Säästöpakkauksillapäin halpoja hintoja

Saksalaiset maanviljelijät päivystivät lehmineen pitkin kevättä muun muassa Lidlin ja Aldin myymälöiden edessä osoittamassa mieltään maidon polkumyyntiä vastaan.

Maidon sisäänostohintoihin vaadittiin seitsemän prosentin korotusta, mutta toisin kävi. Tänä vuonna sovituissa sopimuksissa hinnat ovat vielä aiempaakin alhaisemmat.

Halvoilla hinnoilla mainostetaan näinä aikoina myös lähes kaikkea muuta. Kauppa sahaa kuitenkin aivan turhaan omaa oksaansa, sillä myynnin lisäämiseen on paljon muitakin keinoja, moittii Mannheimin yliopiston markkinaorientoituneen yritysjohtamisen laitoksella tehty tutkimus.

Asiakkaiden mielipiteitä selvittäneen tutkimuksen mukaan esimerkiksi tavallista suuremmat pakkaukset ovat selvästi hintaa tehokkaampi konsti saada ihmiset ostamaan enemmän.

Uusia ostajia tuotteelle saa parhaiten esitteillä ja silmiinpistävillä myyntitelineillä. Kalliimpaan hintaluokkaan siirtymisen edistäminen taas sujuu tehokkaimmin tuotetesteillä. Kokonaan uuteen ostopaikkaan asiakkaat saa houkuteltua esitteillä ja kilpailuilla.

Peräti puolet haastatelluista kuluttajista piti myymälöissä järjestettäviä kilpailuja mukavina ja viihdyttävinä elämyksinä.

Vähiten suosituksi myynninedistämiskeinoksi osoittautuivat tarjouskupongit, joiden käyttöä kannattaa vain joka kahdeksas kuluttaja. Hieman suopeammin niihin suhtaudutaan silloin, kun kohderyhmä on rajattu.

Tämän varaan pelaavat myös kauppa- ja palveluyritysten yhteiset asiakaskortit kuten Payback ja HappyDigits, jotka lähettelevät asiakkailleen tiuhaan joko alennusta tai lisäpisteitä lupaavia kuponkeja.

Näkökulmia saksalaisen kuluttajan mieleen tarjosi vastikään myös dpm-team-nimisen yrityksen selvitys merkkiuskollisuudesta.

Uskollisuuden takaavat sen mukaan hyvä hinta-laatusuhde, myönteiset kokemukset ja laatu. Testitulokset, tuttavien suositukset tai tuotteen saatavuus mahdollisimman monesta liikkeestä sen sijaan jäivät kauas kärkikolmikon jälkeen ja imago jopa hännänhuipuksi.

Eri tuotteista saksalaiset ovat ylivoimaisesti uskollisimpia savukemerkilleen. Perässä tulivat muun muassa hammastahna, kivennäisvesi ja olut. Tiuhimmin merkkiä vaihdetaan siivousaineissa ja farkuissa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    2. 2

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    3. 3

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    4. 4

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    5. 5

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    6. 6

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    7. 7

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    10. 10

      Näin korkojen nousu näkyisi asuntomarkkinoilla – iskisi ensin pieniin asuntoihin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    5. 5

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää