Valikko

Kansansuosikin kvanttiloikka

Uusi Opel Astra panee Golfin ja Corollanselkä seinää vasten

Opelilla on uuden Astran suhteen harvinaisen paljon pelissä. Yhtiön ylivoimainen volyymimalli kompastui viime vuosikymmenen lopulla kiusallisiin laatuongelmiin. Pikkuviat ja korjaamokäynnit rapistivat Astran mainetta konstailemattomana käyttöautona.

Pian myös myyntiluvut kääntyivät jyrkkään pudotukseen, eivätkä runsaatkaan varustelisäykset tuoneet myyntiin kaivattua vauhtia.

Kuvaavaa on, että Astra oli vielä 1990-luvun lopulla Suomen myydyin automalli. Viime vuonna se oli vajonnut jo 18. sijalle, kun samanikäinen Volkswagen Golf keikkui kakkosena. Tappion karvautta lisäsi se, että Astra oli takavuosina suosittu myös työsuhdeautona.

Opelin railakkaasta uudistuslinjasta saatiin osviittaa jo Signumin, Vectran ja pienen tila-auton Merivan kohdalla. Vanhoja on turha muistella myöskään Astraan istahdettaessa. Auto on uusittu tietoisesti kiireestä kantapäähän ja laatutasonkin vakuutetaan olevan kunnossa. Siitä saadaan tietoa viimeistään ensi syksynä, kun mallisarjan ensimmäiset yksilöt ovat saaneet taakseen reilummin kilometrejä.

Astran kovin vastustaja ja verrokki on Volkswagen Golf, mutta sellaiseksi kannattaa laskea myös Toyota Corolla. Kotikentällään Saksassa Opel on ottanut Golfista ainakin ensimmäisen erävoiton. Kauppa on käynyt aggressiivisen hinnoittelun ansiosta jopa odotuksia paremmin, ja Volkswagen on jo joutunut uusimaan oman uutuutensa varustelistaa. Toyotan vastavetona on syksyllä tuleva uusi Corolla.

Opelin temppu saattaa onnistua myös Suomessa, sillä Astra antaa ensituntumalta Golfia raikkaamman vaikutelman. Kyse on toki maku- ja arvostusasioista, mutta viime metreillä juuri ne voivat ratkaista kaupan.

Toisin kuin Golfia, Astraa ei nopealla vilkaisulla edes tunnista Opeliksi. Ahaa-elämykset jatkuvat myös sisätiloissa. Kojelauta ja sisustus on pantu täysin uuteen uskoon. Mittaristo on konstailematon ja selkeä. Kulmikas yleisilme on tuttu Vectrasta.

Sopiva ajoasento löytyy helposti, eikä hallintalaitteiden sijoittelussa ole huomautettavaa. Plussaa tulee myös cd-radion ja ajotietokoneen helppokäyttöisyydestä. Kaiken lisäksi sen näyttötekstit ovat suomenkieliset.

Hermoja sen sijaan kiristää jo Signumissa ja Vectrassa haukuttu vilkkukytkin, jossa ei ole perinteistä hammastusta ja palautusta. Ensimmäiset kaupunkiajokerrat ovatkin pelkkää vilkutusta vuoronperään oikealle ja vasemmalle. Lokeroita ja mukitelineitä saisi niitäkin olla enemmän. Hansikaslokeroon mahtuu lähinnä ohjekirja.

Astran ajettavuudessa ei ole tietoakaan takavuosien tahmeudesta. Ajotuntuma on selvästi edeltäjää herkempi, mutta silti kiitettävän tunnokas. Kun vaihteensiirtokin toimii täsmällisesti ja kakistelematta, on Golfin etumatkaa kurottu tässäkin kiinni.

Koeajossa olleen Enjoy-version 1,6-litrainen ja 77-kilowattinen moottori kuljetti autoa yllättävänkin ripeästi, ja meno maistui myös rivakassa moottoritieajossa.

Kulutukseltaan auto on keskikastia; valmistajan ilmoittamiin lukemiin pääsee vain ecodrive-ammattilainen.

Jämäkän tuntuista yleistuntumaa rapistaa melkoinen rengasmelu, joka tosin alkaa olla jokaisen automerkin riesa. Karkealla asfaltilla korva erotti pientä resonointia myös korissa ja muoviosissa.

Takapenkille on saatu edeltäjää väljemmät tilat, mutta takakontista on kadonnut tärkeitä litroja. Kesän tullen niitä tarjotaan lisää korvaamalla tavaratilan pohjalla oleva vararengas korjauspaketilla. Suksiluukku on tarpeellinen lisä.

Astralle voi veikata uutta nousua takaisin automyynnin kärkikuusikkoon. Hinta ja varusteet ovat pääkilpailijoihin nähden kohdallaan, sillä autoa myydään vain viisiovisena. Syksyllä tarjolle tulee myös farmari.

Jatko onkin kiinni käyttäjäkokemuksista, sillä yksikin ikävä tyyppivika voi katkaista myynniltä siivet pitkäksi aikaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    4. 4

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    5. 5

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    6. 6

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    7. 7

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    8. 8

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    9. 9

      ISTV:n Nobel-studio: Tällaiset juhlat Bengt Holmströmiä odottavat Tukholmassa

    10. 10

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    4. 4

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    5. 5

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    8. 8

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää