Valikko

Valtaa ei saa antaakauppiassäädylle

Kolumni
Otsikon sanat ovat Akira Kurosawan elokuvasta Yojimbo, Onnensoturi. Siinä työtön samurai ihmettelee, mihin vanha Japani on hylännyt jaloimmat ihanteensa kuten harmonian ja kauneuden tavoittelun.

Ehkä näin on käynyt myös mainosalalle. Se suree arvostuksen puutetta, mutta syyttäköön itseään. Valta on lipsunut takaisin kauppiassäädylle.

Vain vähän aikaa valta oli suunnittelijoilla, joissa elää bisneksentekoa enemmän palava hinku ihmismieltä kiehtovan mainonnan tekemiseen. Harmi, sillä fiksu mainonta on tärkein syy, mikä saa lahjakkaat nuoret hakeutumaan alalle.

Sama koskee medioita. Nekään eivät enää puhu sisällöstä, vaan siitä kuinka tulosta tahkotaan. Sisällöksi kelpaa törky ja hömppä. Pääasia että käy kaupaksi.

Onko syynä moderni taloustiede, jolle ihmiskunnan tulevaisuuskin on vain laskentatoimi? Pahalta näytti, kun maailman taloustieteilijöiden ympäristökokous julisti, että ilmastonmuutoksen estäminen ei ole investointina vielä kannattava. Ihme jengiä. Ensin ne loivat kvartaalitalouden ja nyt ne valittavat, että se tekee elämästä helvetin.

Jos mainosala haluaa irtautua kyynisestä liikemiesmielikuvastaan, sen pitäisi palata olennaisen äärelle eli upean ja lumoavan mainonnan tekemiseen. Advertising Age -lehden kolumnisti Carl Hixon määritteli tavoitteen näin:

– Meidän pitää palkita mainoksemme vaikutuspiiriin joutuvat ihmiset. Katsojille tulee jäädä jotain arvokasta ja nautinnollista vastalahjaksi mainokseen käytetystä ajasta.

Uskon yhä ruotsalaisen art directorin Lars Hallin yleistykseen. Larsin mukaan mainosalalla on kaksi tapaa toimia.

Liikemiesmalli lähtee siitä, että istutaan lautasen reunalla ja katsotaan alaa sillä silmällä, että minulle kuuluu siivu tuosta bisneksestä. Sitten käydään taistoon hampaat tanassa. Suunnittelijamalli lähtee siitä, että hypätään takki auki uimaan keskelle porisevaa noidankattilaa ja ryhdytään tekemään loistavia mainoksia.

– Eli tehdään juuri sitä, mikä on kaikkein mielenkiintoisinta, luonnehti Lars ja jatkoi:

– Tunnelma toimistossamme on mahtava. Ei hampaat irvessä repimistä. Alan parhaat lahjakkuudet ja fiksuimmat asiakkaat koputtelevat ovelle. Ja mikä hienointa, taloudellinen tulos tulee kuin vahingossa itsestään.

Näin toimi Hall & Cederqvist, aikansa legenda, jonka ei loistonsa aikana suostunut tekemään töitä tylsille asiakkaille.

Tällainen idealismi kiehtoo yhä. Erään suomalaisen menestystoimiston konsernijohtaja sanoi, että maamme luovat kunkut alkavat olla väsähtäneitä, koska mammonat on tienattu. Hänen mukaansa seuraava tähtitoimisto tulee takaa vasemmalta. Luovan vallankumouksen tekee hall & cederqvistiläisesti ajatteleva nuorten ryhmä, joka haluaa näyttää, että se osaa transmodernin mainonnan kielen. Osakkuuksia enemmän sitä kiinnostaa tekemisen rikkaus ja sopeutumattomuuden viehätys.

Tervetuloa nuoret kapinalliset. Teitä odotetaan.

Kirjoittaja on mainosmieskonkari, jota hämmentää, että mainosala näyttää unohtaneen ammattiylpeyden ja keskustelun voiman.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    5. 5

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    6. 6

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    7. 7

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    8. 8

      ”Kahvin steve jobs” väistyy Starbucksin johdosta – huhuttu lähtevän politiikkaan

    9. 9

      Ekonomisti Trumpin ministerivalinnoista: Kokemusta pääasiassa katsomosta huutelusta

    10. 10

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää