Hyväntekeväisyysvaratkerätään kesäkaduilta

Järjestöt satsaavatvarainkeruussaanyhä enemmänsuoraveloituslahjoittajiin

Kesäkuukaudet ovat kulta-aikaa hyväntekeväisyys- ja kansalaisjärjestöille, jotka nojaavat varainhankinnassaan yhä vahvemmin kadun voimaan.

Katukeruumenetelmää käyttävät ainakin Amnesty, Greenpeace, WWF ja Kirkon Ulkomaanapu. Paitsi että markkinointikeino on osoittautunut tehokkaaksi, se on saanut kadunkulkijoilta osakseen yllättävän miellyttävää palautetta.

– Katukampanja on ollut Suomessa ja maailmalla ehdoton ykköskeino varainhankinnassa. Todennäköisesti yli 90 prosenttia uusista tukijäsenistä tulee mukaan tämän suoradialogimenetelmän kautta, kertoo Greenpeacen varainhankkija Ninni Kähkönen.

Kasvokkaiskontaktiin perustuva katukampanjointi on Suomessa melko uutta. Greenpeacen Suomen toimisto jalkautui Helsingin kaduille ensimmäisen kerran kolme vuotta sitten Ruotsin ja Tanskan esimerkeillä.

Tähän mennessä markkinointikeino on nelinkertaistanut järjestön jäsenmäärän tuottamalla sille yli 10 000 uutta jäsentä.

”Ehdoton ykköskeino”

Jotain katukampanjan toimivuudesta kertoo, että Greenpeacen Suomen toimiston kampanjapanoksiin suhteutettu tulos oli viime vuoden paras kaikista Greenpeace-perheen 38 toimistoista.

– Aluksi järjestön sisällä epäiltiin, ettei tämä keino tulisi toimimaan Suomessa, koska suomalaiset haluavat kulkea kadulla rauhassa. Kaikki epäilyt osoittautuivat vääriksi, tiedottaja Mikael Sjövall kertoo.

Ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin Suomen osasto aloitti hankintatavan viime syksynä, ja tänä vuonna katuja kierretään huhtikuusta lokakuuhun. Amnestyn ensimmäisen vuoden tavoite on hankkia 7 000 uutta jäsentä, joista 5 500:n toivotaan jäävän toimiviksi suoraveloituslahjoittajiksi.

– Ylitimme tavoitteet sekä huhti- että toukokuussa, joten jäsenmäärä kasvaa hyvin ja uskomme kampanjatapaan, Amnestyn projektipäällikkö Ritka Heino toteaa.

Menetelmän idea on, että hyväntekeväisyys- ja kansalaisjärjestöt hankkivat kadulta uusia suoraveloituslahjoittajia ennätysvauhdilla. Valtakirja täytetään tilinumeroineen siltä seisomalta, jonka jälkeen pankki siirtää sovitun summan kuukausittain järjestölle automaattisesti. Useimmilla järjestöillä suoraveloitussopimus tekee lahjoittajasta myös järjestön jäsenen.

Kuukausimaksu sitouttaa tukijat

Perinteisempi järjestöjen markkinoima tukimuoto on kerran vuodessa laskutettava lahjoitus, jonka maksamisesta muistuttaminen ei ole järjestölle järin mieluisa tehtävä. Kuukausimaksusysteemi on osoittautunut pitkäjänteisemmäksi.

– Maksu ei tunnu rasittavan lahjoittajan kukkaroa samalla tavalla kuin kertavuosimaksu, joten tukemiseen sitoudutaan paremmin, kertoo WWF:n talousjohtaja Harri Lundelin.

Katuiskuryhmien lisäksi WWF käyttää jäsenhankinnassaan suora- ja telemarkkinointia. WWF:n varoista noin puolet tulee yksityisiltä lahjoittajilta.

– Kaikkia kolmea tapaa käytetään jatkuvasti, jotta potentiaaliset jäsenet tavoitettaisiin mahdollisimman hyvin, Lundelin perustelee.

Greenpeace turvautuu katukampanjointiin WWF:ia tukevammin. Greenpeace testaa myös tekstiviestikampanjaa.

– Suoramarkkinointia ei ole vähään aikaan tehty, koska se ei ole yhtä tehokasta. Myös ”kylmä” telemarkkinointi on unohdettu. Puhelimitse pidetään kyllä yhteyttä sen jälkeen, kun ihmiset ovat liittyneet mukaan, Greenpeacen Kähkönen sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    3. 3

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    4. 4

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    5. 5

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    6. 6

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    7. 7

      Nyt voit ostaa Donald Trumpin omistaman Ferrarin

    8. 8

      Tesla aikoo rakentaa jopa kolme uutta jättitehdasta – Suomen saumat paranivat?

    9. 9

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    10. 10

      Donald Trumpin ”talvipalatsi” on huikean kallis eliittiklubi – katso hulppeat kuvat kartanosta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    4. 4

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    5. 5

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    6. 6

      Siwojen ja Valintatalojen yt:t päättyivät: 51 kauppaa lopettaa, 206 työpaikkaa katoaa

    7. 7

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    8. 8

      Asumisunelmat karkaavat: ”Monet yksinäiset vanhukset ovat loukussa”

    9. 9

      Kelan omat työntekijät huolestuivat ruuhkista: ”Jälleen yksi varoittava esimerkki”

    10. 10

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää