Valikko

Via Baltica vetää EU:n autoilijoita

Turvallisuuskysymykset on yhä otettava vakavasti ja vakuutusten korvaavuus kannattaa tarkastaa ennen lähtöä.

Via Baltica-reitin käyttö Tallinnasta Varsovaan on lisääntynyt vuosi vuodelta, ja samalla matka on ulottunut yhä etelämmäs. Viime vuonna Viroon meni ajoneuvolla jo 170 000 suomalaista ja Liettuaan asti ajoi 35 000 autoa.

– Trendi on, että pikku hiljaa laajennetaan matkailun reviiripiiriä. Via Balticaa on pidetty koko ajan kauttakulkureittinä niin, että autoilijat menevät reitin varrella oleviin maihin tai käyttävät reittiä kauttakulkuna Etelä-Eurooppaan aina Italiaan ja Kreikkaan asti, matkailupäällikkö Eila Ollikainen Autoliitosta kertoo.

Autoliitosta kysytään eniten Via Baltica -reitin auto- ja henkilöturvallisuudesta.

– Me suosittelemme reittiä sillä jatkolauseella, että kannattaa tarkistaa ainakin vakuutusturva, majapaikat, ja autolle yöparkkipaikat. Sen jälkeen voi lähteä matkaan ilomielin, mutta ei kuitenkaan soitellen sotaan, Ollikainen korostaa.

Baltian maiden ja Puolan liittyminen Euroopan unioniin ulotti niihin myös vapaaehtoisen autovakuutuksen eli kaskon. Samalla kuitenkin omavastuuosuus esimerkiksi näissä maissa tapahtuviin varkauksiin nousi huomattavasti. Baltian maat ja Puola ovat vakuutusyhtiöiden silmissä superriskimaita, ja vakuutusten korvaavuudessa on isoja eroja.

Liikennevakuutukseen EU toi sen sijaan Ollikaisen mukaan ison harppauksen eteenpäin. Esimerkiksi kolaritapauksessa vastapuolen vahingot voi nyt vahingon tapahtumamaan sijaan käsitellä Suomessa, missä liikennevakuutuksen korvaavuus on maailman parhaita. Autoliitto on julkaissut oman matkaoppaansa Via Balticalle mieliville.

Via Baltica -reitti on suoraa, paikoin yksitoikkoistakin. Reitiltä poikkeamalla löytyy nähtävyyksiä.

Tietöitä reitillä on runsaasti. Esimerkiksi Riikan ohitustien korjaus jatkuu syksyyn, ja sillanrakennustyömaan ramppi heittää helposti keskustaan johtavalle tielle. Varsovan ohitse ajava puolestaan joutuu ajamaan kaupungin keskustan läpi.

Tieverkko on kuitenkin varsin hyvässä kunnossa. Parhaat tieosuuden ovat Liettuassa, heikoimmat Puolassa. E 67 -merkkejä noudattava viitoitus paranee koko ajan.

Taajama-alueen päättymistä on tosin joskus vaikea huomata. Taajamissa nopeusrajoitus on 50–60 km/h, maanteillä 90–110 km/h ja Puolan moottoriteillä jopa 130 km/h.

Poliisi valvoo liikennettä Via Balticalla ja sakottaakin. Silti erityisesti Puolassa liikennekulttuuri on villiä: raskasta rekka- ja maatalousliikennettä on runsaasti, autoilla ajetaan kovaa ja ohituksia tehdään uhkarohkeasti.

Polttoaine on edelleen Suomeen verrattuna edullista: bensalitran saa pääsääntöisesti alle 0,8 eurolla. Majoituksen hintataso vaihtelee suuresti. Henkilöautossakin pakollisia varusteita ovat ensiapulaukku ja palosammutin.

Matkaa Tallinnasta Puolan rajalle kertyy noin 670 kilometriä, ja se kestää noin kahdeksan tuntia. Varsovaan matkaa on noin tuhat kilometriä, ja siihen saa varata puoli vuorokautta. Via Balticalla kannattaa ylipäätään varautua hitaahkoon ajamiseen. Rautateiden ylikäytäviä ja korkealla olevia kiskoja kannattaa varoa.

Rajojen ylitys on nykyisin sujuvaa. Henkilötodistus yleensä riittää, mutta Autoliitto suosittelee edelleen matkapassia. Tullitarkastukset jäivät EU:n myötä pois, mutta rajatarkastukset säilyvät edelleen niin kauan kuin maat tulevat mukaan Schengen-sopimukseen.

Suosituin reitti manner-Eurooppaan kulkee Ruotsin kautta. Laivaliikenteen tarjonta on runsasta Helsinki–Tallinna-reitin lisäksi myös Suomen ja Saksan välillä.

Silja Line tarjoaa Via Balticaa jatkona laivayhteyksilleen.

– Virossa, Latviassa ja Liettuassa meillä on laaja hotellitarjonta. Yhdellä puhelinsoitolla saa räätälöidyn autoloman. Tarjoamme sitä vaihtoehtona asiakkaille, jotka haluavat Keski-Eurooppaan tai sieltä pois. Via Baltica on tulevaisuutta, mutta jo tämä kesä voi olla läpimurto, projektipäällikkö Leena Lahdenperä Siljalta katsoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    2. 2

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    3. 3

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    4. 4

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    5. 5

      Lehti: Hatchimals-hulluus iski - kirjailija osti hittileluja 20 000 dollarilla

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    9. 9

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    10. 10

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    4. 4

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    5. 5

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    6. 6

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    7. 7

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    10. 10

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    11. Näytä lisää