Valikko

Viking Line seilasi alkukevään tappiolla

Viinaveropäätös rokotti varustamon kevään tuottoja

Viking Linen helmi–huhtikuu sujui tappion merkeissä, kun viime vuonna vastaavaan aikaan tehtiin nollatulosta. Laivayhtiön liikevaihtokin pieneni hieman eli runsaat neljä prosenttia. Samaten koko puolivuotiskausi marraskuusta huhtikuun loppuun seilattiin miinuksella. Tappio suureni 1,24 miljoonasta eurosta 3,1 miljoonaan euroon, ja liikevaihtokin aleni.

Heikentyneeseen vireeseen vaikuttivat alentuneet matkustajamäärät ja Suomen viinaveropäätös. Matkustajakohtainen tuotto pieneni, kun laivahintoja jouduttiin alentamaan niiden tuotteiden kohdalla, joiden verotaso aleni.

Matkustajamäärät laskivat puolivuotiskaudella 2,7 prosenttia. Kasvua tuli Ruotsi–Ahvenanmaa–Suomi-liikenteessä, mutta Helsinki–Tallinna-linjalla matkustajamäärä laski.

Viking Linen toimitusjohtaja Nils-Erik Eklundin mukaan matkustajamäärien lasku Tallinnan-liikenteessä johtui aluksen vaihtamisesta eikä niinkään markkinoiden häviämisestä kilpailijoille. Isompi Cinderella siirtyi syksyllä Tukholman ja Maarianhaminan välille, ja sitä korvaamaan tuli matkustajapaikoiltaan pienempi mutta rahtikapasiteetiltaan isompi Rosella.

Kuluva vuosi jäähuonommaksi

Laivayhtiön näkymät tälle vuodelle ovat muuttuneet aiempaa pessimistisemmiksi. Vielä marras–tammikuun osavuosikatsauksen yhteydessä Viking Line totesi, että yhtiön kuluvan toimintavuoden 2003/2004 tuloksen arvioidaan olevan ”hieman alhaisempi” kuin vuonna 2002/2003. Eilen sävy oli synkempi ja sana ”hieman” oli pudotettu pois.

– Kilpailu ulkomaisten laivayhtiöiden ja Viking Linen Rosellan välillä on erittäin kovaa erityisesti siksi, että virolaisten miehityskustannukset ovat aivan eri luokkaa kuin Suomessa. Toiseksi on tämä Suomen alkoholiveron laskeminen. Kun laivoilla on alennettu myymälöiden tuotteiden hintoja, tuloksemme matkustajaa kohti on tässä vaiheessa alhaisempi kuin viime vuonna, sanoo Eklund.

Toukokuun kehityksestä Tallinnan-reitillä Eklund sanoo, että yllätyksiä ei ole syntynyt.

– Liikenne on sujunut mukavasti. Tärkeää on tieto siitä, että asiakkaat eivät mene laivalle erityisesti ostamaan viinaa. Mehän emme myy ensisijaisesti alkoholia vaan kuljetusta ja mukavia elämyksiä, Eklund toteaa.

Uudet laivatpuuttuvat

Monien kilpailijoiden uusiessa laivakapasiteettiaan Viking Line on pitäytynyt vanhoissa aluksissaan. Viimeisin ostos on vuonna 1997 hankittu Gabriella. Toimitusjohtaja ei näe tätä kuitenkaan negatiivisena asiana.

– Hintakilpailu on erittäin kovaa. Kaikeksi onneksi meillä ei ole ollut mitään velkaa, kun taas muilla varustamoilla on mahdollisesti uusia laivoja ja he maksavat suuria summia korkoina ja lyhennyksinä. Me voimme kaikessa rauhassa jatkaa linjaamme ja tarjota erittäin kilpailukykyisiä hintoja. Uskon, että tällä tavalla Viking Line menee vähitellen eteenpäin, Eklund toteaa.

Eklundin mukaan Viking Linekin joutuu jossain vaiheessa uudistamaan kalustoaan. Uusien laivojen hankinta on kuitenkin kiinni etenkin kannattavuudesta. Yhtiössä seurataan tänä vuonna tarkasti Tallinnan liikennettä ja Rosellan menestystä ja mietitään jatkostrategioita.

– Me seuraamme hyvin tiiviisti liikenteen kehitystä, jotta tiedämme, mitä asiakkaat haluavat ja mitä meidän pitäisi tulevaisuudessa tarjota, Eklund sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    4. 4

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    5. 5

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    6. 6

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      ”Kreikka voi palata lainamarkkinoille vuonna 2018”

    9. 9

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    10. 10

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    7. 7

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    8. 8

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää