Mainonta on jalkapalloatärkeämpää

Suomi ei juhlinut lauantaina päättyneissä mainonnan maailmanmestaruuskisoissa, Cannes Lions -festivaaleissa. Suomalaistoimistot jäivät ilman leijonaa ja finalistienkin laskemiseen riittävät sormet.

Jos mainonta olisi yhtä suosittua kuin jalkapallo, iltapäivälehdet vaatisivat nyt monen projektijohtajan eroa ja copyt tekisivät julkista surutyötä: ”Vielä marraskuussa kaikki näytti hyvältä, mutta sitten asiakas leikkasi kuvausbudjetista kolmasosan”.

Totta on, että maailmalla budjetit ja resurssit ovat toista luokkaa kuin Suomessa. Parhaan lehtimainoksen leijonan saaneen Volkswagen Polo -mainoksen kuvaaminen maksoi tiettävästi melkein 170 000 euroa. Sillä rahalla tehdään Suomessa kolme tv-mainosta.

Yhtä totta on, että Polo-mainoksessa tärkeintä on idea, ja niitä voi saada halvallakin.

Epätoivoon ei siis kannata vaipua. Finaalipaikka Cannesissa on vähän niin kuin paikka yleisurheilun 100 metrin MM-kisojen välierissä: ei tunnu oikein miltään, ellei mieti isoa kuvaa.

Festivaalipalatsin käytävillä käyskennellyt Hasan & partnersin luova johtaja Timo Everi sanoi tajunneensa tämän kunnolla vasta viime kesänä, kun istui filmituomaristossa ja katsoi inhimillisesti katsoen liikaa tv-spotteja.

Vuodessa valmistuvasta noin 150 000 tv-mainoksesta noin 5 000 osallistuu Cannesin kisoihin ja niistä noin 500 pääsee loppukilpailuun.

Everin mukaan matka osallistujasta finalistiksi on pitkä: loppukilpailuun pääsy tarkoittaa, että filmi on oikeasti hyvä. Toisaalta matka finalistista leijonaksi on yhtä pitkä ja kultaleijonasta pääpalkintoon vielä pidempi.

Mikäli Everin maantiede pitää kutinsa, suomalaisen mainonnan ja pääpalkinnon välimatka ei ole viime vuosina lyhentynyt.

Eniten tämä surettaa varmaan mainonnan suunnittelijoita, mutta kyllä palkinnoilla on merkitystä myös kansantaloudelle.

Toisin kuin moni kuvittelee, luova mainonta ei nimittäin ole eri asia kuin kaupallinen mainonta.

Monen tuotteen ainoa oikeasti erottava tekijä on sen markkinointi, ja maailma on niin täynnä viestejä, että massasta erottautuakseen mainoksen täytyy olla taitavasti, oivaltavasti ja vaikuttavasti – siis luovasti – tehty. Pelkkä toisto tai sievät kuvat eivät riitä.

Tämän tunnustaa myös konservatiivisesta mainonnastaan tunnettu päivittäistavarajätti Procter & Gamble, joka Cannesissa näytti toimittajille uusia mainoksiaan. Olivat ne ainakin hauskempia kuin vanhat.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    3. 3

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    4. 4

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    5. 5

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    6. 6

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    7. 7

      Nyt voit ostaa Donald Trumpin omistaman Ferrarin

    8. 8

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    9. 9

      Kelan toimihenkilöyhdistys: Maahanmuutto yllätti Kelan – virhearvion syy vanhat tilastot

    10. 10

      Miljoonahankkeen neuvonantaja paljastaa 5 vinkkiä menestykseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    4. 4

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    5. 5

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    6. 6

      Siwojen ja Valintatalojen yt:t päättyivät: 51 kauppaa lopettaa, 206 työpaikkaa katoaa

    7. 7

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    8. 8

      Asumisunelmat karkaavat: ”Monet yksinäiset vanhukset ovat loukussa”

    9. 9

      Kelan omat työntekijät huolestuivat ruuhkista: ”Jälleen yksi varoittava esimerkki”

    10. 10

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää