Valikko

Mainonta on jalkapalloatärkeämpää

Suomi ei juhlinut lauantaina päättyneissä mainonnan maailmanmestaruuskisoissa, Cannes Lions -festivaaleissa. Suomalaistoimistot jäivät ilman leijonaa ja finalistienkin laskemiseen riittävät sormet.

Jos mainonta olisi yhtä suosittua kuin jalkapallo, iltapäivälehdet vaatisivat nyt monen projektijohtajan eroa ja copyt tekisivät julkista surutyötä: ”Vielä marraskuussa kaikki näytti hyvältä, mutta sitten asiakas leikkasi kuvausbudjetista kolmasosan”.

Totta on, että maailmalla budjetit ja resurssit ovat toista luokkaa kuin Suomessa. Parhaan lehtimainoksen leijonan saaneen Volkswagen Polo -mainoksen kuvaaminen maksoi tiettävästi melkein 170 000 euroa. Sillä rahalla tehdään Suomessa kolme tv-mainosta.

Yhtä totta on, että Polo-mainoksessa tärkeintä on idea, ja niitä voi saada halvallakin.

Epätoivoon ei siis kannata vaipua. Finaalipaikka Cannesissa on vähän niin kuin paikka yleisurheilun 100 metrin MM-kisojen välierissä: ei tunnu oikein miltään, ellei mieti isoa kuvaa.

Festivaalipalatsin käytävillä käyskennellyt Hasan & partnersin luova johtaja Timo Everi sanoi tajunneensa tämän kunnolla vasta viime kesänä, kun istui filmituomaristossa ja katsoi inhimillisesti katsoen liikaa tv-spotteja.

Vuodessa valmistuvasta noin 150 000 tv-mainoksesta noin 5 000 osallistuu Cannesin kisoihin ja niistä noin 500 pääsee loppukilpailuun.

Everin mukaan matka osallistujasta finalistiksi on pitkä: loppukilpailuun pääsy tarkoittaa, että filmi on oikeasti hyvä. Toisaalta matka finalistista leijonaksi on yhtä pitkä ja kultaleijonasta pääpalkintoon vielä pidempi.

Mikäli Everin maantiede pitää kutinsa, suomalaisen mainonnan ja pääpalkinnon välimatka ei ole viime vuosina lyhentynyt.

Eniten tämä surettaa varmaan mainonnan suunnittelijoita, mutta kyllä palkinnoilla on merkitystä myös kansantaloudelle.

Toisin kuin moni kuvittelee, luova mainonta ei nimittäin ole eri asia kuin kaupallinen mainonta.

Monen tuotteen ainoa oikeasti erottava tekijä on sen markkinointi, ja maailma on niin täynnä viestejä, että massasta erottautuakseen mainoksen täytyy olla taitavasti, oivaltavasti ja vaikuttavasti – siis luovasti – tehty. Pelkkä toisto tai sievät kuvat eivät riitä.

Tämän tunnustaa myös konservatiivisesta mainonnastaan tunnettu päivittäistavarajätti Procter & Gamble, joka Cannesissa näytti toimittajille uusia mainoksiaan. Olivat ne ainakin hauskempia kuin vanhat.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      1 600 työntekijää jättää Ericssonin vapaaehtoisesti

    4. 4

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    5. 5

      Bensa halpeni ja diesel kallistui

    6. 6

      ISTV:n Nobel-studio: Tällaiset juhlat Bengt Holmströmiä odottavat Tukholmassa

    7. 7

      Yksi asia sai Nordean uskomaan kasvuun: ”Se ratkaiseva tekijä”

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    10. 10

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    10. 10

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää