvenanmaan matkailualatarvitsee parempia palveluja

Baltian maiden EU-jäsenyys haastaa saarimaakunnan turismin saralla

Vaikka Ahvenanmaalla uskotaan vahvasti maakunnan vetovoimaan, merkitsee Baltian maiden liittyminen Euroopan unioniin alueen matkailulle suurta haastetta. Veroedun poistuminen saa entistä useammat matkailijat suuntaamaan kaupoille Tallinnaan. Ahvenanmaan Yrittäjien puheenjohtaja Christer Kullman perääkin vastaukseksi vahvoja investointeja ennen muuta palvelujen kehittämiseen.

– Ahvenanmaalla vierailee virallisesti 1,5 miljoonaa matkailijaa vuosittain, mutta heistä vain 300 000 kapuaa maihin. Kasvua ei tapahdu automaattisesti ja tilanteesta on syytä olla huolissaan kilpailun kiristyessä, toteaa Kullman, jonka mukaan panostuksia tarvitaan niin maakunnan omilta yrittäjiltä ja viranomaisilta kuin laivayhtiöiltäkin.

– Varustamoiden intressissä on pitää matkailijat laivoissa, mutta esimerkiksi Tallink on rakentamassa suurta hotellia Tallinnaan. Myös me tarvitsemme lisää majoitustiloja sekä erilaisia aktiviteetteja.

Golfia, metsästystäja kongresseja

Kullman toivoo panostuksen kohteiksi uutta golfkenttää nykyisten kahden lisäksi, muiden urheilumahdollisuuksien parantamista, luontomatkailua ja metsästystä. Viimeksi mainittu on vielä täysin kehittämättä.

– Metsästyksen ongelmana on, että kaikki maat ovat yksityisiä ja monet maanomistajat suhtautuvat asiaan negatiivisesti. Toisaalta meillä on hirviä, jäniksiä, lintuja ja liiankin paljon peuroja.

Ahvenanmaalla etsitään kiivaasti keinoja matkailusesongin venyttämiseen kesän jatkoksi. Metsästyksen lisäksi tarjolla on pian valmistuva kylpylä. Parhaillaan käydään myös kiivasta keskustelua kongressi- ja musiikkikeskuksen rakentamisesta. Se mahdollistaisi suuret kansainväliset tilaisuudet.

– Ehkä akuutein ongelmamme on korkea hintataso, mikä on karsinut varsinkin ruotsalaisten matkailijoiden määrää. Asuminen on kallista – lähes Helsingin tasoa, toteaa Kullman.

Viking Line etsii kasvua Baltiasta

Viking Linen markkinointijohtaja Risto Peltola uskoo, ettei Viron ja muiden Baltian maiden liittyminen EU:hun juurikaan hetkauta Suomen ja Ruotsin välistä laivaliikennettä. Näin myös Ahvenanmaan asema säilyisi vakaana, eikä pelättyä notkahdusta matkustajavirtoihin tapahtuisi.

– Suomen ja Ruotsin väli on edelleen tärkein reittimme, jossa kuljetamme noin neljä miljoonaa matkustajaa vuosittain. Tallinnan ja Helsingin välisessä liikenteessä matkustajamäärät jäävät vajaaseen miljoonaan. Baltia on kuitenkin dynaamisesti kehittyvää aluetta, josta etsimme kasvua lähitulevaisuudessa, linjaa Peltola.

Kuljetuskapasiteetin lisäystä eli uusia laivoja ei Viking Linessa ole tiedossa tällä haavaa. Peltolan mukaan laivayhtiössä on aina investointisuunnitelmia, mutta niiden toteutuminen riippuu markkinoiden kehityksestä.

Suomen, Ruotsin ja Viron välillä on jo pitkään tahkottu 15 miljoonan matkustajan tuntumassa ja markkinat ovat vakaat.

– Valmiudet kapasiteetin lisäykseen ovat hyvät. Toisaalta kaikki aluksemme ovat monitoimisia ja autokansilla varustettuja, joten niitä voidaan käyttää tarpeen mukaan joko reitti- tai risteilyliikenteessä.

Peltola arvioi Baltian maiden EU-jäsenyyden voimistavan kaupankäyntiä ja liike-elämää Suomen ja eteläisten naapurimaiden kesken. Erityisesti hän odottaa Viron, Liettuan ja Latvian liittymistä Schengenin sopimukseen. Se lisäisi liikennettä Baltian läpi tullimuodollisuuksien kadotessa. Peltola ennustaa kuljetusputken syntymistä Suomesta Baltian läpi Keski-Eurooppaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    5. 5

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    6. 6

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    7. 7

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    8. 8

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    9. 9

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    10. 10

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    10. 10

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    11. Näytä lisää