Monopolitko murskaksi?

Maailmanlaajuista kilpailua ohjaavat yhä suuremmat yrityskeskittymät. "Kasva tai kuihdu" ovat iskusanat. Tavoitteena on synnyttää monopoleja, jotka voivat kontrolloida tuotteen valmistusta tai koko tuotannonalaa.

Monopolien uskotaan pitävän yllä korkeaa hintatasoa ja heikentävän näin kuluttajien hyvinvointia.

Yritysten väliset markkinoiden jako- tai hintasopimukset ovat yksi kilpailun rajoittamisen muoto. Kilpailupolitiikalla valtio pyrkii edistämään kilpailua ja estämään monopolien syntymisen tai purkamaan olemassa olevia monopoleja.

Onko monopoli aina turmiollinen? Voitaisiinko monopolia perustella koskaan taloudellisen kasvun näkökulmasta?

Maailmanlaajuisessa kilpailussa menestyminen edellyttää uusien tuotteiden luomista, ja jo käytössä olevien tuotteiden jatkokehittämistä. Samoin on välttämätöntä parantaa tuotantomenetelmiä tai keksiä kokonaan uusia. Tällainen innovaatiotoiminta on kasvun ydin.

Innovaatioiden edellyttämään tutkimukseen panostaminen merkitsee yrityksille usein suurta riskinottoa.

Voitot, mutta myös tappiot voivat olla mittavia. Innovaatioista ei ole yrityksille tai kansalaisille hyötyä, jos ne jäävät keksijöiden tai suunnittelijoiden pöydille. Markkinoilla vallitseva kova kilpailu testaa viime kädessä innovaatioiden onnistumisen.

Jos yritys tai yrittäjä kehittää uutta, on järkevää, että he voivat myös hyötyä oivalluksistaan. Innovaattori toimii monopoliasemassa siihen asti kunnes jäljittelijät kehittävät parannuksia tuotteeseen tai tuotantoprosessiin. Hän voi tällöin asettaa uuden tuotteen hinnan korkeaksi tai nostaa uusitun, paremman tuotteen hintaa. Näin hän toisaalta houkuttelee alalle kilpailijoita.

Innovaatiot voivat myös laskea tuotteen hintaa tehokkaamman tuotantomenetelmän myötä. Monopoliasema on monesti luonnollinen osa tuotteen elinkaarta. Useimmiten se on lyhyt vaihe.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että tuoteinnovaatioita tekevät eniten yritykset, joilla on johtava asema markkinoilla.

Mitä korkeampi on yrityksen markkinaosuus, sitä enemmän se sijoittaa rahaa tutkimukseen ja tuotekehitykseen, mikä johtaa yleensä lukuisiin innovaatioihin. Johtavalla yrityksellä ovat kovimmat kannustimet pysyä jatkuvasti huipulla.

Tärkein ehto ja "ruoska" johtavan yrityksen laajemmalle innovaatiotoiminnalle on, ettei markkinoilla ole liian korkeita kilpailuesteitä. Johtajalla on näin toimivilla markkinoilla painava syy uusiutua ja innovoida ennen kuin kilpailijat ajavat siitä ohi.

Onko meidän Nokiamme viime aikojen kompastelu varoittava esimerkki laiskistuneesta johtaja-asemasta?

Jos markkinoilla on menossa voimakas teknologinen kehitys, viranomaisten on varottava kahlitsemasta sitä kilpailun rajoituksilla. Esimerkiksi patenttijärjestelmällä valtio voi kannustaa yrityksiä kasvua kohentavaan innovaatiotoimintaan.

Kirjoittaja on talousneuvoston

pääsihteeri, emeritus.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    4. 4

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    5. 5

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    6. 6

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    7. 7

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    8. 8

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    9. 9

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    10. 10

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    5. 5

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää