Via Baltica vetää EU:n autoilijoita

Turvallisuuskysymykset on yhä otettava vakavasti ja vakuutusten korvaavuus kannattaa tarkastaa ennen lähtöä.

Via Baltica-reitin käyttö Tallinnasta Varsovaan on lisääntynyt vuosi vuodelta, ja samalla matka on ulottunut yhä etelämmäs. Viime vuonna Viroon meni ajoneuvolla jo 170 000 suomalaista ja Liettuaan asti ajoi 35 000 autoa.

– Trendi on, että pikku hiljaa laajennetaan matkailun reviiripiiriä. Via Balticaa on pidetty koko ajan kauttakulkureittinä niin, että autoilijat menevät reitin varrella oleviin maihin tai käyttävät reittiä kauttakulkuna Etelä-Eurooppaan aina Italiaan ja Kreikkaan asti, matkailupäällikkö Eila Ollikainen Autoliitosta kertoo.

Autoliitosta kysytään eniten Via Baltica -reitin auto- ja henkilöturvallisuudesta.

– Me suosittelemme reittiä sillä jatkolauseella, että kannattaa tarkistaa ainakin vakuutusturva, majapaikat, ja autolle yöparkkipaikat. Sen jälkeen voi lähteä matkaan ilomielin, mutta ei kuitenkaan soitellen sotaan, Ollikainen korostaa.

Baltian maiden ja Puolan liittyminen Euroopan unioniin ulotti niihin myös vapaaehtoisen autovakuutuksen eli kaskon. Samalla kuitenkin omavastuuosuus esimerkiksi näissä maissa tapahtuviin varkauksiin nousi huomattavasti. Baltian maat ja Puola ovat vakuutusyhtiöiden silmissä superriskimaita, ja vakuutusten korvaavuudessa on isoja eroja.

Liikennevakuutukseen EU toi sen sijaan Ollikaisen mukaan ison harppauksen eteenpäin. Esimerkiksi kolaritapauksessa vastapuolen vahingot voi nyt vahingon tapahtumamaan sijaan käsitellä Suomessa, missä liikennevakuutuksen korvaavuus on maailman parhaita. Autoliitto on julkaissut oman matkaoppaansa Via Balticalle mieliville.

Via Baltica -reitti on suoraa, paikoin yksitoikkoistakin. Reitiltä poikkeamalla löytyy nähtävyyksiä.

Tietöitä reitillä on runsaasti. Esimerkiksi Riikan ohitustien korjaus jatkuu syksyyn, ja sillanrakennustyömaan ramppi heittää helposti keskustaan johtavalle tielle. Varsovan ohitse ajava puolestaan joutuu ajamaan kaupungin keskustan läpi.

Tieverkko on kuitenkin varsin hyvässä kunnossa. Parhaat tieosuuden ovat Liettuassa, heikoimmat Puolassa. E 67 -merkkejä noudattava viitoitus paranee koko ajan.

Taajama-alueen päättymistä on tosin joskus vaikea huomata. Taajamissa nopeusrajoitus on 50–60 km/h, maanteillä 90–110 km/h ja Puolan moottoriteillä jopa 130 km/h.

Poliisi valvoo liikennettä Via Balticalla ja sakottaakin. Silti erityisesti Puolassa liikennekulttuuri on villiä: raskasta rekka- ja maatalousliikennettä on runsaasti, autoilla ajetaan kovaa ja ohituksia tehdään uhkarohkeasti.

Polttoaine on edelleen Suomeen verrattuna edullista: bensalitran saa pääsääntöisesti alle 0,8 eurolla. Majoituksen hintataso vaihtelee suuresti. Henkilöautossakin pakollisia varusteita ovat ensiapulaukku ja palosammutin.

Matkaa Tallinnasta Puolan rajalle kertyy noin 670 kilometriä, ja se kestää noin kahdeksan tuntia. Varsovaan matkaa on noin tuhat kilometriä, ja siihen saa varata puoli vuorokautta. Via Balticalla kannattaa ylipäätään varautua hitaahkoon ajamiseen. Rautateiden ylikäytäviä ja korkealla olevia kiskoja kannattaa varoa.

Rajojen ylitys on nykyisin sujuvaa. Henkilötodistus yleensä riittää, mutta Autoliitto suosittelee edelleen matkapassia. Tullitarkastukset jäivät EU:n myötä pois, mutta rajatarkastukset säilyvät edelleen niin kauan kuin maat tulevat mukaan Schengen-sopimukseen.

Suosituin reitti manner-Eurooppaan kulkee Ruotsin kautta. Laivaliikenteen tarjonta on runsasta Helsinki–Tallinna-reitin lisäksi myös Suomen ja Saksan välillä.

Silja Line tarjoaa Via Balticaa jatkona laivayhteyksilleen.

– Virossa, Latviassa ja Liettuassa meillä on laaja hotellitarjonta. Yhdellä puhelinsoitolla saa räätälöidyn autoloman. Tarjoamme sitä vaihtoehtona asiakkaille, jotka haluavat Keski-Eurooppaan tai sieltä pois. Via Baltica on tulevaisuutta, mutta jo tämä kesä voi olla läpimurto, projektipäällikkö Leena Lahdenperä Siljalta katsoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    4. 4

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    7. 7

      Omatoimisuuden kasvu näkyy – valitukset lentolipuista lisääntyivät

    8. 8

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    9. 9

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    10. 10

      Savo-Solar sai puolen miljoonan rahoituksen aurinkokeräimelleen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    6. 6

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    9. 9

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    10. 10

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    8. 8

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää