Tulliviranomaisten yhteispeli karkottaa venäläisasiakkaita

SähköinentiedonsiirtoSuomesta Venäjän viranomaisillevähentäämahdollisuuksia väärentäätullauspapereita

Suomen ja Venäjän välisen tulliyhteistyön tehostaminen vaikeuttaa suomalaisrahtien kulkua Venäjälle karsimalla mahdollisuuksia niin sanottuun harmaaseen tullaukseen. Tullimaksuista säästäminen asiapapereita väärentämällä on yleinen tapa Venäjällä. Monet venäläiset saattavat siirtää ostonsa muihin maihin.

Taloussanomien haastatteleman suomalaisia tavaroita Venäjällä markkinoivan yrityksen työntekijän mukaan suomalaisten rahtien niin sanottu harmaa tullaaminen Venäjälle on huomattavasti vaikeutunut ja kallistunut sen jälkeen, kun Suomen ja Venäjän tullit laajensivat tulliasiakirjojen vaihtoa sähköisessä muodossa eli niin sanotun Vihreän linjan toimintaa maiden välillä.

Suomi ja Ruotsi ovat ensimmäisiä maita, jotka rakentavat tällaista järjestelmää Venäjän kanssa.

Työntekijän mukaan tullausvaikeudet liittyvät niihin suomalaisiin tavaroihin, jotka venäläisyritykset ostavat rajalla ja jonka tullauksen ne hoitavat itse hämärästi esimerkiksi erilaisten peiteyritysten avulla. Tämä merkitsee sitä, että tullia maksetaan vain murto-osa oikeasta määrästä pienentämällä jossain vaiheessa rahdin arvoa tullipapereissa.

Merkittävä osa Suomen viennistä Venäjälle toimii nimenomaan niin, että ostajapuolena toimivat venäläisyritykset hoitavat itse tavaran tullauksen Venäjälle.

Valvontatiukentuu

Sähköisen tiedonvaihdon tullessa käyttöön tullipapereiden väärentäminen tulee huomattavasti vaikeammaksi, koska Suomesta tulevat rahtitiedot ovat Venäjän tullin käytettävissä jo ennen kuin rahti on edes lähtenyt Suomesta.

Venäjän tullin valvontaviranomaiset pystyvät halutessaan tarkistamaan erittäin tehokkaasti tietojen paikkansapitävyyden rahdin saapuessa Venäjälle.

Suomen vienti saattaakin kärsiä siitä, että se on ensimmäisenä ottamassa käyttöön sähköistä tietojen vaihtoa Venäjän tullin kanssa.

Venäläiset saattavat siirtyä ostamaan tavaraa muista maista voidakseen jatkaa harmaata tuontia, jonka arvioidaan olevan yleisesti käytössä Venäjän tullissa.

Vihreä linja ollut vapaaehtoinen

Suomen tullihallinnossa sähköisen tietojenvaihdon aiheuttamista vaikeuksista suomalaisten tavaroiden tullauksessa Venäjälle ollaan kummissaan, koska Vihreä linja on koko ajan toiminut vain vapaaehtoisella pohjalla.

Ohjelmaan on osallistunut vain pieni joukko suomalaisyrityksiä, jotka ovat halunneet nopeuttaa tavaraliikennettään Venäjälle.

Pilottivaiheen jälkeenkin ohjelma on säilynyt vapaaehtoisena. Ohjelman ulkopuolella olevat yritykset ovat siis voineet jatkaa tullausta Venäjälle vanhaan tapaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    3. 3

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    6. 6

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    9. 9

      Savo-Solar sai puolen miljoonan rahoituksen aurinkokeräimelleen

    10. 10

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    6. 6

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    9. 9

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    10. 10

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää