Valikko

Asiakas astuuCannesiin

Maailman arvostetuimman mainosfestivaalin omistajaRoger Hatchuel intoilee korkea-arvoisista mainostajista,mutta ei silti antaisi heille enempää tuomaristopaikkoja

Cannes Lions -mainosfestivaalin omistaja ja hallituksen puheenjohtaja Roger Hatchuel on tikahtua innostukseen. – Tämä on fantastista! En olisi koskaan uskonut näkeväni tätä päivää! Olen vetänyt festivaalia 18 vuotta, enkä voi millään uskoa, että Procter & Gamblen hallituksen puheenjohtaja A.G.Lafley tulee Cannesiin!

Hatchuel on juuri ehtinyt kertoa, että juhannusviikolla järjestettävä Cannes Lions kerää tänä vuonna enemmän ja arvovaltaisempia asiakkaita kuin koskaan. Kulutustavarajätti Procter & Gamblen lisäksi Etelä-Ranskaan lähettävät joukkonsa muun muassa Coca-Cola, McDonald’s ja General Electric. Suuret asiakkaat houkuttelevat Hatchuelin mukaan paikalle myös maailman mainostoimistojättien terävimmän kärjen.

– Meille tulevat kaikki!

Mainostajien maihinnousu on Hatchuelin mukaan merkki siitä, että luova työ on arvossaan.

– On erittäin rohkaisevaa nähdä, että asiakkaat ovat kiinnostuneita luovuutta mittaavan kilpailun voittamisesta, Hatchuel vakuuttaa.

– Aiemmin mainostoimiston johtaja oli onnellinen Procter & Gamblen asiakkuudesta, mutta luovat ihmiset pitivät sitä rangaistuksena. Nykyään sekä pomot että suunnittelijat ovat haltioituneita siitä, että saavat työskennellä P&G:n kanssa.

Tänä vuonna asiakkaat saivat ensimmäistä kertaa edustajansa kilpailun tuomaristoon, tosin vain mediasarjaan. Muualle heillä ei Hatchuelin mielestä ole asiaakaan.

– Mediaraatiin asiakas sopii, koska asiakkaat ovat nykyään usein mainostoimistoja edellä median tutkimuksessa ja sen luovassa käytössä. Muilla mainonnan osa-alueilla näin ei ole.

Asiakkaan rooli Cannesissa on kasvanut varsinkin palkintoriehaa edeltävän seminaarin sisällössä. Tänä vuonna alkuviikon erityisteemoina ovat suoramarkkinointi ja media, ja esiintyjälistalla on useita asiakkaiden puheenvuoroja. P&G:n lisäksi estradille nousevat esimerkiksi Nokian ja Volvon edustajat. Loppuviikolla mikrofonia pitelevät sentään perinteiseen tapaan mainostoimistot.

– Rajat asiakkaiden ja toimistojen välillä kaatuvat, Roger Hatchuel kiihdyttää.

– Se on hyvä, koska silloin älykkäät ihmiset pyrkivät samaan suuntaan. Ei ole mitään järkeä siinä, että yhdellä puolella on konservatiivinen yritysjohtaja, toisella huippuluova mainosmies ja välissä iso väärinkäsitys, hän sanoo.

Mainostoimistoilla on Hatchuelin mielestä oppimista mainostajilta ainakin siinä, miten Cannesissa käyttäydytään. Häntä surettaa se, että monelle Cannes merkitsee viikon mittaisia rantabileitä.

– Se on onnetonta! Cannesissa voisi oppia paljon, Hatchuel huokaa.

– P&G lähetti meille viime vuonna 29 ihmisen joukkueen, joista jokaisella oli selvät toimintaohjeet. Festivaalilauantaina he pitivät neljän tunnin yhteenvedon siitä, mitä kukin oli havainnut. Seuraavalla viikolla yhtiö kertoi oppimastaan 120 markkinointijohtajalleen. Se oli niin hyödyllistä, että tänä vuonna yhtiö lähettää Cannesiin 54 ihmistä.

Tähän Hatchuel vetoaa myös silloin, kun tulee puhe Cannesin hinnoista. Yhden mainosspotin lähettäminen kisaan maksaa 550 euroa, osallistuminen festivaaliin melkein 2 100 euroa.

– Valitukset ovat naurettavia! Jos tulee Cannesiin eikä tee töitä, sitten festivaali on kallis. Mutta mikä tahansa päivän seminaari Lontoossa tai Pariisissa maksaa 500–600 puntaa päivä, eikä siellä ole tällaista tarjontaa ja kolmea gaalaa.

Kritiikkiä Cannes on kerännyt myös joistakin tuomarivalinnoistaan. Tänä vuonna filmi-, printti- ja ulkomainosraateja johtaa Intian Ogilvy & Matherin luova johtaja Piyush Pandey, joka on ainakin Suomessa varsin tuntematon. Pahat kielet ovat olleet tietävinään, että puheenjohtajuus on palkinto intialaistöiden tulvasta.

– Silkkaa tietämättömyyttä! Minä ajattelen Cannesin brändiä, en kilpailutöiden määrää. Meidän on aika tunnustaa idän merkitys, Hatchuel kimmastuu.

– Ei Saatchi & Saatchin luova johtaja Bob Isherwoodkaan ollut kovin tunnettu silloin, kun neljä tai viisi vuotta sitten nimitin hänet päätuomariksi. Nyt on! Ja hän on fantastinen!

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    4. 4

      Nokia ja Outokumpu pomppasivat päivän päätteeksi

    5. 5

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    6. 6

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    7. 7

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    8. 8

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    9. 9

      Ferrari takoi uudet pohjat Milanossa

    10. 10

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    5. 5

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    6. 6

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    7. 7

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää