Valikko

Procter & Gamble opettelee ostamaan paremmin

Maailman suurin mainostaja, amerikkalainen päivittäistavarajätti Procter & Gamble, uskoo nyt luovuuden voimaan.

Yhtiö vakuutti Cannes Lions -mainosfestivaaleilla ykkösmiehensä A.G. Lafleyn johdolla aikovansa tulla entistä paremmaksi mainonnan ostajaksi.

– Meistä voi tulla parempia asiakkaita mainostoimistoille. On tärkeää nostaa mainontamme luovuuden tasoa, jotta tavoitamme asiakkaamme paremmin, P&G:n globaali markkinointijohtaja Jim Stengel tiivisti viestin Cannesissa.

Pari viime vuosikymmentä P&G:n mainonta on kerännyt mainetta lähinnä tylsyydestä.

Runsas vuosi sitten yhtiö tuli kuitenkin siihen tulokseen, ettei television mainoskatkojen täyttäminen pesuainespoteilla enää toimi. Se lähetti ensimmäistä kertaa markkinointijohtonsa opintomatkalle Cannesiin ja teki muutaman tärkeän päätöksen.

– Nopeutimme ja yksinkertaistimme päätöksentekoamme, jotta mainostoimistokumppaneidemme on helpompi toimia. Päätimme myös vaatia mainoksiltamme viihdyttävyyttä, jotta ne nousevat esiin massasta, sanoo P&G:n globaalia mainonnankehitystä johtava Lynne Boles.

Mainostoimistojen toivomuksesta P&G on myös hidastanut sisäistä kiertoaan. Aikaisemmin tehtävän hoitaja vaihtui heti, kun työntekijä oli ehtinyt saada yksityiskohdatkin haltuun.

Cannesissa P&G voitti tänä vuonna suoramarkkinoinnissa kultaa ja filmipronssia sekä kolme medialeijonaa. Se on Stengelin mukaan hyvä alku.

Käytännössä P&G:n uusi luovempi linja näkyy entistä ironisempana mainontana ja laajempana keinovalikoimana.

Swiffer-siivousliinan mainoksissa tv-sarjoista tutut hovimestarit ja sisäköt lomailevat uima-altaalla, koska siivoaminen sujuu paljon entistä nopeammin.

Yhdysvalloissa yhtiö järjesti Dawn-astianpesuaineen markkinoimiseksi tilaisuuden, jossa hurjapää Robbie Knievel hyppäsi moottoripyörällä yhdellä pullolla tiskattujen reilun 10 000 astian yli. Tilaisuus sai ilmaista julkisuutta, ja sitä käytettiin tv-mainonnassa.

P&G:n kovin kilpailija Unilever on päättänyt nostaa yhtiön nimen entistä selvemmin näkyviin sekä mainonnassa että pakkauksissa. P&G ei vastaavaa päätöstä ole tehnyt.

– Käytäntömme vaihtelee alueittain. Aasiassa ja Itä-Euroopassa Procter & Gamble on selvemmin näkyvissä kuin muualla, koska siellä valmistajan luotettavuus on tärkeämpää kuin lännessä, Stengel sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    7. 7

      ”Kahvin steve jobs” väistyy Starbucksin johdosta – huhuttu lähtevän politiikkaan

    8. 8

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    9. 9

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    10. 10

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    4. 4

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    5. 5

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Pankkitili suljettiin yllättäen – yrittäjän bisnes loppui kuin seinään

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    9. 9

      Satolla rutkasti asuntoja tyhjillään – vuokrasta voi saada alennusta: ”Ei tarvinnut edes neuvotella”

    10. 10

      Kommentti: Mikä asuntopula? Asuntoja makuutetaan tyhjillään – ja siihen on syynsä

    11. Näytä lisää