Valikko

Kaikkienjanoistensankari

Tämän kevään myyntikuningas on Alkon toimitusjohtaja Jaakko Uotila. Kilpailu koveni, mutta Alko senkun porskuttaa. Viinaa meni Helsingin Sanomien mukaan toukokuun alussa kaupaksi noin kolmannes viimevuotista enemmän, vaikka tuonti Virosta vapautui.

Uotila pääsi huippumyyntiin klassisella tavalla: hinnoittelua muuttamalla. Siinä auttoi omistaja, joka päätti tyytyä entistä pienempään tuottoon. Maaliskuussa voimaan tullut veronalennus teki suomalaisista lähiviinan ystäviä ilman että Alkon kate kutistui.

Alkon ei tarvinnut edes mainostaa hinnanalennusta. Sen teki media tavalla, jota voi kutsua suuren luokan kuhinamarkkinoinniksi.

Hallitus onnistui Alkon markkinoinnissa, mutta Alko itse ei yritä tarpeeksi. Riittävillä markkinointiponnistuksilla tuonti Virosta tyrehtyisi kokonaan.

Alkon kannattaisi nyt tarttua markkinointistrategiansa kaikkiin perusosiin. Tuoteratkaisu on ainakin päällisin puolin kunnossa, mutta jakeluaan Alko voisi tehostaa.

Vähän yli 300 kauppaa ja 140 tilauspistettä eivät riitä. Tarvitaan ainakin A-kioskeja ja ympäri vuorokauden toimivia alkotakseja, todennäköisesti myös verkostomarkkinoijia ja ovelta ovelle -myyjiä. Omistaja hyväksyisi Alkon uuden jakelustrategian mutinoitta, koska siinä syntyisi tuhansia uusia työpaikkoja.

Kohderyhmänsä Alko voisi segmentoida nykyistä paremmin. Paria hassua viinimyymälää lukuun ottamatta se on nyt kaikille kaikkea. Tämän on muututtava, jotta myyntiluvut jatkavat kasvua. Alkon pitää perustaa laatikkomyymälöitä, joissa myydään vain muutamaa tuotetta isommissa erissä, ja pelkästään kallista laatutavaraa myyviä boutiqueita, joihin pääsee maanantaisin vain sopimalla siitä etukäteen.

Kanta-asiakasjärjestelmä Alkon pitää perustaa viipymättä. Joka kuudes pullo ilmaiseksi! Kanta-asiakastarjouksena kahden pullon ostajalle taskumatti kaupan päälle! Myös tuote-esittelyt, Kosteat päivät ja kanta-asiakasmatkat kuuluvat uuden Alkon markkinointivalikoimaan.

Hyvällä alulla Alkon brändiuudistus jo on. Oven edessä Sorbus-pullo kainalossa makaava vaivaisukko tekee kokonaisvaltaista markkinointiviestintää uuden, tehokkaamman alkoholimyymälän puolesta. Ainakaan ensimmäisenä ei tule mieleen että kas, siinäpä sosiaalisesti ja ympäristöllisesti vastuullisen toimijan korkeatasoisesta palvelusta nauttinut ihminen.

Jos omistaja ei tarkoittanut tätä, olisi ehkä kannattanut uudistaa brändiä vähän kerrallaan. Olisi pysynyt asiakas mukana.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    8. 8

      Näkökulma: Vaarallisin jytky uhkaa 4. joulukuuta – voittaisi Brexitin ja Trumpin

    9. 9

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    10. 10

      Likainen juttu – tästä matkatoimisto vaikenee

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää