Mökiltä festareille

Suomalaiset kesäfestivaalien järjestäjät odottavat tänä kesänä ennätyksellisen suurta yleisöä. Suomalainen kohtaa jonkin festivaalin tänä kesänä ennakkoarvion mukaan jopa kaksi miljoonaa kertaa.

Sama henkilö voi olla tekemisissä useammankin festivaalin kanssa, niin että ihmisten lukumäärä on kohtaamisten lukumäärää pienempi. Lippuja ostetaan yli 900 000, ja koska yksi ihminen usein ostaa lippuja useammaksikin päiväksi, lippujen ostajia arvioidaan olevan noin puoli miljoonaa.

– Luvut ovat todella suuria. Me olemme festivaalien suhteen erittäin vitaali maa, ja suomalaisilla riittää intoa osallistua tapahtumiin vuodesta toiseen, Finland Festivalsin toiminnanjohtaja Tuomo Tirkkonen sanoo.

Finland Festivals on suomalaisten festivaalien yhteistyöjärjestö, johon kuuluu 75 festivaalia.

Tirkkosen mukaan luvut ovat paitsi suuria, myös edelleen kasvavia.

– Kasvua festivaalien ja kansalaisten kohtaamisissa on vajaat viisi prosenttia vuodessa, Tirkkonen sanoo.

Vaikka yksittäisen festivaalin kävijämäärä voi hyvin vaihdella vuosittain pari–kolmekymmentäkin prosenttia, kokonaisuudessaan suuntaus on kasvava.

Merkittävä osa festivaalien ja yleisön "kohtaamisista" on erilaisia ilmaistapahtumia, joiden kautta väkeä houkutellaan lipunostoon. Tirkkosen mukaan ilmaiset, esittelyluonteiset tapahtumat ovat keskeinen markkinointiväline, kun tapahtumat etsivät yleisöönsä uusia ihmisiä.

Markkinoinnin avainkysymyksiä on kaksi: Kuinka saada tapahtumaan yleisöksi niitä, jotka eivät ole siihen koskaan aiemmin osallistuneet, ja kuinka saada kerran tai pari käyneet tulemaan uudestaan.

Jälkimmäiselle ryhmälle tärkein markkinoinnin väline on tietenkin festivaali itse – Kuhmoon tai Provinssirockiin tulevat aina uudelleen ne, jotka haluavat kokea kuuluisan "Kuhmon hengen" tai "Provinssin tunnelman" – mutta uskollisiakin on syytä muistuttaa ajoissa vähintään ajankohta- ja ohjelmatiedoilla.

Kesäfestivaalien markkinointi yleisölle alkaa talvella. Suurimmat festivaalit tuntevat yleisönsä jopa nimeltä: suoramarkkinointiesite tai -kirje Savonlinnasta tai Kaustiselta kopsahtaa postilaatikosta sopivasti niinä syystalven viikkoina, kun työpaikoillakaan ei ole vielä lyöty lukkoon seuraavan kesän kesälomien aikatauluja.

Toinen keskeinen markkinointiväline ovat perinteiset sanomalehti-ilmoitukset. Tirkkosen mukaan sanomalehti tavoittaa tietyn alueen asukkaat juuri oikeaan aikaan.

– Televisiomainontaa festivaaleilla on vähän. Radiomainontaa käytetään jonkin verran vielä aivan viime hetken markkinoinnissa.

Festivaalien markkinointibudjetit ovat kasvaneet tasaisesti.

– Yleensä festivaalit käyttävät budjetistaan markkinointiin kymmenestä kahteenkymmeneen prosenttia, Tirkkonen sanoo.

Pienimmillään markkinointiin käytetään muutama prosentti, suurimmillaan jopa neljännes budjettivaroista.

Parasta markkinointia on se, johon festivaalijärjestäjät eivät voi vaikuttaa muutoin kuin tekemällä kaiken työnsä mahdollisimman hyvin.

Kaikkein tehokkain markkinointiviesti kulkee sukulais- ja ystäväpiirien verkostoissa tyyliin "tulkaa tekin tänä kesänä Korsholman musiikkijuhlille, me oltiin viime kesänä ja siellä oli tosi mukavaa. Ollaan menossa taas".

Ne seikat, joihin festivaalit itse voivat vaikuttaa, liittyvät resursointiin ja ideointiin.

– Markkinointiin on yksinkertaisesti palkattava lisää väkeä, ja hommaa on tehtävä ammattimaisesti, Tirkkonen sanoo.

– Tämä koskee etenkin sellaisia pieniä festivaaleja, joilla on kasvun mahdollisuuksia.

Ideointia ovat esimerkiksi matkailupaketit, joissa lipun lisäksi tarjotaan majoitus ja vaikka kuljetusapuakin.

– Ei riitä, että myydään lippu. Kunnat tukevat musiikkijuhlia ja muita tapahtumia taloudellisesti ja odottavat myös matkailutuloja. Niitä ei saada, ellei tulijoille tarjota myös muita palveluita. Paketointi on festivaalimarkkinoinnin seuraava iso askel, Tirkkonen sanoo.

Sata-Häme Soi ry:n toiminnanjohtajan Minna Kulmalan mukaan festivaalien järjestäjät ovat hyvin tietoisia kunnan näkökulmasta.

Musiikkijuhlan vieraat jättävät Ikaalisiin joka vuosi vajaat kolme miljoonaa euroa. "Paketointi" on käytännössä hyvää asiakaspalvelua: Asiakkaan on halutessaan saatava yhdellä puhelinsoitolla niin liput, ruoat kuin majoituskin.

Bussiretkille tulevat eläkeläisryhmät sen sijaan ovat "festivaalin parhaita, mutta Ikaalisten kannalta huonoimpia asiakkaita". Bussimatkalaiset ostavat kyllä kalleimmat liput ja parhaat istumapaikat, mutta juovat kahvinsa matkan varrella ja jättävät kuntaan rahaa suhteellisen vähän.

Kulmalan mukaan Sata-Häme Soi -tapahtuman ylivoimaisesti tärkein markkinointikanava on "kahdentoista tuhannen nimen asiakasrekisterin ja puskaradion yhdistelmä".

– Rekisterissämme olevat ihmiset ovat niitä, jotka vievät sanaa eteenpäin. Kävijöistämme kaksi kolmasosaa on osallistunut vähintään neljä kertaa, kolmannes on vuosittain vaihtuvaa väkeä.

Harmonikan ympärille rakentuva festivaali on siitä poikkeuksellinen kulttuuritapahtuma, että miehiä on noin puolet festivaalivieraista.

Finland Festivalsin Tirkkonen ei pidä ongelmana sitä, miten miehet ja naiset saadaan houkuteltua mökiltä kulttuurin pariin.

– Päinvastoin: mökeillä kaivataan toimintaa. Kun on tieto lähistöllä olevasta festivaalista, jonne voi mennä tavallisissa kesävaatteissa, suomalainen lähtee mökiltäkin mielellään.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    2. 2

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    3. 3

      Verottaja töppäsi – liikkeellä aiheettomia karhukirjeitä

    4. 4

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    5. 5

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    6. 6

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    7. 7

      Eniten kasvua polttoaineista – Tulli keräsi veroja ja maksuja lähes 11 miljardia

    8. 8

      Sähkön säästämistä varten tehtiin ”peli” – 80 % vähensi kulutusta

    9. 9

      Työpaikoilla heräsi huoli: Saako pöydällä pitää Trump-nukkea?

    10. 10

      Comptelin hallitus pitää Nokian ostotarjousta kohtuullisena

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    2. 2

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    3. 3

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    4. 4

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    5. 5

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    6. 6

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    7. 7

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    8. 8

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    9. 9

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    10. 10

      Eläkettä voi nyt nostaa jo ennen eläkeikää – katso laskelmat, kannattaako se vai ei

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää