Valikko

Hyväntekeväisyysvaratkerätään kesäkaduilta

Järjestöt satsaavatvarainkeruussaanyhä enemmänsuoraveloituslahjoittajiin

Kesäkuukaudet ovat kulta-aikaa hyväntekeväisyys- ja kansalaisjärjestöille, jotka nojaavat varainhankinnassaan yhä vahvemmin kadun voimaan.

Katukeruumenetelmää käyttävät ainakin Amnesty, Greenpeace, WWF ja Kirkon Ulkomaanapu. Paitsi että markkinointikeino on osoittautunut tehokkaaksi, se on saanut kadunkulkijoilta osakseen yllättävän miellyttävää palautetta.

– Katukampanja on ollut Suomessa ja maailmalla ehdoton ykköskeino varainhankinnassa. Todennäköisesti yli 90 prosenttia uusista tukijäsenistä tulee mukaan tämän suoradialogimenetelmän kautta, kertoo Greenpeacen varainhankkija Ninni Kähkönen.

Kasvokkaiskontaktiin perustuva katukampanjointi on Suomessa melko uutta. Greenpeacen Suomen toimisto jalkautui Helsingin kaduille ensimmäisen kerran kolme vuotta sitten Ruotsin ja Tanskan esimerkeillä.

Tähän mennessä markkinointikeino on nelinkertaistanut järjestön jäsenmäärän tuottamalla sille yli 10 000 uutta jäsentä.

”Ehdoton ykköskeino”

Jotain katukampanjan toimivuudesta kertoo, että Greenpeacen Suomen toimiston kampanjapanoksiin suhteutettu tulos oli viime vuoden paras kaikista Greenpeace-perheen 38 toimistoista.

– Aluksi järjestön sisällä epäiltiin, ettei tämä keino tulisi toimimaan Suomessa, koska suomalaiset haluavat kulkea kadulla rauhassa. Kaikki epäilyt osoittautuivat vääriksi, tiedottaja Mikael Sjövall kertoo.

Ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin Suomen osasto aloitti hankintatavan viime syksynä, ja tänä vuonna katuja kierretään huhtikuusta lokakuuhun. Amnestyn ensimmäisen vuoden tavoite on hankkia 7 000 uutta jäsentä, joista 5 500:n toivotaan jäävän toimiviksi suoraveloituslahjoittajiksi.

– Ylitimme tavoitteet sekä huhti- että toukokuussa, joten jäsenmäärä kasvaa hyvin ja uskomme kampanjatapaan, Amnestyn projektipäällikkö Ritka Heino toteaa.

Menetelmän idea on, että hyväntekeväisyys- ja kansalaisjärjestöt hankkivat kadulta uusia suoraveloituslahjoittajia ennätysvauhdilla. Valtakirja täytetään tilinumeroineen siltä seisomalta, jonka jälkeen pankki siirtää sovitun summan kuukausittain järjestölle automaattisesti. Useimmilla järjestöillä suoraveloitussopimus tekee lahjoittajasta myös järjestön jäsenen.

Kuukausimaksu sitouttaa tukijat

Perinteisempi järjestöjen markkinoima tukimuoto on kerran vuodessa laskutettava lahjoitus, jonka maksamisesta muistuttaminen ei ole järjestölle järin mieluisa tehtävä. Kuukausimaksusysteemi on osoittautunut pitkäjänteisemmäksi.

– Maksu ei tunnu rasittavan lahjoittajan kukkaroa samalla tavalla kuin kertavuosimaksu, joten tukemiseen sitoudutaan paremmin, kertoo WWF:n talousjohtaja Harri Lundelin.

Katuiskuryhmien lisäksi WWF käyttää jäsenhankinnassaan suora- ja telemarkkinointia. WWF:n varoista noin puolet tulee yksityisiltä lahjoittajilta.

– Kaikkia kolmea tapaa käytetään jatkuvasti, jotta potentiaaliset jäsenet tavoitettaisiin mahdollisimman hyvin, Lundelin perustelee.

Greenpeace turvautuu katukampanjointiin WWF:ia tukevammin. Greenpeace testaa myös tekstiviestikampanjaa.

– Suoramarkkinointia ei ole vähään aikaan tehty, koska se ei ole yhtä tehokasta. Myös ”kylmä” telemarkkinointi on unohdettu. Puhelimitse pidetään kyllä yhteyttä sen jälkeen, kun ihmiset ovat liittyneet mukaan, Greenpeacen Kähkönen sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    10. 10

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    2. 2

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    10. 10

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää