Valikko

Brändistrategian turvajoukot ilmoittautuvat asemiin

Brändistrategian rakentamisessa yritys ei taatusti jää yksin: kumppanuutta tarjoavat niin reviiriään laajentaneet mainonnan tekijät kuin brändikonsultit

Markkinoinnin omiin tarkoituksiinsa varanneesta brändistä on kovaa vauhtia tulossa synonyymi yrityksen koko olemassaolon tarkoitukselle. Yritykset miettivät, mikä tekee niistä ainutlaatuisen markkinoilla, miten ne vahvistavat erottuvuuttaan ja kiinnostavuuttaan, osaavatko ne keskustella asiakkaittensa kanssa heitä tyydyttävällä tavalla.

Muutos on pistänyt vipinää brändinrakentamisen palvelujen tarjoajiin. Moni uskoo osaavansa auttaa yrityksen selviytymis-, kasvu- ja menestysstrategioiden luomisessa.

Ensimmäisenä yritysten rinnalle ehättivät mainostoimistot, joiden työsarkaa on yrityksen perusviestin kiteyttäminen brändilupaukseksi. Matkan varrella on käynyt selväksi, että pelkkä lupaus ilman kykyä lunastaa herätettyjä odotuksia on yritykselle hengenvaarallista.

Mainostoimistot eivät parhaista yrityksistään huolimatta ole aina onnistuneet selvittämään yrityksille, mitä brändilupauksen antaminen edellyttää toiminnalta. Lopputuloksena on nähty esimerkiksi palveluyritysten maat ja taivaat lupaavaa mainontaa, jonka muistaminen palvelutilanteissa on herättänyt kitkerää hilpeyttä. Tai sitten mainonnassa on turvauduttu sellaisten mielleyhtymien luomiseen, joiden yhteyden mainostettavaan tuotteeseen tai palveluun on vain vaivoin havainnut.

Ratkaisuksi mainostoimistot ovat kehittäneet uudenlaisia toimintamalleja. Viime vuosina on syntynyt toimistoja, jotka tarjoavat luovia ratkaisuja mihin tahansa asiakaskohtaamisen vaiheeseen, joskus hyvinkin kauas perinteisen mainonnan keinoista.

Strategisen kumppanin mentävää aukkoa kiirehtivät täyttämään myös liikkeenjohdon konsultit. Brändinäkemyksen laajeneminen koskemaan yrityksen koko toimintaa tuntui istuvan osaksi yrityksen johtamisen pohdintaa.

Samaa olivat jo vuosia toitottaneet ainakin suuret mainostoimistot: ”Brändistrategiaa koskevat päätökset kuuluvat yrityksen johtoryhmän asialistalle”.

Millainen on liikkeenjohdon konsulttien ote brändistrategiasta? Konsulttiavun jälkeenkin moni yritys teutaroi yhä ainakin strategian käytäntöön siirtämisen tuskissa.

– Yritykset käyvät konsulttien kanssa läpi asiakkuusjohtamisen strategioita, esimerkiksi millaiset ovat yrityksen asiakassegmentit ja miten kutakin segmenttiä puhutellaan, mainostoimisto Tequilan asiakassuhdemarkkinoinnista vastaava strategiajohtaja Petteri Sivula kuvailee.

– Tuloksena on konsepti asiakkuuden hoitamiseen. Siihen tarvitaan mahdollisesti laaja valikko toimenpiteitä. Tämän kanavavalikon haltuunotossa yritykset ovat olleet yksin. Kokonaisuuden hahmottaminen sopii meidän tehtäväksemme.

Liikkeenjohdon konsulttien ja mainostoimistojen välimaastoon on jo syntynyt uudenlaista yritystoimintaa: brändin kilpailuedun kehittämiseen erikoistuneita yrityksiä. Tontilla ahkeroi ainakin helsinkiläinen toimisto Brand Worxx.

Brand Worxxin toimitusjohtaja Jari Taipale käyttää markkinointiviestinnästä tuttuja termejä: brändi, mielikuvat, erottuvuus, kohderyhmien puhuttelu. Sanat kuitenkin saavat mainontaa laajemmalle ulottuvat sisällön.

– Brändi on usein ymmärretty toimiksi, joihin liittyy maksettua viestintää. Meidän mielestämme brändi on väline yrityksen asiakaslupauksen antamiseen ja lunastamiseen. Brändi on mahdollisuus saavuttaa kilpailuetua ja johtaa sitä systemaattisesti.

Taipaleen mukaan kyse on siitä ainutlaatuisuudesta, joka tekee yrityksestä asiakkaita kiinnostavan ja heidän tarpeisiinsa vastaavan.

– Yrityksillä on suuri halu rakentaa systemaattisesti lisäarvoa toiminnassaan. Meidän tehtävämme on auttaa kilpailuedun ja erottuvuuden luomisessa kehittämällä yrityksen rakenteita ja toimintatapoja. Keskustelukumppanimme voi olla toimitusjohtaja tai kehitysjohtaja, laatujohtaja tai markkinointijohtaja, Taipale kuvaa yhtiönsä roolia yrityksen sisäisen kehitysprosessiin vauhdittajana.

Työprosessi etenee esimerkiksi näin: Taipale joukkoineen arvioi henkilöstön toimintatapojen johdonmukaisuutta ja yrityskuvaa, johtamismalleja, tuotekehitystä, tuotteita ja toimintaa markkinoilla.

– Näin löytyivät ne kilpailutekijät, jotka erottavat yrityksen muista ja kehityskohteet kilpailuetuun liittyvien tavoitteiden saavuttamiseksi, Taipale toteaa.

– Toteutusvaiheessa yritys kääntyy myös esimerkiksi koulutusyrityksen tai mainostoimiston puoleen. Usein yritys tekee tarvittavat toimenpiteet omalla joukollaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    2. 2

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    3. 3

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    4. 4

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    5. 5

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    6. 6

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    7. 7

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    8. 8

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    9. 9

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    10. 10

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    7. 7

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    8. 8

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää