Valikko

Täydellisyyttä hipomassa

Uusittu Audi A6 kasvoi business-kelpoiseksi
Audin kuutossarja on uudistunut kokonaan ja kasvanut samalla reilusti. Nyt auto kuuluu jo selkeästi edustusautoluokkaan, valitettavasti myös hinnaltaan.

Koeajossa oli runsaasti varusteltu kolmelitraisella dieselillä varustettu nelivetoversio, joka jätti valittamisen aihetta harvinaisen niukasti. Ensimmäiset autot tulivat Suomeen keväällä, ja farmaria lupaillaan vuodenvaihteessa.

Audi käy dieselinsä kanssa tiukkaa kisaa BMW:n kanssa sekä väännössä että tehoissa. Tällä moottorilla automaattivaihteinen Audi kiihtyy sataan kilometriin 7,3 sekunnissa ja yltää 243 kilometrin huippunopeuteen. Kulutus on vain 8,3 litraan sadalla kilometrillä.

Bemarin tapaan myös Audi on hinnoitellut dieselinsä erikoisesti, sillä se on lähes 7 000 euroa edullisempi kuin vastaava 3,2 litran bensiinikone. Näin Audiinkaan päätyvällä ei ole juuri mitään syitä bensiinimoottorin valintaan.

Ajettavuudessa A6 ei juuri jätä toivomisen varaa. Ajotuntuma on loistokas. Auto pysyy käsissä ja taittuu mutkiin painostaan huolimatta esimerkillisesti. Nelivedosta ei kevätkeleissä ollut paljoa kokemusta, mutta talvikelillä sen tuoma etu on huomattava.

Lähes viisimetriseen koriin mahtuu loistavat etutilat ja hienot takatilat. Penkit ovat riittävän kokoiset ja myös takaistuimet kiitettävän korkeat. Matkustusmukavuutta parantaa erinomainen äänieristys. Tässä suhteessa erot isompaan A8-malliin ovat vähäiset.

Varustelu on monipuolinen ja lisävarusteina saa lähes kaiken tarvittavan. Myös Audissa elektroniikkaa ohjataan keskikonsolin painikkeesta BMW:n tyyliin. Järjestelmä on perusteltu, koska säädettäviä kohteita on valtava määrä. Monimutkaisiin säätöoperaatioihin ei ajon aikana kannata kuitenkaan lähteä, sillä valikoissa liikkuminen vie väistämättä huomion pois liikenteestä.

Tavaratila on kookas ja syvä, mutta lastausaukko on suhteellisen ahdas. Ongelma ei kuitenkaan ole vakava, sillä reilummin tilaa tarvitseville on tulossa farmarimalli.

Ulkonäöltään auto on uudistunut täysin. A6 on sulavalinjainen, ja sen kokoluokkaa on vaikea hahmottaa ilman vertailukohtaa. Edessä on alas saakka ulottuva jäädytyssäleikkö, ja keulasta on tullut entistä massiivisempi ja aggressiivisempi. Odotettavissa on, että sama ilme siirtyy myös muihin Audeihin. Takaa auto on sutjakoitunut ja muistuttaa entistä enemmän A8-mallia.

Uuden A6:n lähes ainoa heikkous on hinta, joka nelivetoversiossa kiipeää lähes 64 000 euroon. Hinta pitää huolen siitä, että loistavista ominaisuuksista huolimatta auto pysyy Suomen teillä harvinaisuutena.

Erityisesti dieselversioissa on mielenkiintoista havaita, että huippuautoihin tulevat moottorit ovat vastaaviin ahtamattomiin bensiinikoneisiin verrattuna ylivoimaisia. Jos hinnoittelu jatkossakin noudattelee linjaa, jossa dieselmalli on bensiiniä halvempi, myös meikäläisen autokannan moottorijakaumassa on odotettavissa muutos.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    4. 4

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    5. 5

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    6. 6

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    7. 7

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    8. 8

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    9. 9

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    10. 10

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    4. 4

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    7. 7

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    8. 8

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    9. 9

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    10. 10

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää