Valikko

PHS ja Nokia ylsivät Cannes-finaaliin

Maailmansuurimmatmainosfestivaalit käynnistyivät

Mainostoimisto PHS oli eilen ainoa Cannes Lions -finaalipaikkaa juhlinut suomalainen mainostoimisto. Maailman suurimmat mainosfestivaalit käynnistyivät sunnuntaina.

PHS:n Liikenneturvalle tekemä turvallista ajamista edistävä Vauva-mainos ylsi lehti- ja ulkomainonnan sarjassa vajaan tuhannen loppukilpailijan joukkoon. Muille 118 suomalaistyölle rima oli tuomariston mielestä liian korkealla. Yhteensä kisaan osallistui hitusen alle kymmenentuhatta työtä.

PHS:n toimitusjohtaja Petteri Kilpinen oli vielä eilen Suomessa, mutta tervehti uutista ilolla.

– Ei finaalipaikka ole meille mikään jokavuotinen juttu. Hieno homma se on, tänään Cannesiin suuntaava Kilpinen arvioi.

Leijonajahti on PHS:lle tuttua. Vuonna 2002 toimisto voitti mediasarjan kultaleijonan Soneralle tekemällään kampanjalla ja vuonna 2001 ulkomainonnan hopealeijonan SPR:n hiv-kampanjalla. Pronssia toimistolla on jo 1990-luvulta. Keskiviikkona selviää, saako leijonaperhe jatkoa.

Suomalaisvärejä printtifinaalissa edustaa myös laivayhtiö Silja. Sen mainonnan on tehnyt Publicis Stockholm.

Myös mediasarjassa menestyi yksi suomalaisasiakas: Nokian Tanskassa ja Singaporessa teettämä mainonta nappasi kolme loppukilpailupaikkaa. Suomalaisista mainostoimistoista sarjaan osallistui vain Bob Helsinki. Se lähetti Cannesiin muun muassa Suomessa paljon julkisuutta keränneen Syöpä-kampanjan.

Nokian tanskalaismainokset ovat nekin tuttuja Helsingistä. Mediacom Europe Copenhagenin kampanjassa kädet lähestyvät toisiaan muun muassa raitiotievaunujen ovissa.

Mediasarjan loppukilpailuun raati valitsi 875 osallistujasta 141 työtä.

Finaaliin mahtui sekä suuria ja kalliita että pieniä ja oivaltavia töitä: Saksassa koiranruokavalmistaja teetti ruualta tuoksuvia ulkomainoksia, jotka houkuttivat koirat paikalle, Japanissa Adidaksen mainoksessa elävät ihmiset pelasivat jalkapalloa köysien varassa pystysuoralla seinällä ja ranskalainen Carrefour-kauppaketju promotoi kirjaosastoaan kampanjalla, jossa ruokapuolen valkosipulihyllyssä mainostettiin Dracula-kirjaa ja kalatiskissä Moby Dickiä.

Suoramarkkinoinnin sarjaan ei suomalaistöitä osallistunut. Median ja suoramarkkinoinnin voittajat julkistetaan tänään.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    10. 10

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    6. 6

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää