Valikko

Rahdista tuli lentoyhtiöiden tukijalka

Matkustajamäärät voivat heitellä, mutta lentorahdin kasvunäkymät ovat erinomaiset Aasiassa, Finnair Cargon JuhaKinnunenhehkuttaa

Iltapäivät ovat Finnair Cargossa kiireistä aikaa, sillä muutaman tunnin sisällä Helsinki-Vantaalle laskeutuu ja lähtee valtaosa lentoyhtiön kaukolennoista.

Pekingistä saapuneen MD-11:n valtavasta ruumasta puretaan täyttä vauhtia kontteja kuljettimille. Koneen kupeella odottaa lastaustaan lentorahti, joka lähtee parin tunnin kuluttua samalla koneella Osakaan. Viereisellä lähtöpaikalla valmistaudutaan jo lastaamaan New Yorkiin menevää vuoroa.

Finnair Cargon toimitusjohtaja Juha Kinnunen seuraa rahtiterminaalissa trukkien hyörinää ja toteaa tyytyväisenä, että lentorahtikuljetuksen näkymät ovat pitkästä aikaa valoisat.

Kahdeksan prosenttiaFinnairin liikevaihdosta

Parin vuoden ajan terrorismin uhka, sars ja maailmantalouden taantuma ovat koetelleet ilmailualaa, mutta matkustajamäärien rajujen heilahtelujen vastapainoksi rahtipuolella on riittänyt kuljetettavaa.

– Rahti ei pelkää sarsia eikä sotaa. Cargo on noussut monella lentoyhtiöllä arvoon arvaamattomaan, sillä se on tuonut vakaata tuloa muuten vaikeina aikoina.

Finnair-konsernin koko liikevaihdosta Cargon osuus oli viime vuonna noin kahdeksan prosenttia. Rahtiliikenteen liikevaihto oli 121 miljoonaa euroa ja liiketappio 1,6 miljoonaa euroa.

Tappion suurin syy oli viime kevään sars-epidemia, joka rokotti lentorahdin määrää harventuneilla Kaukoidän-vuoroilla.

Kasvunäkymätovat rohkaisevat

Kuluvan vuoden ensimmäinen neljännes näytti jo selvästi valoisammalta viime vuoden turbulenttiin tammi–maaliskuuhun verrattuna: Finnair Cargon liikevaihto kasvoi 20 prosenttia ja liikevoitto nousi 2,9 miljoonaa euroa voitolliseksi.

– Myös toisen ja kolmannenkin neljänneksen kasvunäkymät ovat rohkaisevat, ja vuodelle 2004 voi ennakoida merkittävää tulosparannusta, Kinnunen uskoo.

Toimialan kovasta kilpailusta ja ylikapasiteetista kertoo kuitenkin se, että rahtiliikenteen yksikkötuotot jatkoivat laskuaan.

Finnairin rahtiliikenteen yksikkötuotot putosivat ensimmäisellä neljänneksellä lähes seitsemän prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Painopistepysyy Aasiassa

Matkustajaliikenteen tavoin myös rahtikuljetuksissa Finnairin strategian painopiste on nyt Aasiassa ja erityisesti Kiinassa.

Kasvunäkymät ovat Kinnusen mukaan erinomaiset. Kiinan talous kasvaa lähes kymmenen prosentin vuosivauhtia, ja ilmailujärjestö IATA ennustaa lentorahtikuljetusten kasvavan vähintään samaa tahtia Kiinan-liikenteessä.

Kinnusen mielestä edes Kiinan talouskasvun hidastuminen tuskin uhkaisi lentorahtibisneksen näkymiä.

– Yritykset jatkaisivat joka tapauksessa tuotantoaan Kiinassa, ja ne tarvitsevat lentorahtikuljetuksia.

Kansainvälistyvät suomalaisyritykset ovat Finnair Cargolle ja yhtiön palveluja käyttäville huolintaliikkeille tärkeä asiakasryhmä.

Yhä useampi yritys siirtää tuotantoaan maailmalle, mutta laitteiden avainkomponentit ja varaosat lennätetään edelleen Suomesta paikan päälle.

Myös Venäjän vaurastuminen näkyy Finnairin matkustajaterminaalissa. Aasian-lennoilta Suomeen tulevasta rahdista suuri osa on elektroniikkaa ja muuta kulutustavaraa, joka jatkaa matkaansa itärajan taakse.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    9. 9

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää