Valikko

Valkokankaan Vares luottaa suomalaisyleisöön

Sponsorointi yleistynyt kotimaisten elokuvien markkinoinnissa

Kuluvan vuoden seitsemäs kotimainen ensi-ilta, Reijo Mäen kirjoihin perustuva ja Solar Filmsin tuottama Vares saapuu teattereihin ensi viikolla.

Suomalaiset elokuvantekijät ovat huomanneet, että menestyskirjasta saattaa saada aikaan myös menetyselokuvan. Supermyyntiin yltäneen Juoksuhaudantien filmatisointi saa ensi-iltansa elokuussa ja ruotsalaisten kanssa yhteistyönä syntynyt Populäärimusiikkia Vittulajänkältä syyskuussa.

Yhteensä tänä vuonna kotimaisia ensi-iltoja on viisitoista. Suomen Elokuvasäätiö näkisi mieluusti enemmänkin.

– Elokuvia tehdään tasan se määrä, mihin rahat riittävät. Jos halutaan tehdä enemmän, valtiolta pitää tulla lisää rahaa. Tekijöitä ja katsojia kyllä löytyisi vaikka parillekymmenelle elokuvalle vuodessa, säätiön kulttuuriviennin tiedottaja Satu Elo uskoo.

Puolentoista miljoonan euron budjetilla tehty Vares on yksi vuoden kalleimmista kotimaisista tuotannoista. Säätiön rahaa elokuvassa on 350 000 euroa.

Elo ei näe ongelmaa täysin kaupallisin perustein tehdyn elokuvan tukemisessa. Hän uskoo, että tällä tavalla ihmiset saadaan käymään katsomassa kotimaisia elokuvia, ja sitä kautta siitä hyötyy koko ala.

Ammattimaisuus tuonut katsojia

Suomalaiset ovat oppineet käymään elokuvissa – ja erityisesti kotimaisissa. Kun vielä vuonna 1998 kotimaisten elokuvien katsojaosuus oli alle 10 prosenttia, seuraavana vuonna se nousi ennätykselliseen neljännekseen. Viime vuonnakin osuus oli 21 prosenttia.

Elokuvasäätiössä ei olla yllättyneitä.

– Tuotanto on ammattimaistunut hurjasti. Ennen elokuvia tehtiin niin, että yksi ja sama ihminen käsikirjoitti, ohjasi ja leikkasi, Elo kärjistää.

– Nykyään meillä on alalla erittäin hyvä koulutus, ja ammattitaito on kansainvälistymisen myötä päässyt liikkumaan.

Tuotannon ammattimaistumisesta huolimatta Suomessa ei ole mahdollista tehdä elokuvia ilman yhteiskunnan tukea. Solar on onnistunut hankkimaan hyvin ulkopuolisia yhteistyökumppaneita, mutta:

– Se on enemmänkin sellaista "ystävällistä kanssakäymistä". Ei se raha vaikuta varsinaiseen tuotantobudjettiin vaan menee markkinointiin, Solarin tiedottaja Rampe Toivonen muistuttaa.

Solarin edellisessä tuotannossa Pahoissa Pojissa suurta markkinointiroolia näytteli kodinkoneliike Expert. Vareksessa ovat olleet tavalla tai toisella mukana ainakin Rukka ja Koff.

– Expert käytännössä moninkertaisti Pahojen Poikien näkyvyyden, koska se käytti sitä myös omassa mainonnassaan, Toivonen sanoo ja kertoo kampanjan saaneen hyviä tuloksia.

Pojat sai myös ennätyksellisen yleisön. Elokuvien suosio on kuitenkin aina vaikeasti ennustettavaa. Vares onkin ensimmäinen kotimainen elokuva, joka on amerikkalaiseen tapaan testattu koeyleisöllä. Ei tosin sen selvittämiseksi, minkälainen loppuratkaisu valkokankaalla kannattaa esittää, vaan nimenomaan potentiaalisen yleisömäärän arvioimiseksi.

Solar luottaa dekkariinsa. Vares lähtee teattereihin noin 40 kopiolla ja sille odotetaan jopa 200 000:ta katsojaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    4. 4

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    5. 5

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    6. 6

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Italia hyväksyi budjetin, Renzi eroaa tänään: ”Kauan eläköön Italia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    4. 4

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    5. 5

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    6. 6

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    10. 10

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää