Procter & Gamble opettelee ostamaan paremmin

Maailman suurin mainostaja, amerikkalainen päivittäistavarajätti Procter & Gamble, uskoo nyt luovuuden voimaan.

Yhtiö vakuutti Cannes Lions -mainosfestivaaleilla ykkösmiehensä A.G. Lafleyn johdolla aikovansa tulla entistä paremmaksi mainonnan ostajaksi.

– Meistä voi tulla parempia asiakkaita mainostoimistoille. On tärkeää nostaa mainontamme luovuuden tasoa, jotta tavoitamme asiakkaamme paremmin, P&G:n globaali markkinointijohtaja Jim Stengel tiivisti viestin Cannesissa.

Pari viime vuosikymmentä P&G:n mainonta on kerännyt mainetta lähinnä tylsyydestä.

Runsas vuosi sitten yhtiö tuli kuitenkin siihen tulokseen, ettei television mainoskatkojen täyttäminen pesuainespoteilla enää toimi. Se lähetti ensimmäistä kertaa markkinointijohtonsa opintomatkalle Cannesiin ja teki muutaman tärkeän päätöksen.

– Nopeutimme ja yksinkertaistimme päätöksentekoamme, jotta mainostoimistokumppaneidemme on helpompi toimia. Päätimme myös vaatia mainoksiltamme viihdyttävyyttä, jotta ne nousevat esiin massasta, sanoo P&G:n globaalia mainonnankehitystä johtava Lynne Boles.

Mainostoimistojen toivomuksesta P&G on myös hidastanut sisäistä kiertoaan. Aikaisemmin tehtävän hoitaja vaihtui heti, kun työntekijä oli ehtinyt saada yksityiskohdatkin haltuun.

Cannesissa P&G voitti tänä vuonna suoramarkkinoinnissa kultaa ja filmipronssia sekä kolme medialeijonaa. Se on Stengelin mukaan hyvä alku.

Käytännössä P&G:n uusi luovempi linja näkyy entistä ironisempana mainontana ja laajempana keinovalikoimana.

Swiffer-siivousliinan mainoksissa tv-sarjoista tutut hovimestarit ja sisäköt lomailevat uima-altaalla, koska siivoaminen sujuu paljon entistä nopeammin.

Yhdysvalloissa yhtiö järjesti Dawn-astianpesuaineen markkinoimiseksi tilaisuuden, jossa hurjapää Robbie Knievel hyppäsi moottoripyörällä yhdellä pullolla tiskattujen reilun 10 000 astian yli. Tilaisuus sai ilmaista julkisuutta, ja sitä käytettiin tv-mainonnassa.

P&G:n kovin kilpailija Unilever on päättänyt nostaa yhtiön nimen entistä selvemmin näkyviin sekä mainonnassa että pakkauksissa. P&G ei vastaavaa päätöstä ole tehnyt.

– Käytäntömme vaihtelee alueittain. Aasiassa ja Itä-Euroopassa Procter & Gamble on selvemmin näkyvissä kuin muualla, koska siellä valmistajan luotettavuus on tärkeämpää kuin lännessä, Stengel sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    3. 3

      Donald Trumpin ”talvipalatsi” on huikean kallis eliittiklubi – katso hulppeat kuvat kartanosta

    4. 4

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    5. 5

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    6. 6

      Ruotsin valtio valittaa: Meille maksetaan liikaa veroja

    7. 7

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    8. 8

      Googlen autoprojekti kompastui erikoiseen ongelmaan

    9. 9

      ”Aivan uutta tietoa” – Helsinki-Tallinna -tunnelin selvityksen ”tulokset lupaavia”

    10. 10

      Haluaisitko asuntolainan jopa 45 vuodeksi? Viranomainen varoittaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    3. 3

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    4. 4

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    5. 5

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    6. 6

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    7. 7

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    8. 8

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    9. 9

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    10. 10

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    2. 2

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    11. Näytä lisää