Valikko

Liikennöitsijät lupaavat lippualenveronkevennyksiä vastaan

Autoveroale vähensimatkustajialinja-autoista,bussiyhtiötuhkaavat linjojen lakkautuksella

Linja-autoliiton tuore puheenjohtaja Martti Paunu lupaa, että linja-autojen kyytimaksuja voidaan alentaa, jos valtiovalta keventää liikennöitsijöiden arvonlisäveroa tai polttoaineveroa.

– Kunhan saataisiin edes jompi kumpi vero nollaan, sanoo Paunu, joka toimii luottamustehtävänsä rinnalla toimitusjohtajana tamperelaisessa bussiyhtiössä Väinö Paunussa.

Suomen nykyinen kahdeksan prosentin arvonlisävero on selvästi EU-maiden keskiarvoa korkeampi.

– Ja monessa Euroopan maassa bussiyhtiöt saavat käyttää verotonta polttoainetta, Paunu huomauttaa.

Verojen osuus dieselöljyn hinnasta on noin 40 prosenttia. Verottoman polttoaineen käyttöoikeus laskisi yritysten kokonaiskustannuksia noin kuudella prosentilla.

Bussiyrityksen kustannuksista noin 15 prosenttia muodostuu polttoainekustannuksista.

Matkustajamäärätnousuun lippualella

Paunun ehdotuksen taustalla on ajatus matkustajamäärien kääntämisestä taas nousuun hintojen alennuksen vauhdittamana.

Bussiliikenne menetti viime vuonna ennätysmäisen paljon matkustajia, 3–5 prosenttia.

– Kurjuus on jakautunut aika tasaisesti kaikkialle joitain kaupunkiseutuja lukuunottamatta, Paunu sanoo.

Liikennöitsijöiden mukaan lasku johtuu pitkälti henkilöautoilun saamasta veroalesta, joka piristi autokauppaa viime vuonna huomattavasti. Paunun mukaan autoveroale heikensi joukkoliikenteen kilpailuasetelmaa henkilöautoiluun nähden. Veroratkaisuilla tilanne palautuisi ennalleen.

Verovaatimusten taustalla on myös huoli kannattavuudesta. Viime vuonna yritysten käyttökate laski välttävälle tasolle 15 prosenttiin. Paunun mukaan linja-autoliikennöitsijät joutuvat pian karsimaan reittiverkostoaan lisää, ellei valtiovalta lämpene veronkevennyksille.

– Viimeistään ensi keväänä on edessä lisää linjojen lakkautuksia.

Tulilinjalla ovat etenkin maaseudun hiljaiset reitit, jotka muutenkin ovat lakkautusuhan alla läänien määrärahojen laskusuunnan vuoksi. Läänit ostavat nykyään ajettavaksi bussivuoroja, joita ei pelkillä lipputuloilla kannata liikennöidä.

Yksityisautoiluvie matkustajat

Suomessa toimii runsaat 400 bussiyritystä. Vain Helsingissä, Turussa ja Tampereella toimii kunnallinen liikennelaitos.

Busseilla tehdään vuosittain noin 350 miljoonaa matkaa ja linja-autojen osuus julkisen liikenteen matkustajista on 62 prosenttia. Valtaosa liikenteestä on yksityisautoilua, ja liikenneministeriö tavoittelee joukkoliikenteen osuuden nostamista. Paunun mukaan tavoite uhkaa kuitenkin nyt karata käsistä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    3. 3

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    4. 4

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    5. 5

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    6. 6

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    7. 7

      ”Kahvin steve jobs” väistyy Starbucksin johdosta – huhuttu lähtevän politiikkaan

    8. 8

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    9. 9

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    10. 10

      Lukoil-johtaja: Venäjä päättää öljyleikkauksista ensi viikolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    10. 10

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää