Valikko

Viestintävirasto odottaa yhäselvitystä ACN:n laskuongelmista

ACN:n asiakkaat ovat saaneet virheellisiä laskuja huhtikuusta lähtien. Viestintävirasto ei saanut yhtiön selvitystä määräajassa.

Viestintävirasto odottaa edelleen teleoperaattori ACN:n omaa selvitystä yhtiön laskutussotkuista. Selvityksen määräaika umpeutui eilen maanantaina. Virastolle ei myöskään ilmoitettu, milloin selvitys saapuu.

– Uhkasakon asettamisen mahdollisuus on olemassa. Yritämme tavoittaa yhtiön Suomen-toimintojen johtajaa ja kysyä milloin ACN saa selvityksen toimitettua tänne, Viestintäviraston lakimies Marko Lahtinen kertoo.

Viestintävirasto lähetti selvityspyynnön ACN:lle jo toukokuussa, koskien laskutuksen virheellisyyttä ja noin kymmentä muuta seikkaa. Selvitys piti toimittaa Viestintävirastolle viime torstaihin mennessä. ACN sai kuitenkin jatkoaikaa eiliseen saakka.

Laskuissa on veloitettu puheluista, joiden sopimuksen mukaan pitäisi olla maksuttomia. Samalla kellonajalla on laskutettu myös useammasta puhelusta.

Kuluttajavirasto on saanut asiasta valituksia päivittäin. Viraston mukaan ACN on myös lähettänyt muistutuksia niille asiakkaille, jotka ovat epäselvyyksien takia jättäneet laskunsa maksamatta.

– Niin pitkälle ei ole menty, että liittymiä olisi suljettu. Olemme vaatineet, ettei virheellisen laskun saaneille asiakkaille saa lähettää muistutuksia eikä asiakkaiden tarvitse maksaa lähetettyjä muistutusmaksuja, ylitarkastaja Mari Österberg Kuluttajavirastosta sanoo.

Kun asiakas on saanut virheellisen laskun, hän voi pyytää maksuttoman erittelyn. Kuluttajaviraston mukaan ACN on yrittänyt veloittaa myös näistä.

Reklamaatio hidasta

Kun asiakas huomaa saaneensa virheellisen laskun, hän voi reklamoida siitä yritykselle.

– Olemme vaatineet, että reklamaatioihin vastataan kahdessa viikossa, mutta prosessi on voinut kestää kuukausikaupalla. Sillä välin asiakas on saanut uusia laskumuistutuksia, Österberg sanoo.

Jos asia ei reklamaation jälkeen ota hoituakseen, asiakas voi ottaa yhteyttä kunnalliseen kuluttajaneuvojaan. Asiakas voi myös vaatia, että ACN hyvittää sellaiset puhelinkustannukset, jotka ovat aiheutuneet laskun selvittelystä.

Yhtiö on ilmoittanut Kuluttajavirastolle lähettäneensä noin 19 000 virheellistä laskua. Kuluttajavirastossa ongelman epäillään olevan laajempi. Laskutusongelmaa on lisäksi hankaloittanut se, että yrityksen asiakaspalvelu on toiminut puutteellisesti.

ACN:n Suomen-toimintojen johtaja Antti Arponen ei halua kommentoida tilannetta ennen, kuin se on viranomaisten kanssa selvitetty.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Konecranes ja Kito purkavat allianssinssa

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää