Valikko

Bob Pritchard vaatii jämähtäneet markkinoijat tilille

Markkinoinnin tulisieluiselle matkasaarnaajalle laiska markkinoija on kauhistus

Olen 61-vuotias ja innoissani työstä, jota teen. Te näytätte siltä kuin olisitte olleet kolme kuukautta vainaita! Markkinoinnissa ainoa tapa menestyä on haastaa itsensä tekemään asiat jatkuvasti paremmin. Herätkää! Innostukaa! Tehkää asiat eri tavalla kuin ennen!

Näin hiillostaa jo valmiiksi hellepäivän lämmittämää kuulijakuntaansa uuden markkinointiajattelun matkasaarnaaja Bob Pritchard.

Viime viikolla Suomessa Speaker’s Forumin puhujana vieraillut Pritchard on ottanut elämäntehtäväkseen markkinoinnin peruskivien moukaroinnin. Hän väittää, etteivät ihmisten ostopäätöksiin vaikuta hinta, tuotteen ominaisuudet, brändin vetovoima tai edes aiemmat hyvät kokemukset tuotteesta.

– Ketkä teistä ajavat markkinoiden halvimmalla autolla? Kenellä on halvimmat kuteet mitä kaupasta löytyi? Kuka osti viimeksi ruokakaupassa käydessään vain jokaisen tuoteryhmän edullisinta, tivaa Pritchard.

Ennen konsultiksi, seminaaripuhujaksi ja markkinointikirjailijaksi ryhtymistään australialaissyntyinen markkinointitornado muun muassa markkinoi Rupert Murdochin News Limited -sanomalehti-imperiumia, Formula ykkösiä, kriketin MM-kisoja ja oopperalaulajatar Kiri Te Kanawaa.

Väitteitänsä Pritchard tukee omilla kokemuksillaan ja nivaskalla tutkimustuloksia. Harvard Business Schoolin tutkimusmyllystä on muun muassa tulos, jonka mukaan 92 prosenttia ihmisistä on valmis vaihtamaan tuotteen toiseen samanlaiseen, ellei heidän haluamaansa tuotemerkkiä ole tarjolla.

Citybankin tutkimuksesta kävi ilmi, että 40 prosenttia yrityksistä, joiden liikeidea perustui halvoille hinnoille, teki konkurssin.

– Mitä enemmän alennatte hintoja, sitä kovemmat myyntitavoitteet joudutte asettamaan varmistaaksenne edes jonkinlaisen voittomarginaalin, Pritchard uhkaa.

Seuraava isku tulee asiakastyytyväisyyden puolesta puhujille.

– Kaksi kolmesta tyytyväisestä asiakkaasta ei koskaan osta tuotetta uudelleen. Asiakkaat nimittäin lähtevät siitä, että heillä on oikeus edellyttää tulevansa tyytyväisiksi. Jos todella haluatte saada heidät palaamaan luoksenne, teidän on saatava sukat pyörimään heidän jaloissaan, Prichard kiljaisee.

Rockefeller Instituten tutkimuksessa viime vuonna kävi ilmi, että vain yksi kymmenestä asiakassuhteesta loppuu, koska kilpailijan tarjous on kiinnostavampi. Sen sijaan kahdessa tapauksessa kolmesta syy on asiakkaan tunne, ettei hänestä välitetä.

Prichardin mielestä eurooppalaiset ovat rakentaneet yksityisyyden suojasta ansan, joka estää yrityksiä oppimasta tuntemaan asiakkaitaan. Tilanne johtaa kohderyhmäanalyyseihin, joissa ei ole päätä eikä häntää.

– Yli 25-vuotiaat akateemisesti koulutetut ylimmän tuloluokan ihmiset ei ole mikään kohderyhmä, Pritchard toruu.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    2. 2

      Lehti: Hatchimals-hulluus iski - kirjailija osti hittileluja 20 000 dollarilla

    3. 3

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    4. 4

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    5. 5

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    6. 6

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    9. 9

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    10. 10

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    3. 3

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    4. 4

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    11. Näytä lisää