Valikko

Saksan toimistotähti hinkuu parempiin asemiin ja Amsterdamiin

Saksalainen Springer & Jacoby hinkuu Euroopan parhaaksi mainostoimistoksi. Mainetta toimisto on hankkinut muun muassa suomalaisen jenkan ja formulakuskien avulla.

Eivät mahtaneet Reino Helismaa ja Toivo Kärki eläessään arvata, että heidän yhteistyötään palkittaisiin armon vuonna 2003 Saksan mainosfilmituottajien gaalassa.

Näin kuitenkin kävi: kumppanusten jenkka palkittiin vuoden parhaana mainosmusiikkina. Se tahditti Mercedes Benzin mainosta, jossa Erja Häkkinen kurvaili suomalaisessa maalaismaisemassa sellaista vauhtia, että reitin varrella arvailtiin ratissa olevan tunnetusti nopean aviomiehen.

”Typisch Mika” toi tekijälleen, hampurilaiselle Springer&Jacobylle viime vuonna palkintoja myös muissa mittelöissä. Tämä on enemmän sääntö kuin poikkeus, sillä yritys ollut jo vuosia Saksan palkituin mainostoimisto.

Werben&Verkaufen-lehden viimeisimmässä rankkauksessa, jossa lasketaan yhteen sekä kotimaiset että kansainväliset palkinnot, toimisto keräsi runsaat 800 pistettä eli 200 enemmän kuin seuraavat. Tuorein Gunn Reports listaa toimiston maailman 20. parhaaksi vuosina 1999– 2003 saatujen palkintojen perusteella.

Vielä tämän vuosikymmenen kuluessa Springer& Jacoby aikoo olla myös Euroopan paras mainostoimisto luovuudella ja asiakastyytyväisyydellä mitaten.

– Se ykkösasema, mikä meillä on Saksassa, ei ole saavutettu vielä pitkään aikaan. Olemme kuitenkin matkalla sinne ja yhä useammin kilpailujen loppusuoralla ja kansainvälisissä rankkauksissa, sanoo kansainvälisistä toiminnoista vastaava johtaja Oliver Schwall.

Tavoite saavutetaan Schwallin mukaan multikulttuurisella ajattelulla, 360 asteen näköpiirillä ja sääntöjä murtavilla suurilla ideoilla, jotka eivät välttämättä mahdu klassisen mainonnan raja-aitojen sisälle.

Perustana on yrityksen ”kolmen e:n ja neljän k:n strategia”, joka kääntyy suomeksi sanoiksi ”yksinkertainen, oivaltava, tarkka, asiakas, luomus, kulttuuri ja kassa”.

Viiden viime vuoden kuluessa Springer&Jacobi on avannut toimistot Lontoossa, Pariisissa, Milanossa, Madridissa, Wienissä ja Zürichissä.

– Toiminnan aloittaminen kestää aikansa, mutta tärkeintä on, että lopussa oikeat ihmiset ovat oikeilla paikoilla. Se on nyt saavutettu, sanoo Schwall. Seuraava askel on pääkonttorin siirtäminen kesäkuussa Amsterdamiin.

– Amsterdam on ehdoton eurooppalainen sulatusuuni. Siellä syntyy riittävästi energiaa eurooppalaiseen kampanjaan.

Oikeisiin ihmisiin kuuluu myös tuore luova johtaja Aris Theophilakis. Norjalaissyntyisellä Theophilakisilla on kokemusta muun muassa Lontoosta, Singaporesta ja Hongkongista ja Cannesin leijonia kaikissa väreissä.

– Arin kansainvälinen kokemus ja luova potentiaali tekevät hänestä ihanteellisen ihmisen kehittämään luovia tuotteita eri maihin ja kulttuureihin, ylistää Schwall.

Runsas kolmannes Springer&Jacobyn osakkeista on kuulunut syyskuusta 2002 Interpublic Holdingille. Schwall luonnehtii kumppanuutta elintärkeäksi kansainvälistymiselle, mutta korostaa yhtä lailla itsenäisen aseman ja oman toimintakonseptin merkitystä.

– Toimipisteet jakautuvat noin 30 ihmisen yksiköihin, joista jokaisella on oma toimitusjohtaja ja luova johtaja. Tämä takaa joustavuuden ja reaktiokyvyn sekä asiakkaiden että työntekijöiden suuntaan, Schwall sanoo.

– Omistajavetoisella, mutta väljässä yhteydessä laajempaan verkostoon elävällä toimistolla on parhaat edellytyksen asemoitua Euroopan kentälle, hän uskoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    2. 2

      Ferrari takoi uudet pohjat Milanossa

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    6. 6

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    7. 7

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    8. 8

      Pankkiala: Asunnot eivät ole liian kalliita

    9. 9

      Bensankulutus: Vuosikausien kasvu voi tyssätä

    10. 10

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    10. 10

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää