Tullirikostorjunta parantaa Venäjän-kaupan sujuvuutta

Viime päivinä lehdessänne, samoin kuin Helsingin Sanomissa, on käsitelty tullirikostorjuntaa ja sen suhdetta Venäjän-kaupan sujuvuuteen sekä Suomen logistiseen kilpailukykyyn.

Keskustelun käynnisti Moskovan kirjeenvaihtajanne Kalle Schönbergin 2. heinäkuuta julkaistu artikkeli, jossa väitettiin tulliviranomaisten yhteistyön karkoittavan venäläisasiakkaita Suomesta. Samana päivänä rikostorjuntayhteistyötä käsiteltiin myös Helsingin Sanomissa.

Taloussanomat palasi aiheeseen pääkirjoituksessaan 3. heinäkuuta, ja samassa lehdessä oli Stockmannin tavarataloryhmän johtajan Jukka Hienosen mielipide Schönbergin jutusta.

Tullin kannalta on myönteistä, että näistä kysymyksistä käydään keskustelua, sillä Venäjän-kaupasta esitetään varsin kummallisia käsityksiä. Hyvä esimerkki on Schönbergin haastatteleman yrittäjän väite siitä, että kauppa katoaa Suomesta niihin maihin, joista tulevaan tavaraan ei kohdisteta kunnollista tullivalvontaa. Erityisen nasevasti asiaa kommentoi Jukka Hienonen. Hänen kirjoitukseensa ei juurikaan ole lisättävää. Hienosen kanssa samoilla linjoilla oltiin myös pääkirjoituksessa.

Haluan kuitenkin kiinnittää viranomaisen näkökulmasta huomiota muutamaan seikkaan.

Tullien tehtävänä on maailmanlaajuisesti pitää huolta siitä, että kansainvälisen kaupan sääntöjä noudatetaan, kuten Hienonen korostaakin.

Mitä paremmin tässä onnistutaan, sitä tasapuolisemmat ovat yritysten kilpailuedellytykset. Jos rikoksilla kyetään hankkimaan laajalti "kilpailuetua", kansainvälinen kauppajärjestelmä romuttuu.

Elinkeinoelämässä tämä ymmärretään hyvin, mutta edelleen tapahtuu valitettavan paljon väärinkäytöksiä, tai ainakin niiltä ummistetaan silmät. Jatkossa tullit puuttuvat tiukemmin myös hämäriin välittäjäyrityksiin. Tämän takia vakavasti otettavien yritysten tulisi varmistua siitä, että heidän tavaroidensa koko toimitusketju kestää päivänvalon.

Tullirikosten teko muilla Venäjän rajoilla ei ole helpompaa kuin Suomessa, vaikka usein näin luullaan. Olen usein keskustellut tästä venäläisen kollegani Mihail Vaninin kanssa. Hän on kertonut, että tarkastuksia lisätään siellä, missä on eniten laittomuutta. Tästä syystä hankintoja tuskin siirtyy kovinkaan paljon Suomesta pois.

Suomen vienti ja Suomen turvallisten reittien kautta kulkevan arvotavaran määrä on kasvanut räjähdysmäisesti. Suomen logistinen asema on siten varsin kilpailukykyinen, ja tästä ovat hyötyneet niin kaupan kuin kuljetusketjun muutkin osapuolet. Sujuvuutta on lisäämässä Vihreän linjan kehittäminen, johon sekä Suomen että Venäjän tullit ovat sitoutuneet vahvasti.

Näitä kysymyksiä työstetään edelleen liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtasen johdolla toimivassa neuvottelukunnassa. Sen on määrä saada logistiikka-alaa koskeva strategia ja suositukset valmiiksi ensi keväänä, jolloin keskustelua voidaan jatkaa entistä laajemmalla pohjalla.

Tällä välin tulliyhteistyö etenee sovittujen linjausten mukaisesti. Tämä merkitsee samanaikaista kaupan helpottamista ja tehokasta rikostorjuntaa. Ne tukevat toisiaan ja ovat keskeisiä edellytyksiä kaupan kasvulle ja usein myös Venäjälle tehtäville investoinneille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    5. 5

      Kokoomus haluaa uudistaa perhevapaita – ja poistaa poliitikkoja koskevan epäkohdan

    6. 6

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    7. 7

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    8. 8

      Miljardööri Warren Buffett tuplasi Apple-omistuksensa

    9. 9

      Frankfurtin ja Lontoon pörssien yhdistyminen uhkaa kaatua

    10. 10

      Pörssin päälistalle pyrkivä Suomen Hoivatilat ampaisi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    2. 2

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    5. 5

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    6. 6

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    9. 9

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    10. 10

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    10. 10

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    11. Näytä lisää