Bob Pritchard vaatii jämähtäneet markkinoijat tilille

Markkinoinnin tulisieluiselle matkasaarnaajalle laiska markkinoija on kauhistus

Olen 61-vuotias ja innoissani työstä, jota teen. Te näytätte siltä kuin olisitte olleet kolme kuukautta vainaita! Markkinoinnissa ainoa tapa menestyä on haastaa itsensä tekemään asiat jatkuvasti paremmin. Herätkää! Innostukaa! Tehkää asiat eri tavalla kuin ennen!

Näin hiillostaa jo valmiiksi hellepäivän lämmittämää kuulijakuntaansa uuden markkinointiajattelun matkasaarnaaja Bob Pritchard.

Viime viikolla Suomessa Speaker’s Forumin puhujana vieraillut Pritchard on ottanut elämäntehtäväkseen markkinoinnin peruskivien moukaroinnin. Hän väittää, etteivät ihmisten ostopäätöksiin vaikuta hinta, tuotteen ominaisuudet, brändin vetovoima tai edes aiemmat hyvät kokemukset tuotteesta.

– Ketkä teistä ajavat markkinoiden halvimmalla autolla? Kenellä on halvimmat kuteet mitä kaupasta löytyi? Kuka osti viimeksi ruokakaupassa käydessään vain jokaisen tuoteryhmän edullisinta, tivaa Pritchard.

Ennen konsultiksi, seminaaripuhujaksi ja markkinointikirjailijaksi ryhtymistään australialaissyntyinen markkinointitornado muun muassa markkinoi Rupert Murdochin News Limited -sanomalehti-imperiumia, Formula ykkösiä, kriketin MM-kisoja ja oopperalaulajatar Kiri Te Kanawaa.

Väitteitänsä Pritchard tukee omilla kokemuksillaan ja nivaskalla tutkimustuloksia. Harvard Business Schoolin tutkimusmyllystä on muun muassa tulos, jonka mukaan 92 prosenttia ihmisistä on valmis vaihtamaan tuotteen toiseen samanlaiseen, ellei heidän haluamaansa tuotemerkkiä ole tarjolla.

Citybankin tutkimuksesta kävi ilmi, että 40 prosenttia yrityksistä, joiden liikeidea perustui halvoille hinnoille, teki konkurssin.

– Mitä enemmän alennatte hintoja, sitä kovemmat myyntitavoitteet joudutte asettamaan varmistaaksenne edes jonkinlaisen voittomarginaalin, Pritchard uhkaa.

Seuraava isku tulee asiakastyytyväisyyden puolesta puhujille.

– Kaksi kolmesta tyytyväisestä asiakkaasta ei koskaan osta tuotetta uudelleen. Asiakkaat nimittäin lähtevät siitä, että heillä on oikeus edellyttää tulevansa tyytyväisiksi. Jos todella haluatte saada heidät palaamaan luoksenne, teidän on saatava sukat pyörimään heidän jaloissaan, Prichard kiljaisee.

Rockefeller Instituten tutkimuksessa viime vuonna kävi ilmi, että vain yksi kymmenestä asiakassuhteesta loppuu, koska kilpailijan tarjous on kiinnostavampi. Sen sijaan kahdessa tapauksessa kolmesta syy on asiakkaan tunne, ettei hänestä välitetä.

Prichardin mielestä eurooppalaiset ovat rakentaneet yksityisyyden suojasta ansan, joka estää yrityksiä oppimasta tuntemaan asiakkaitaan. Tilanne johtaa kohderyhmäanalyyseihin, joissa ei ole päätä eikä häntää.

– Yli 25-vuotiaat akateemisesti koulutetut ylimmän tuloluokan ihmiset ei ole mikään kohderyhmä, Pritchard toruu.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    2. 2

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    3. 3

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    4. 4

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    5. 5

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    6. 6

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    7. 7

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    8. 8

      Ikea pahoittelee mokaansa – israelilaiskatalogi esittelee kotia ilman naisia ja tyttöjä

    9. 9

      Näin korkojen nousu näkyisi asuntomarkkinoilla – iskisi ensin pieniin asuntoihin

    10. 10

      Näin huippukykyjä houkutellaan: yhdeksän erikoista työsuhde-etua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    3. 3

      Uutissuomalainen: Finlayson suuttui uusnatsistisen verkkokaupan myynnistä

    4. 4

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    5. 5

      Ikea pahoittelee mokaansa – israelilaiskatalogi esittelee kotia ilman naisia ja tyttöjä

    6. 6

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    7. 7

      Näin korkojen nousu näkyisi asuntomarkkinoilla – iskisi ensin pieniin asuntoihin

    8. 8

      Kommentti: EK mullisti Suomen – ja antoi ”syötön Sdp:n lapaan”

    9. 9

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    5. 5

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    6. 6

      Asuntokaupan 10 vaaran merkkiä – näin vältät astumasta miinaan

    7. 7

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    8. 8

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää