Puolan satamat käyvät konttikisaan

Konttikapasiteetin raju kasvupoikii tilauksia suomalaisillelaitevalmistajille Kalmarille ja KCI Konecranesille

Konttikuljetukset valtaavat markkinaosuutta kuljetuksista kaikkialla, mutta erityisen rajua konttiliikenteen kasvu on EU:n uusista jäsenmaista Puolassa.

Gdynian satamassa toimivassa Baltic Container Terminalissa BCT:ssä konttien käsittely lisääntyi viime vuonna viidenneksen ja tänä vuonna kasvu on vielä nopeampaa.

Tammi–toukokuussa Puolan suurimman konttiterminaalin konttien käsittelymäärä oli yli kolmanneksen suurempi kuin vastaavana ajanjaksona viime vuonna.

Konttiliikenteessäon kasvuvaraa

Kapasiteetin rajojen häämöttäessä filippiiniläisen ICTSI:n omistama BCT on julkistanut kunnianhimoiset investointisuunnitelmat.

Kaikkiaan lähes sadan miljoonan dollarin investoinnit kolminkertaistavat BCT:n kapasiteetin vuoteen 2015 mennessä.

BCT:tä johtava hollantilainen Jan Mors uskoo vankasti siihen, että investoinnit kannattavat, vaikka hintakilpailu liikennemuotojen välillä on kovaa.

– Meidän suunnitelmamme ovat realistisia. Esimerkiksi tietullit Saksassa tulevat lisäämään markkinaosuuttamme, sanoo Mors.

Puolassa satamien konttiliikenne on toistaiseksi maan väkilukuun nähden vähäistä, joten kasvuvaraa on runsaasti.

Uusissa jäsenmaissa tavaroiden rautatiekuljetusten osuus on paljon suurempi kuin vanhan EU:n alueella.

Tilauksia suomalaisyrityksille

Konttiliikenteen kasvu ja siitä seuraavat investoinnit ovat mannaa suomalaisille laitevalmistajille.

Varsinkin Koneeseen kuuluva Kalmar kahmii rajusti tilauksia, mutta satamalaajennukset tuovat töitä myös KCI Konecranesille.

Kalmarin satama- ja projektitoimituksista vastaavan Kari Ronkaisen mukaan Puolan markkinoiden pienuutta on kompensoinut se, että Kalmarin markkinaosuus Puolassa on suurempi kuin useimmissa muissa maissa.

– Ei se silti ihan sataa prosenttia ole, sanoo Ronkainen.

BCT:n laajennushankkeen ensimmäisessä vaiheessa KCI Konecranes on jo myynyt yhden kontteja laivasta purkavan nosturin.

Kalmar puolestaan on kaupannut yhtiölle neljä kumipyörillä kulkevaa RTG-nosturia, jotka pinoavat kontteja terminaalissa.

Suomalaisyrityksellemodernisointituote

Kalmarilla on käynnissä myös projekti, jossa kahdeksan aiemmin toimitetun RTG:n korkeutta lisätään.

Sen jälkeen ne pystyvät siirtelemään kontteja viiden päällekkäin olevan kontin yli, kun aiemmin kontteja saattoi olla pinossa enintään kolme.

Korotusprojekti on tärkeä sekä satamalle että Kalmarille. Satama saa korotuksella nopeasti ja edullisesti yli puolet lisää kapasiteettia ilman terminaalin maa-alueen laajentamista.

Kalmarille taas vanhojen laitteiden korotus on uusi modernisointituote, jolle Ronkainen uskoo löytyvän lisää asiakkaita Gdynian referenssitoimituksen jälkeen.

RTG-nostureiden lisäksi Kalmar toimittaa tänä vuonna BCT:lle kahdeksan terminaalitraktoria, jotka siirtelevät terminaalissa perävaunuja.

Tulevien vuosien investointiohjelmasta Kalmar voi odottaa ison markkinaosuutensa ja pitkän BCT-yhteistyönsä perusteella runsaasti lisää tilauksia.

Kilpaileva konttihanke Gdanskissa

Vielä hurjemmiksi käyvät Puolan kontti-investoinnit, jos suunnitelmat Gdanskin satamaan rakennettavasta kokonaan uudesta konttiterminaalista toteutuvat.

Gdanskin 200 miljoonan euron hankkeen rahoitus on kuitenkin levällään, eikä Jan Mors pidä Gdanskin hanketta realistisena.

– Epäilemme Gdanskin uuden konttiterminaalin taloudellista elinkelpoisuutta. Siellä on olemassa vasta suunnitelma eikä toimivaa yritystä tai rahoitusta, sanoo Mors.

Gdanskin hankekin on ulkomaisessa hoidossa. Siitä teki tämän vuoden alussa sopimuksen brittiyhtiö Deepwater Container Terminal.

Morsin työantaja ICTSI:kin tutki aikanaan myös Gdanskin hanketta, mutta päätyi ostamaan jo toimivan terminaalin Gdyniassa.

Gdynian lisäksi kehittyviin markkinoihin panostavalla ICTSI:llä on Filippiinien ulkopuolella terminaali myös Brasiliassa.

Aikoinaan ICTSI omisti useita terminaaleja pitkin maailmaa, mutta se myi ne viime vuosikymmenen lopulla alan suurimmalle toimijalle, hongkongilaiselle Hutchisonille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    2. 2

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    3. 3

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    4. 4

      Valinnanvapautta alettiin kokeilla tänään Jyväskylässä – 174 vaihtoa ensimmäisen 8 tunnin aikana

    5. 5

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    6. 6

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    7. 7

      Bild: Kreikka tarvinnee ”kaksinumeroisen miljardisumman”

    8. 8

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    9. 9

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    10. 10

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    9. 9

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää