Brändistrategian turvajoukot ilmoittautuvat asemiin

Brändistrategian rakentamisessa yritys ei taatusti jää yksin: kumppanuutta tarjoavat niin reviiriään laajentaneet mainonnan tekijät kuin brändikonsultit

Markkinoinnin omiin tarkoituksiinsa varanneesta brändistä on kovaa vauhtia tulossa synonyymi yrityksen koko olemassaolon tarkoitukselle. Yritykset miettivät, mikä tekee niistä ainutlaatuisen markkinoilla, miten ne vahvistavat erottuvuuttaan ja kiinnostavuuttaan, osaavatko ne keskustella asiakkaittensa kanssa heitä tyydyttävällä tavalla.

Muutos on pistänyt vipinää brändinrakentamisen palvelujen tarjoajiin. Moni uskoo osaavansa auttaa yrityksen selviytymis-, kasvu- ja menestysstrategioiden luomisessa.

Ensimmäisenä yritysten rinnalle ehättivät mainostoimistot, joiden työsarkaa on yrityksen perusviestin kiteyttäminen brändilupaukseksi. Matkan varrella on käynyt selväksi, että pelkkä lupaus ilman kykyä lunastaa herätettyjä odotuksia on yritykselle hengenvaarallista.

Mainostoimistot eivät parhaista yrityksistään huolimatta ole aina onnistuneet selvittämään yrityksille, mitä brändilupauksen antaminen edellyttää toiminnalta. Lopputuloksena on nähty esimerkiksi palveluyritysten maat ja taivaat lupaavaa mainontaa, jonka muistaminen palvelutilanteissa on herättänyt kitkerää hilpeyttä. Tai sitten mainonnassa on turvauduttu sellaisten mielleyhtymien luomiseen, joiden yhteyden mainostettavaan tuotteeseen tai palveluun on vain vaivoin havainnut.

Ratkaisuksi mainostoimistot ovat kehittäneet uudenlaisia toimintamalleja. Viime vuosina on syntynyt toimistoja, jotka tarjoavat luovia ratkaisuja mihin tahansa asiakaskohtaamisen vaiheeseen, joskus hyvinkin kauas perinteisen mainonnan keinoista.

Strategisen kumppanin mentävää aukkoa kiirehtivät täyttämään myös liikkeenjohdon konsultit. Brändinäkemyksen laajeneminen koskemaan yrityksen koko toimintaa tuntui istuvan osaksi yrityksen johtamisen pohdintaa.

Samaa olivat jo vuosia toitottaneet ainakin suuret mainostoimistot: ”Brändistrategiaa koskevat päätökset kuuluvat yrityksen johtoryhmän asialistalle”.

Millainen on liikkeenjohdon konsulttien ote brändistrategiasta? Konsulttiavun jälkeenkin moni yritys teutaroi yhä ainakin strategian käytäntöön siirtämisen tuskissa.

– Yritykset käyvät konsulttien kanssa läpi asiakkuusjohtamisen strategioita, esimerkiksi millaiset ovat yrityksen asiakassegmentit ja miten kutakin segmenttiä puhutellaan, mainostoimisto Tequilan asiakassuhdemarkkinoinnista vastaava strategiajohtaja Petteri Sivula kuvailee.

– Tuloksena on konsepti asiakkuuden hoitamiseen. Siihen tarvitaan mahdollisesti laaja valikko toimenpiteitä. Tämän kanavavalikon haltuunotossa yritykset ovat olleet yksin. Kokonaisuuden hahmottaminen sopii meidän tehtäväksemme.

Liikkeenjohdon konsulttien ja mainostoimistojen välimaastoon on jo syntynyt uudenlaista yritystoimintaa: brändin kilpailuedun kehittämiseen erikoistuneita yrityksiä. Tontilla ahkeroi ainakin helsinkiläinen toimisto Brand Worxx.

Brand Worxxin toimitusjohtaja Jari Taipale käyttää markkinointiviestinnästä tuttuja termejä: brändi, mielikuvat, erottuvuus, kohderyhmien puhuttelu. Sanat kuitenkin saavat mainontaa laajemmalle ulottuvat sisällön.

– Brändi on usein ymmärretty toimiksi, joihin liittyy maksettua viestintää. Meidän mielestämme brändi on väline yrityksen asiakaslupauksen antamiseen ja lunastamiseen. Brändi on mahdollisuus saavuttaa kilpailuetua ja johtaa sitä systemaattisesti.

Taipaleen mukaan kyse on siitä ainutlaatuisuudesta, joka tekee yrityksestä asiakkaita kiinnostavan ja heidän tarpeisiinsa vastaavan.

– Yrityksillä on suuri halu rakentaa systemaattisesti lisäarvoa toiminnassaan. Meidän tehtävämme on auttaa kilpailuedun ja erottuvuuden luomisessa kehittämällä yrityksen rakenteita ja toimintatapoja. Keskustelukumppanimme voi olla toimitusjohtaja tai kehitysjohtaja, laatujohtaja tai markkinointijohtaja, Taipale kuvaa yhtiönsä roolia yrityksen sisäisen kehitysprosessiin vauhdittajana.

Työprosessi etenee esimerkiksi näin: Taipale joukkoineen arvioi henkilöstön toimintatapojen johdonmukaisuutta ja yrityskuvaa, johtamismalleja, tuotekehitystä, tuotteita ja toimintaa markkinoilla.

– Näin löytyivät ne kilpailutekijät, jotka erottavat yrityksen muista ja kehityskohteet kilpailuetuun liittyvien tavoitteiden saavuttamiseksi, Taipale toteaa.

– Toteutusvaiheessa yritys kääntyy myös esimerkiksi koulutusyrityksen tai mainostoimiston puoleen. Usein yritys tekee tarvittavat toimenpiteet omalla joukollaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    2. 2

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    3. 3

      New York Times: Yhdysvaltojen talous ei kasva Trumpin lupaamaa tahtia

    4. 4

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    5. 5

      Ekonomisti löi huutomerkin luottamuslukuihin – ”Kasvukausi käsillä”

    6. 6

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    7. 7

      Euroalueella kuluttajien tunnelmat synkkenivät hieman

    8. 8

      Yle: Jättiliitto vaatii naisvaltaisten alojen palkkoihin kuoppakorotusta

    9. 9

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    10. 10

      Walking Dead -pelin tehnyt suomalaisyhtiö aikoo listautua pörssiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    2. 2

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    5. 5

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    6. 6

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    9. 9

      Yle: Jättiliitto vaatii naisvaltaisten alojen palkkoihin kuoppakorotusta

    10. 10

      Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    10. 10

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    11. Näytä lisää