Valikko

Suunto pelaa arvoilla

Sisäinen markkinointiprosessi sysäsi muutosvoimat liikkeelle urheiluinstrumentteja valmistavassa Suunnossa

Arvot ovat yritykselle välttämättömiä. Jos niitä ei ole, se on huono asia. Yhtä huono on, että ne kirjoitetaan johtoryhmän palaverin jälkeen paperille ja heitetään seinälle, eikä kukaan kuitenkaan käytä niitä, sanoo Suunnon toimitusjohtaja Dan Colliander.

Suunto on päättänyt olla erilainen kuin kaikki ne yritykset, joissa arvomappi kerää pölyä hyllyyn. Urheiluinstrumenttivalmistaja kasvattaa arvoprosessistaan järjestelmää käytännön työn tehostamiseen. Keinona on sisäinen markkinointi.

Yksi asia johti Suunnossa toiseen. Ilmapiirimittaukset paljastivat puutteita, joita yhtiö korjasi kouluttamalla esimiehiä. Pian kävi selväksi, että toiminnan ohjaamiseen tarvitaan tarkasti määritellyt periaatteet.

Suuntolaiset kaivoivat arvomapin esille.

Ensialkuun arvot eivät herättäneet työntekijöissä vastakaikua.

– Eräs työntekijä kysyi minulta, mitä tämä empaattisuus oikeastaan on. Minä ihmettelin, että eikö se ole normaali suomen kielessä käytetty sana. Se on kuulemma lälly eikä kukaan sellaista oikeastaan ymmärrä, Colliander kertoo.

Jo aiemmin määritellyt arvot vaikuttivat säilyttämisen arvoisilta. Ne vain kirjoitettiin uudestaan Suunto-nimen muotoon siten, että jokainen kirjain on yhden arvon alkukirjan.

– Kaikki ainakin tiesivät, että ovat Suunnossa töissä. Siitä oli hyvä lähteä eteenpäin.

Esimieskouluttajat kertoivat turkulaisesta ID-mainostoimistosta, joka on tehnyt vastaavia sisäisen markkinoinnin projekteja. ID esitteli Suunnolle arvopelin, jossa kaikki työntekijät vuorollaan miettivät yrityksen käytännön toimintaa ja sitä, mikä vastaa määriteltyjä arvoja ja mikä ei. Työntekijät saivat myös toimitusjohtajan omakätisesti allekirjoittamia arvopostikortteja kotiinsa aina perjantaisin.

– Toisen tai kolmannen perjantain jälkeen kourallinen ihmisiä tuli kysymään, onko sinun pakko piinata meitä viikonloppuisin? Toisaalta sillä oli luultavasti merkitystä, Colliander pohtii.

Prosessi on tuottanut Suunnossa tähän mennessä 43 parannusehdotusta. Seuraavaksi niitä ryhtyy pohtimaan noin 30 hengen ryhmä. Sen jäsenet ovat eri puolilta yritystä, monen ikäisiä ja kokemustaustoiltaan erilaisia. Ryhmä käy läpi ehdotukset, laatii niille aikataulut ja tavoitteet, määrittelee resurssit ja vastuuhenkilöt sekä huolehtii, että asia on mitattavissa.

– Aluksi olimme ihmeissämme, että mistä on kysymys. Kun se jatkui pitkään ja intensiivisesti, ihmiset alkoivat ajatella, että tässä ollaan oikeasti jotain tekemässä, sanoo uusmediasuunnittelija Jonna Louhisola.

Hänen mukaansa arvot ovat uineet sisään myös yleiseen keskusteluun.

– Saatetaan sanoa, että tämä on nyt sitä ”uniikkia”.

Talousjohtaja Mika Harjuaho kertoo, että prosessia on viety eteenpäin lähinnä talkoohengellä.

– Tämä on maksanut häviävän vähän verrattuna yleiskustannuksiin. Ehkä yksi ulkopuolisen järjestämä laivaseminaari maksaa saman verran kuin tämä hanke meille, sanoo Harjuaho.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    9. 9

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    10. 10

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää